Pojmy pedagogiky a didaktiky
Z MiS
(Přesměrováno z Zásady vedení hodiny)
Obsah |
Pedagogika × didaktika
- Pedagogika
- věda o výchově
- Didaktika (cílená výchova)
- metody, formy a styly práce
- věda o „plánované, řízené pedagogice“
- školní výchova, sokolská výchova
- × pedagogika zahrnuje i výchovu v rodině, neplánovanou
V okamžiku, kdy začneme přemýšlet, jak dítě naučit držet správně tužku, přešli jsme do oblasti didaktiky... ;)
Základní pojmy didaktiky
- V didaktice má naše činnost cíl
- „velký cíl“: pohybově zdatný jedinec, nejen tělesně, ale i po duševní stránce vzdělaný (viz historie: kalokaghatia)
- konkrétnější, dílčí cíle: naučit sestavu
- Cíl realizujeme obsahem
- Učíme cvičence cvičit na nářadí, abychom rozvíjeli jejich schopnosti (pohybové, ale i další)
- Používáme přitom:
- formu výuky — skupinovou, individuální, praktickou, přednášku,...
- metody
- prostředky
Příklad: hodina průpravy pro nácvik kotoulu
- cíl: naučit kotoul
- obsah: průpravná cvičení pro kotoul
- forma: skupinová výuka
- metody: vysvětlování, pasivní provedení cvičence pohybem, provedení ve zjednodušených podmínkách — kotoul na nakloněné rovině
- prostředky: žíněnky, můstek (na nakloněnou rovinu)
Formy výuky
- kolik cvičenců řídíme
- hromadná × skupinová × individuální
- hromadná
- všichni naráz
- skupinová
- družstva, skupinky
- podle čeho rozdělujeme
- výkonnost
- výška (velikost)
- individuální
- Kdy se hodí která forma?
- náplň
- přednáška × praktická hodina
- cvičební hodina × hodina pobytu v přírodě × akademie × veřejné vystoupení
- ...
Pedagogický styl
Pedagogický styl je do určité míry dán osobností cvičitele. Každému cvičiteli bude vyhovovat jiný. Je ale dobré zvládat větší množství stylů a alespoň průběžně využívat i další.
- příkazový
- praktický
- cvičitel zadává obsah cvičení
- cvičenci v družstvě sami provádí dopomoc
- reciproční
- skupinky cvičenců (2 -- 3 cvičenci)
- korigují se navzájem
- cvičitel radí tomu, kdo právě vede cvičení
- se sebehodnocením
- cvičenci si sami zapisují dávky
- sledují svůj postup
- s nabídkou
- cvičenci sami volí obtížnost
- skok přes lano, které je šikmé, každý volí svou výšku
- s řízeným objevováním
- se samostatným objevováním
- tvorba pohybové řady
- s autonomním rozhodováním o učivu
- samostatná tvorba pohybové skladby
- samostatná příprava výletu
- s autonomním rozhodováním o stylu
- Jak byste zapojili cvičence do řízení hodiny?
Metody výuky
- nápodoba, příklad
- syntetická metoda
- dílčí části, ze kterých skládáme celek (prvky u sestavy)
- analytická metoda
- od celku k jednotlivostem
- kladem požadavků
- rozvíjející výchova (Vygotskij) — klaďte takové požadavky, které jsou těsně za hranicí toho, co ještě cvičenec zvládne sám
- diskuse
- hra
- ...
Postupy
- od jednoduššího ke složitějšímu
- od známého k neznámému
Metodické řady
- Spíše jen pojem.
- Podrobněji ve druhé části školení III. třídy.
...
Související stránky
Literatura
- [Svatoň] Svatoň, Vratislav. Pedagogika a psychologie v didaktické činnosti cvičitele. Česká obec sokolská — Ústřední škola ČOS. 3. vydání. Praha, 2007