Pedagogika, psychologie a didaktika

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Cvičitel: Dodána kázeň)
(Rozděleno na více částí)
Řádka 1: Řádka 1:
 
[[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]][[Category:Sokol]][[Category:VSE]]
 
[[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]][[Category:Sokol]][[Category:VSE]]
== Cvičitel a cvičenci ==
 
=== Cvičitel ===
 
* Podobně jako učitel není pouze dozor, ale podílí se na výchově.
 
* Pohybuje se v různých prostředích tělocvična, bazén, pobyt v přírodě
 
**chce vést své cvičence, ovlivnit je, předat zkušenosti, vypěstovat dovednosti
 
* Cvičitel je vzorem svým cvičencům
 
<div class="Poznamka">Fakt! Ale ne hned. A cvičenci to nikdy nahlas nepřiznají, možná si
 
to ani nepřipustí. A vaše působení se samozřejmě střetává s dalšími vzory.</div>
 
  
; Dodržujte
+
== Pedagogika a psychologie ==
* co vyžaduji, musím dodržovat dvojnásob pečlivě
+
* [[Cvičitel a cvičenci]]
* dochvilnost, pohoda
+
* [[Věková specifika cvičenců]]
* cvičební úbor, bezpečnost
+
*chování k ostatním dospělým (rodiče, další cvičitelé)
+
  
; A v sokole zvlášť
+
== Pedagogika a didaktika ==  
* demokracie, rovnost a svoboda
+
* [[Stavba cvičební jednotky]]
*: Svoboda názoru, ale také kázeň v podřízení se většině!
+
* [[Zásady vedení hodiny]]
*: Rozuměj: každý se může stát cvičitelem, který řídí hodinu. Nikoli: všichni spolu řídíme hodinu.
+
*kázeň
+
*spolupráce
+
*upřímnost
+
*pozdrav: „Nazdar“
+
*: a také oslovení „Bratře, sestro!“, rozumně.
+
 
+
; Předpoklady pro práci cvičitele
+
*zájem o cvičitelskou práci
+
*znalosti
+
*osobnostní předpoklady
+
**jak po stránce fyzické, tak psychické (odolnost)
+
*charakterové předpoklady
+
*pedagogické a didaktické dovednosti
+
 
+
<div class="Priklad">Napište na papír dvě vlastnosti svého oblíbeného učitele, cvičitele, kterých si opravdu vážíte.</div>
+
 
+
=== Věková specifika cvičenců ===
+
;R+D
+
;PD
+
*nelze očekávat delší soustředění
+
**nutné časté změny činnosti
+
*učení nápodobou
+
*individuální odlišnosti ve vývoji
+
;ml. žactvo (7--11)
+
*zatím ještě zájem o pohyb
+
*postupně základy sportovní činnosti
+
*cvičitel má ještě stále autoritu
+
;st. žactvo (11--14)
+
*počátek dospělosti po stránce fyzické, nikoli však duševní
+
*změna tělesných proporcí, problémy s nervosvalovou koordinací
+
*cvičitel je stále vzorem, dokonce může mít mnohdy větší vliv než rodiče, ačkoli to cvičenci v žádném případě nedají najevo!
+
;dorost
+
*snadno dochází k únavě, dočasně se zhoršuje vytrvalost
+
*na druhou stranu se objevuje vůle k dosažení výsledků
+
;dospělost (18 &ndash; 40 let)
+
*zaměstnání, vlastní děti
+
; dospělost (40 &ndash; 65 let)
+
*zájem o všestrannost, společné cvičení
+
**mnohdy se vrací do sokoloven, děti odrůstají
+
*senioři
+
 
+
=== Charakteristika osobnosti ===
+
*temperament
+
 
+
<div class="Poznamka">...</div>
+
 
+
=== Individuální zvláštnosti a poruchy ===
+
*poruchy soustředění
+
 
+
<div class="Poznamka">...</div>
+
 
+
== Cvičební jednotka ==
+
=== Příprava cvičební jednotky ===
+
 
+
<div class="Poznamka">...</div>
+
 
+
=== Stavba cvičební jednotky ===
+
; zahřívací část
+
*aktivace organismu, prokrvení svalstva
+
;průpravná část
+
*rozcvička
+
**uvolnění a aktivace kloubů
+
***krouživé pohyby
+
**zpevnění a protažení svalstva
+
*přípravná cvičení
+
**„rozpinkání“ u volejbalu
+
**jednodušší cviky u gymnastiky
+
;hlavní část
+
*program hodiny
+
*nácvik herních kombinací
+
*nácvik nových prvků
+
;závěrečná část
+
*opět by mlo být součástí uvolnění a protažení svalstva
+
*kompenzační cvičení
+
 
+
=== Druhy cvičebních jednotek ===
+
 
+
<div class="Poznamka">...</div>
+
 
+
== Pedagogické zásady ==
+
; Uvědomělost a aktivita
+
*cvičenec by měl znát cíl
+
*řekněte svým cvičencům, proč je učíte, to co je učíte
+
*motivace
+
*snažte se využít zájmu cvičenců
+
*je to velmi, velmi těžké, ale podle toho se pozná dobrý cvičitel. Nelze se to naučit za rok, ani za deset let. Ale zkoušejte, snažte se...
+
;názornost
+
*důležitá zvláště u mladších cvičenců (ml. žactvo)
+
**méně vysvětlování, více předvedení
+
*vnímání více smysly
+
;soustavnosti
+
*když jednu hodinu budete dřít volejbal a pak to necháte být, je to jako byste nic neudělali
+
*promyslete si, co chcete naučit, zpestřujte činnost, obměňujte, ale stále by tam mělo být vybrané jedno téma
+
;přiměřenosti
+
*NEJEN po stránce fyzické! Počítejte s tím, že 7-leté dítě nevydrží stát 5 minut v klidu, nemá tedy cenu něco vysvětlovat déle než dvě minuty
+
;trvalosti
+
*získávání návyků by mělo být zvládnuto tak, aby vydrželo
+
;jednotné působení
+
*snažte se podpořit úsilí rodičů, školy
+
*stejně tak by ostatní měli podpořit vás
+
*:to sice neovlivníte, ale pokud se k nim budete chovat dobře, je naděje, že budete spolupracovat
+
 
+
<div class="Priklad">Uveďte u každé zásady příklad situace, kdy ji cvičitelé poruší. <br />
+
Navrhněte vhodnější řešení situace!</div>
+
 
+
== Vedení cvičební jednotky ==
+
=== Pojmy ===
+
; Pedagogika
+
*věda o výchově
+
; Didaktika (cílená výchova)
+
*metody, formy a styly práce
+
*věda o „plánované, řízené pedagogice“
+
**školní výchova, sokolská výchova
+
**× pedagogika zahrnuje i výchovu v rodině, neplánovanou
+
<div class="Priklad">V okamžiku, kdy začneme přemýšlet, jak dítě naučit držet správně tužku, přešli jsme do oblasti didaktiky... ;)</div>
+
*v didaktice máme cíl
+
**„velký cíl“: pohybově zdatný jedinec, nejen tělesně, ale i po duševní stránce vzdělaný (viz historie: kalokaghatia)
+
**konkrétnější cíle: naučit sestavu
+
*cíl realizujeme nějakým obsahem
+
*používáme nějakou formu výuky, metody a prostředky
+
 
+
<div class="Priklad">
+
Příklad: cíl je naučit kotoul
+
*obsah hodiny: průpravná cvičení pro kotoul
+
*použijeme nějaké formy: skupinová výuka
+
*používáme nějaké metody: vysvětlování, pasivní provedení cvičence pohybem, provedení ve zjednodušených podmínkách &mdash; kotoul na nakloněné rovině
+
*využíváme prostředky: žíněnky, můstek (na nakloněnou rovinu)
+
</div>
+
 
+
=== Formy výuky ===
+
*kolik cvičenců řídíme
+
**hromadná × skupinová × individuální
+
**hromadná
+
***všichni naráz
+
**skupinová
+
***družstva, skupinky
+
***podle čeho rozdělujeme
+
****výkonnost
+
****výška (velikost)
+
**individuální
+
*** Kdy se hodí která forma?
+
*náplň
+
**přednáška × praktická hodina
+
**cvičební hodina × hodina pobytu v přírodě × akademie × veřejné vystoupení
+
*...
+
=== Styly ===
+
*Nejsnáze člověk vychovává sám sebe!
+
**Ať se cvičenci korigují navzájem.
+
*příkazový
+
*praktický
+
**cvičitel zadává obsah cvičení
+
**cvičenci v družstvě sami provádí dopomoc
+
*reciproční
+
**skupinky cvičenců (2 -- 3 cvičenci)
+
**korigují se navzájem
+
**cvičitel radí tomu, kdo právě vede cvičení
+
*se sebehodnocením
+
**cvičenci si sami zapisují dávky
+
**sledují svůj postup
+
*s nabídkou
+
**cvičenci sami volí obtížnost
+
**skok přes lano, které je šikmé, každý volí svou výšku
+
*s řízeným objevováním
+
*se samostatným objevováním
+
**tvorba pohybové řady
+
*s autonomním rozhodováním o učivu
+
**samostatná tvorba pohybové skladby
+
**samostatná příprava výletu
+
*s autonomním rozhodováním o stylu
+
** Jak byste zapojili cvičence do řízení hodiny?
+
=== Metody výuky ===
+
*nápodoba, příklad
+
*syntetická metoda
+
**dílčí části, ze kterých skládáme celek (prvky u sestavy)
+
*analytická metoda
+
**od celku k jednotlivostem
+
*kladem požadavků
+
**rozvíjející výchova: Vygotskij
+
***klaďte takové požadavky, které jsou těsně za hranicí toho, co ještě cvičenec zvládne sám
+
*diskuse
+
*hra
+
*...
+
 
+
=== Postupy ===
+
*od jednoduššího ke složitějšímu
+
*od známého k neznámému
+
 
+
=== Doporučení ===
+
*Organizace hodiny [[#Literatura|[Svatoň]]]
+
**při rozcvičení v kruhu pohyb proti cvičencům
+
**při postavení na značkách stojí cvičitel tak, aby ho všichni viděli
+
**při cvičení v sedu nebo v lehu cvičence vpříč (na úhlopříčku značek)
+
**při družstvech větších než 5 -- 6 cvičenců volte doplňková cvičení
+
**při cvičení na stanovištích úkolové listy
+
**pořadová cvičení pro efektivní řízení hodiny
+
*Tipy
+
**před začátkem hodiny vypnout mobilní telefony!
+
**UK* Co byste doporučili svým kolegům?
+
 
+
== Metodické řady ==
+
*Spíše jen pojem.
+
*Podrobněji ve druhé části školení III. třídy.
+
<div class="Poznamka">...</div>
+
 
+
== Dále důležité ==
+
;CHVALTE!
+
*pozitivní hodnocení je mnohem výhodnější než negativní
+
*raději pochvalte toho, komu cvik jde, než abyste vytkli chyby tomu, kdo neumí
+
**pozor, není to snadné a nelze to brát stoprocentně doslova!
+
;NUTNOST znát své cvičence, jejich zdravotní stav
+
*epilepsie
+
**nesmí se pohybovat ve výšce
+
*alergie
+
**hmyz, pyl
+
**u těžkých alergií může vést zanedbání počátečních příznaků k vážným komplikacím
+
*cukrovka
+
**nebezpečí hypoglykemického záchvatu, opět je třeba rozpoznat včas
+
;NUTNOST dalšího vzdělávání
+
*pokud nehledáte další inspiraci, velmi rychle upadáte do stereotypu
+
  
 
== Literatura ==
 
== Literatura ==
 
*[Svatoň] Svatoň, Vratislav. ''Pedagogika a psychologie v didaktické činnosti cvičitele.'' Česká obec sokolská &mdash; Ústřední škola ČOS. 3. vydání. Praha, 2007
 
*[Svatoň] Svatoň, Vratislav. ''Pedagogika a psychologie v didaktické činnosti cvičitele.'' Česká obec sokolská &mdash; Ústřední škola ČOS. 3. vydání. Praha, 2007

Verze z 26. 3. 2013, 02:29


Pedagogika a psychologie

Pedagogika a didaktika

Literatura

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje