Letní IoT: Den 1

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
m (Instalace a nastavení desky: Doplnění odkazu na instalační soubory.)
m
 
(Není zobrazeno 41 mezilehlých verzí od 1 uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
[[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Letní IoT]]
+
[[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Letní IoT]][[Category:IoT]]
  
== Úvod ==
+
== Co je to IoT ==
 +
[[IoT: Co je to IoT| Co je to IoT?]] — Řekneme si co je to IoT a k čemu nám to je.
  
=== Co je to IoT ===
+
== Základy elektrotechniky ==
[http://jurasek.wz.cz/index.php/iot1/7-getstarted začínáme s IoT]
+
[[IoT: Základy elektrotechniky | Základy elektrotechniky ]] — Jak správně zapojit el. obvod? Co vše musíme vědět? Co je to LED dioda a jak ji zapojit?
[http://jurasek.wz.cz/index.php/iot1/8-how-to-get-smart Jak udělat z "blbé" věci tu "chytrou"]
+
 
+
=== Základy elektrotechniky ===
+
Používáme zde USB napájení - tedy 5V - GPIO piny poskytují 3.3V (3V3).
+
Než cokoliv zapojíte, tak si dobře zkontrolujte
+
[http://jurasek.wz.cz/index.php/iot1/9-electrotechnics Základy elektrotechniky]
+
 
+
=== Samostatné úkoly ===
+
'''POZOR, NEŽ ZAPNEŠ NAPÁJENÍ, ZAVOLEJ LEKTORA, ABY TI TO ZKONTROLOVAL'''
+
# Obvod s LEDkou (3V3 - rezistor - LEDka - GND)
+
# Obvod 2 LEDky sériově za sebou
+
# Obvod 2 LEDky paralelně
+
  
 
== Vývojové prostředí ==
 
== Vývojové prostředí ==
 +
[[IoT: Vývojové prostředí | Vývojové prostředí]] — jeho zprovoznění.
  
=== Instalace a nastavení desky ===
+
[[IoT: Seznámení | Seznámení]] — se s vývojovým prostředím.
  
* [[ESP: Nastavení IDE|Návod na instalaci]]
+
== LED dioda ==
* Instalační soubory: [https://oauh-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/simunek_oauh_cz/EqVd0y8VqdxGsVGRapXnI0EB64byG95Cu-mBGxS04ESBbw?e=mFcdPP složka s instalačními soubory]
+
[[IoT: LED dioda | LED dioda ]] — rožnutí pomocí GPIO pinů.
 
+
Zkusíme si samostatné úkoly.
=== Základní seznámení ===
+
 
+
Při vytvoření nového souboru tam máte dvě metody.
+
 
+
//zde se definují proměnné, importují knihovny, apod:
+
+
void setup() {
+
  // put your setup code here, to run once:
+
  // zde napište to, co se má spustit na začátku:
+
}
+
+
void loop() {
+
  // put your main code here, to run repeatedly:
+
  // zde napište to, co má běžet pořád dokola:
+
}
+
 
+
 
+
== LEDka ==
+
 
+
Jako první věc si zkusíme rozsvítit a zhasnout LEDku.
+
 
+
Budeme potřebovat:
+
Vývojovou desku, USB kabel, nepájivé pole
+
2 LEDky (červenou a modrou), 5 káblíků, 2 rezistory
+
 
+
//obrázek//
+
 
+
//popis zapojení
+
 
+
#define ''nazev'' ''číslo GPIO pinu'';
+
 
+
[https://www.iotwithus.com/wp-content/uploads/2018/11/esp8266-wemos-d1-mini-nodemcu-pinout.png Wemos pinout]
+
 
+
takže my budeme mít....
+
 
+
#define modra 18;
+
#define cervena 17;
+
 
+
Toto dáme úplně na začátek dokumentu
+
 
+
v void setup() musíme říct, že je to výstupní
+
 
+
pinMode(modra, OUTPUT);
+
pinMode(cervena, OUTPUT);
+
 
+
a teď nám jen rozsvítit a zhasnout LEDku
+
 
+
k tomu používáme metodu "digitalWrite(název, HIGH - zapnuto / LOW - vypnuto);"
+
 
+
digitalWrite(modra, HIGH); - modrá LEDka se rozsvítí
+
digitalWrite(modra, LOW); - modrá LEDka zhasne
+
 
+
jelikož tyto věci trvají velmi krátkou dobu - lidské oko si toho nevšimne, dáme tam nějakou prodlevu
+
k tomu se využívá delay(čas v milisekundách);
+
 
+
takže si kód doplníme o 2s prodlevy
+
 
+
digitalWrite(modra, HIGH);
+
delay(2000);
+
digitalWrite(modra, LOW);
+
delay(2000);
+
 
+
=== Samostatný úkol ===
+
# modrá i červená LEDka se rožne na 3 s a pak 3 s nebudou svítit
+
# modrá ledka se rozsvítí na 4 s, pak zhasne a zároveň se rozsvítí červená ledka, ta zhasne po 4s a znovu se rozsvítí modrá
+
# modrá LEDka bude svítit 5 sekund a dvě a půl svítit nebude
+
  
 
== Proměnné ==
 
== Proměnné ==
  
=== Obecně ===
+
[[IoT: Seznámení #Proměnné | Proměnné]] — co je to proměnná a jak s nimi pracujeme.
 
+
Jsou různé datové typy, my budeme využívat nejvíce:
+
* čísla - int
+
* text - String
+
* ano / ne - boolean
+
 
+
=== Práce s intem ===
+
 
+
int cislo; definuji proměnnou s názvem číslo
+
ins cislo = 6; definuji proměnnou s názvem číslo a dám ji číslo 6
+
cislo = 8; proměnné cislo dám číslo 8
+
cislo++; proměnná cislo se zvýší o 1
+
cislo--; proměnná cislo se sníží o 1
+
delay(cislo); počká to tolik, kolik je to číslo (když 1000 - tak sekundu)
+
delay(2 * cislo); počká to dvojnásobek
+
 
+
=== Práce s booleanem ===
+
boolean je datový typ, který má 2 stavy, 0 / 1, ne / ano, false / true
+
 
+
boolean splneno = true;
+
boolean splneno = false;
+
spleno = true;
+
spleno = false
+
spleno = !splneno; //nastaví se to na opak
+
 
+
=== Proměnná v delay ===
+
 
+
V některých případech máme prodlevu vždy stejnou a opakuje se nám tam vícekrát - když se rozhodneme, že ji změníme, tak to musíme celé přepisovat.
+
To je vcelku nepraktické, co?... Takže využijeme proměnné. Chceme, aby se proměnná jmenovala prodleva a byla na 2 sekudny - tj. 2000 ms.
+
 
+
int prodleva = 2000;
+
 
+
=== Samostatný úkol ===
+
# Předělej úkoly na ledky za použití proměnné v delay();
+
# LEDka se rozsvítí na 1 s, 1 s nebude svítit, LEDka se rozsvítí na 2 s, 2 s nebude svítit, LEDka se rozsvítí na 3 s ... a tak dále
+
 
+
== Sériový výstup ==
+
 
+
K vypsání do konzole se používá
+
 
+
Serial.print("Text"); - vypíše text v uvozovkách
+
Serial.println(cislo); - na nový řádek vypíše proměnnou cislo
+
 
+
== Cykly ==
+
 
+
Cykly nám slouží k tomu, že se něco opakuje dokud není něco splněno...
+
 
+
 
+
=== For cyklus ===
+
 
+
for(int i = 0; i < 10; i++)
+
{
+
  ...kód...
+
}
+
+
for(int i - proměnná i; i < 10 - dokud je i menší než 10; i++ - pokaždé se i zvýší o jedno)
+
 
+
buď tam dáme i < 10, nebo i <= 9
+
můžeme dát také
+
 
+
for(int i = 10; i > 1; i--)
+
{
+
  ...kód...
+
}
+
 
+
V některých případech se to může hodit
+
 
+
=== Samostatný úkol ===
+
# Vypište (Serial.println()) čísla od 0 do 10 (se sekundovou prodlevou)
+
# LEDka blikne (rozsvítí se na sekundu a pak zhasne na sekundu) a pak 3 sekundy nesvítí, 2 × blikne, 3 ... 10 × blikne
+
# LEDka se rozsvítí na sekundu, zhasne na sekundu, rozsvítí se na dvě sekundy, zhasne na dvě sekundy, rozsvítí se na 3... zhasne na 10 sekund, rozsvítí se na sekundu
+
 
+
== LEDka ==
+
 
+
Metodu ''digitalWrite();'' jsme si již ukázali. Ta je k rožnutí, či zhasnutí LEDky.
+
Ale co když chceme LEDku rožnout jen částečně? ... či aby se postupně rozžíhala?
+
 
+
K tomu nám slouží metoda ''analogWrite(nazevLedky, cislo);''
+
nazevLedky - ten název, co jsme dali u ''#define nazevLedky 15''
+
cislo - jak má svítit - v našem případě je to v rozmezí 0 - 1024
+
 
+
takže, chceme rozsvítit LEDku napůl jen - ''analogWrite(ledka, 512);''
+
 
+
=== Příklad ===
+
 
+
LEDka se během 5ti sekund rožne.
+
 
+
#define ledka 15
+
+
void setup() {
+
+
pinMode(ledka, OUTPUT);
+
}
+
+
void loop() {
+
+
for(int i = 0; i < 1024; i++)
+
{
+
  analogWrite(ledka, i);
+
  delay(5);
+
}
+
}
+
 
+
=== Samostatný úkol ===
+
# Během pěti sekund se LEDka rožne, sekundu zůstane rožnutá na maximum, 5 sekund se bude zhasínat a sekundu zůstane zhasnutá
+
 
+
== Podmínka ==
+
 
+
if(jeSplneno)
+
{
+
  toto se provede, pokud je podmínka splněna
+
}
+
else
+
{
+
  toto se provede, když podmínka není splněna
+
}
+
 
+
Co může být v ''if()''?
+
* boolean
+
** if(spleno) { Serial.print("splneno"); } else { Serial.print("nesplneno"); }
+
* int
+
** if(teplota > 20) { ... rozsviť LEDku; }
+
  
== Tlačítko ==
+
== Sériová komunikace ==
 +
[[IoT: Sériová komunikace | Sériová komunikace]] — jak vypsat něco do konzole.
  
[http://jurasek.wz.cz/index.php/iot1/15-ovladani-pres-tlacitko Tlačítko]
+
== Závěrečné opakování ==
 +
Na závěr dnešního dne si zkusme tento krátký
 +
[https://forms.gle/LwteaRwchMSZdD6U6 testík].

Aktuální verze z 17. 3. 2021, 13:47


Obsah

Co je to IoT

Co je to IoT? — Řekneme si co je to IoT a k čemu nám to je.

Základy elektrotechniky

Základy elektrotechniky — Jak správně zapojit el. obvod? Co vše musíme vědět? Co je to LED dioda a jak ji zapojit?

Vývojové prostředí

Vývojové prostředí — jeho zprovoznění.

Seznámení — se s vývojovým prostředím.

LED dioda

LED dioda — rožnutí pomocí GPIO pinů. Zkusíme si samostatné úkoly.

Proměnné

Proměnné — co je to proměnná a jak s nimi pracujeme.

Sériová komunikace

Sériová komunikace — jak vypsat něco do konzole.

Závěrečné opakování

Na závěr dnešního dne si zkusme tento krátký testík.

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje