Cvičitel a cvičenci
Z MiS
Obsah |
Osobnost cvičitele
- Podobně jako učitel není pouze dozor, ale podílí se na výchově.
- Pohybuje se v různých prostředích tělocvična, bazén, pobyt v přírodě.
Úkoly cvičitele
- vést své cvičence být jim příkladem,
- ovlivňovat pozitivně hodnotovou orientaci cvičenců,
- předat zkušenosti, vypěstovat dovednosti.
Cvičitel je vzorem svým cvičencům!
Opravdu! I když starší cvičenci to nikdy nahlas nepřiznají, možná si
to ani nepřipustí. A vaše působení se samozřejmě střetává s dalšími vzory.
Napište na papír dvě vlastnosti svého oblíbeného učitele, cvičitele, kterých si opravdu vážíte.
Aby tyto úkoly mohl cvičitel plnit, musí mít odpovídající znalosti a dovednosti.
Cvičitel jako vzor pro cvičence
- „Slova učí, příklady táhnou!“
- co vyžaduji, musím dodržovat dvojnásob pečlivě
- dochvilnost, pohoda
- cvičební úbor, bezpečnost
- chování k ostatním dospělým (rodiče, další cvičitelé)
- A v sokole zvlášť
- demokracie, rovnost a svoboda
- Svoboda názoru, ale také kázeň v podřízení se většině!
- Rozuměj: každý se může stát cvičitelem, který řídí hodinu. Nikoli: všichni spolu řídíme hodinu.
- kázeň
- spolupráce
- upřímnost
- pozdrav: „Nazdar“
- a také oslovení „Bratře, sestro!“, rozumně.
Předpoklady pro práci cvičitele
- zájem o cvičitelskou práci
- znalosti
- osobnostní předpoklady
- jak po stránce fyzické, tak psychické (odolnost)
- charakterové předpoklady
- pedagogické a didaktické dovednosti
Charakteristika osobnosti
- temperament
...
Individuální zvláštnosti a poruchy
- Poruchy soustředění (například ADHD a další)
- Poruchy autistického spektra.
...
Cvičení v sokole by mělo být pro všechny, talentované i netalentované! Věnujte se všem!
Snažte se cvičení uzpůsobit tak, aby bavilo všechny!
Ale přitom cvičení stále musí mít cíl, smysl, musí cvičence rozvíjet.