|
|
(Není zobrazeno 15 mezilehlých verzí od 1 uživatele.) |
Řádka 1: |
Řádka 1: |
− | [[Category:IV třída]][[Category:III třída]][[Category:Sokol]][[Category:VSE]] | + | [[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]][[Category:Sokol]][[Category:VSE]][[Category:Pedagogika]] |
− | == Cvičitel a cvičenci ==
| + | |
− | === Cvičitel ===
| + | |
− | * Podobně jako učitel není pouze dozor, ale podílí se na výchově.
| + | |
− | * Pohybuje se v různých prostředích tělocvična, bazén, pobyt v přírodě
| + | |
− | **chce vést své cvičence, ovlivnit je, předat zkušenosti, vypěstovat dovednosti
| + | |
− | * Cvičitel je vzorem svým cvičencům
| + | |
− | <div class="Poznamka">Fakt! Ale ne hned. A cvičenci to nikdy nahlas nepřiznají, možná si
| + | |
− | to ani nepřipustí. A vaše působení se samozřejmě střetává s dalšími vzory.</div>
| + | |
| | | |
− | ; Dodržujte
| + | == Úvodní pojmy == |
− | * co vyžaduji, musím dodržovat dvojnásob pečlivě | + | Tuto část je možno ponechat pro samostudium: |
− | * dochvilnost, pohoda | + | * [[Pojmy pedagogiky a didaktiky]] |
− | * cvičební úbor, bezpečnost | + | * [[Pedagogické zásady]] |
− | *chování k ostatním dospělým (rodiče, další cvičitelé) | + | * [[Pohybové schopnosti a dovednosti]] |
| + | * [[Druhy učení]] |
| | | |
| + | == Cvičitel a cvičenci == |
| + | * [[Věková specifika cvičenců]] |
| + | * [[Osobnost cvičitele]] |
| + | ** [[Cvičitel a cvičenci]] |
| + | ** [[Motivace cvičenců a cvičitele|Motivace cvičitele]] |
| + | * [[Motivace cvičenců a cvičitele|Motivace cvičenců, Drop-out efekt]] |
| + | * Komunikace se cvičenci a rodiči |
| + | ** [[Komunikace a řešení konfliktů]] |
| + | ** [[Cvičenci se speciálními potřebami]] (ADHD,...) |
| + | ** [[Hlasový a neverbální projev]] |
| | | |
− | ; A v sokole zvlášť
| + | == Související: Příprava a vedení cvičení == |
− | * demokracie, rovnost a svoboda
| + | * [[Stavba cvičební jednotky]] |
− | *: Svoboda názoru, ale také kázeň v podřízení se většině!
| + | * [[Druhy cvičebních jednotek]] |
− | *: Rozuměj: každý se může stát cvičitelem, který řídí hodinu. Nikoli: všichni spolu řídíme hodinu.
| + | * [[Tipy pro vedení cvičební jednotky]] |
− | *spolupráce
| + | |
− | *upřímnost
| + | |
− | *pozdrav: „Nazdar“
| + | |
− | *: a také oslovení „Bratře, sestro!“, rozumně.
| + | |
− | | + | |
− | ; Předpoklady pro práci cvičitele
| + | |
− | *zájem o cvičitelskou práci
| + | |
− | *znalosti
| + | |
− | *osobnostní předpoklady
| + | |
− | **jak po stránce fyzické, tak psychické (odolnost)
| + | |
− | *charakterové předpoklady
| + | |
− | *pedagogické a didaktické dovednosti
| + | |
− | | + | |
− | <div class="Priklad">Napište na papír dvě vlastnosti svého oblíbeného učitele, cvičitele, kterých si opravdu vážíte.</div>
| + | |
− | | + | |
− | === Věková specifika cvičenců ===
| + | |
− | *R+D
| + | |
− | *PD
| + | |
− | **nelze očekávat delší soustředění
| + | |
− | ***nutné časté změny činnosti
| + | |
− | **učení nápodobou
| + | |
− | **individuální odlišnosti ve vývoji
| + | |
− | *ml. žactvo (7--11)
| + | |
− | **zatím ještě zájem o pohyb
| + | |
− | **postupně základy sportovní činnosti
| + | |
− | **cvičitel má ještě stále autoritu
| + | |
− | *st. žactvo (11--14)
| + | |
− | **počátek dospělosti po stránce fyzické, nikoli však duševní
| + | |
− | **změna tělesných proporcí, problémy s nervosvalovou koordinací
| + | |
− | **cvičitel je stále vzorem, dokonce může mít mnohdy větší vliv než rodiče, ačkoli to cvičenci v žádném případě nedají najevo!
| + | |
− | *dorost
| + | |
− | **snadno dochází k únavě, dočasně se zhoršuje vytrvalost
| + | |
− | **na druhou stranu se objevuje vůle k dosažení výsledků
| + | |
− | *dospělost (18 – 40 let)
| + | |
− | ***zaměstnání, vlastní děti
| + | |
− | * 40 – 65 let)
| + | |
− | **zájem o všestrannost, společné cvičení
| + | |
− | ***mnohdy se vrací do sokoloven, děti odrůstají
| + | |
− | *senioři
| + | |
− | | + | |
− | === Charakteristika osobnosti ===
| + | |
− | *temperament | + | |
− | | + | |
− | <div class="Poznamka">...</div>
| + | |
− | | + | |
− | === Individuální zvláštnosti a poruchy ===
| + | |
− | *poruchy soustředění
| + | |
− | | + | |
− | <div class="Poznamka">...</div>
| + | |
− | | + | |
− | == Cvičební jednotka ==
| + | |
− | === Příprava cvičební jednotky ===
| + | |
− | | + | |
− | <div class="Poznamka">...</div>
| + | |
− | | + | |
− | === Stavba cvičební jednotky ===
| + | |
− | ; zahřívací část
| + | |
− | *aktivace organismu, prokrvení svalstva | + | |
− | ;průpravná část
| + | |
− | *rozcvička
| + | |
− | **uvolnění a aktivace kloubů
| + | |
− | ***krouživé pohyby
| + | |
− | **zpevnění a protažení svalstva
| + | |
− | *přípravná cvičení
| + | |
− | **„rozpinkání“ u volejbalu
| + | |
− | **jednodušší cviky u gymnastiky
| + | |
− | ;hlavní část
| + | |
− | *program hodiny
| + | |
− | *nácvik herních kombinací
| + | |
− | *nácvik nových prvků
| + | |
− | ;závěrečná část
| + | |
− | *opět by mlo být součástí uvolnění a protažení svalstva
| + | |
− | *kompenzační cvičení
| + | |
− | | + | |
− | === Druhy cvičebních jednotek ===
| + | |
− | | + | |
− | <div class="Poznamka">...</div>
| + | |
− | | + | |
− | == Pedagogické zásady ==
| + | |
− | *uvědomělost a aktivita | + | |
− | **cvičenec by měl znát cíl
| + | |
− | **řekněte svým cvičencům, proč je učíte, to co je učíte
| + | |
− | **motivace
| + | |
− | **snažte se využít zájmu cvičenců
| + | |
− | **je to velmi, velmi těžké, ale podle toho se pozná dobrý cvičitel. Nelze se to naučit za rok, ani za deset let. Ale zkoušejte, snažte se...
| + | |
− | *názornost
| + | |
− | **důležitá zvláště u mladších cvičenců (ml. žactvo)
| + | |
− | ***méně vysvětlování, více předvedení
| + | |
− | **vnímání více smysly
| + | |
− | *soustavnosti
| + | |
− | **když jednu hodinu budete dřít volejbal a pak to necháte být, je to jako byste nic neudělali
| + | |
− | **promyslete si, co chcete naučit, zpestřujte činnost, obměňujte, ale stále by tam mělo být vybrané jedno téma
| + | |
− | *přiměřenosti
| + | |
− | **NEJEN po stránce fyzické! Počítejte s tím, že 7-leté dítě nevydrží stát 5 minut v klidu, nemá tedy cenu něco vysvětlovat déle než dvě minuty
| + | |
− | *trvalosti
| + | |
− | **získávání návyků by mělo být zvládnuto tak, aby vydrželo
| + | |
− | *jednotné působení
| + | |
− | **snažte se podpořit úsilí rodičů, školy
| + | |
− | **stejně tak by ostatní měli podpořit vás
| + | |
− | ***to sice neovlivníte, ale pokud se k nim budete
| + | |
− | chovat dobře, je naděje, že budete spolupracovat
| + | |
− | | + | |
− | == Vedení cvičební jednotky ==
| + | |
− | === Pojmy ===
| + | |
− | ; Pedagogika
| + | |
− | *věda o výchově
| + | |
− | ; Didaktika (cílená výchova)
| + | |
− | *metody, formy a styly práce
| + | |
− | *věda o „plánované, řízené pedagogice“
| + | |
− | **školní výchova, sokolská výchova
| + | |
− | **× pedagogika zahrnuje i výchovu v rodině, neplánovanou
| + | |
− | <div class="Priklad">V okamžiku, kdy začneme přemýšlet, jak dítě naučit držet správně tužku, přešli jsme do oblasti didaktiky... ;)</div>
| + | |
− | *v didaktice máme cíl
| + | |
− | **„velký cíl“: pohybově zdatný jedinec, nejen tělesně, ale i po duševní stránce vzdělaný (viz historie: kalokaghatia)
| + | |
− | **konkrétnější cíle: naučit sestavu
| + | |
− | *cíl realizujeme nějakým obsahem
| + | |
− | *používáme nějakou formu výuky, metody a prostředky
| + | |
− | | + | |
− | <div class="Priklad">
| + | |
− | Příklad: cíl je naučit kotoul
| + | |
− | *obsah hodiny: průpravná cvičení pro kotoul
| + | |
− | *použijeme nějaké formy: skupinová výuka
| + | |
− | *používáme nějaké metody: vysvětlování, pasivní provedení cvičence pohybem, provedení ve zjednodušených podmínkách — kotoul na nakloněné rovině
| + | |
− | *využíváme prostředky: žíněnky, můstek (na nakloněnou rovinu)
| + | |
− | </div>
| + | |
− | | + | |
− | === Formy výuky ===
| + | |
− | *kolik cvičenců řídíme
| + | |
− | **hromadná × skupinová × individuální
| + | |
− | **hromadná
| + | |
− | ***všichni naráz
| + | |
− | **skupinová
| + | |
− | ***družstva, skupinky
| + | |
− | ***podle čeho rozdělujeme
| + | |
− | ****výkonnost
| + | |
− | ****výška (velikost)
| + | |
− | **individuální
| + | |
− | *** Kdy se hodí která forma?
| + | |
− | *náplň
| + | |
− | **přednáška × praktická hodina
| + | |
− | **cvičební hodina × hodina pobytu v přírodě × akademie × veřejné vystoupení
| + | |
− | *...
| + | |
− | === Styly ===
| + | |
− | *Nejsnáze člověk vychovává sám sebe!
| + | |
− | **Ať se cvičenci korigují navzájem.
| + | |
− | *příkazový
| + | |
− | *praktický
| + | |
− | **cvičitel zadává obsah cvičení
| + | |
− | **cvičenci v družstvě sami provádí dopomoc
| + | |
− | *reciproční
| + | |
− | **skupinky cvičenců (2 -- 3 cvičenci)
| + | |
− | **korigují se navzájem
| + | |
− | **cvičitel radí tomu, kdo právě vede cvičení
| + | |
− | *se sebehodnocením
| + | |
− | **cvičenci si sami zapisují dávky
| + | |
− | **sledují svůj postup
| + | |
− | *s nabídkou
| + | |
− | **cvičenci sami volí obtížnost
| + | |
− | **skok přes lano, které je šikmé, každý volí svou výšku
| + | |
− | *s řízeným objevováním
| + | |
− | *se samostatným objevováním
| + | |
− | **tvorba pohybové řady
| + | |
− | *s autonomním rozhodováním o učivu
| + | |
− | **samostatná tvorba pohybové skladby
| + | |
− | **samostatná příprava výletu
| + | |
− | *s autonomním rozhodováním o stylu
| + | |
− | ** Jak byste zapojili cvičence do řízení hodiny?
| + | |
− | === Metody výuky ===
| + | |
− | *nápodoba, příklad
| + | |
− | *syntetická metoda
| + | |
− | **dílčí části, ze kterých skládáme celek (prvky u sestavy)
| + | |
− | *analytická metoda
| + | |
− | **od celku k jednotlivostem
| + | |
− | *kladem požadavků
| + | |
− | **rozvíjející výchova: Vygotskij
| + | |
− | ***klaďte takové požadavky, které jsou těsně za hranicí toho, co ještě cvičenec zvládne sám
| + | |
− | *diskuse
| + | |
− | *hra
| + | |
− | *...
| + | |
− | | + | |
− | === Postupy ===
| + | |
− | *od jednoduššího ke složitějšímu
| + | |
− | *od známého k neznámému
| + | |
− | | + | |
− | === Doporučení ===
| + | |
− | *Organizace hodiny [[#Literatura|[Svatoň]]]
| + | |
− | **při rozcvičení v kruhu pohyb proti cvičencům
| + | |
− | **při postavení na značkách stojí cvičitel tak, aby ho všichni viděli
| + | |
− | **při cvičení v sedu nebo v lehu cvičence vpříč (na úhlopříčku značek)
| + | |
− | **při družstvech větších než 5 -- 6 cvičenců volte doplňková cvičení
| + | |
− | **při cvičení na stanovištích úkolové listy
| + | |
− | **pořadová cvičení pro efektivní řízení hodiny
| + | |
− | *Tipy
| + | |
− | **před začátkem hodiny vypnout mobilní telefony!
| + | |
− | **UK* Co byste doporučili svým kolegům?
| + | |
− | | + | |
− | == Metodické řady ==
| + | |
− | *Spíše jen pojem.
| + | |
− | *Podrobněji ve druhé části školení III. třídy.
| + | |
− | <div class="Poznamka">...</div>
| + | |
− | | + | |
− | == Dále důležité ==
| + | |
− | ;CHVALTE!
| + | |
− | *pozitivní hodnocení je mnohem výhodnější než negativní
| + | |
− | *raději pochvalte toho, komu cvik jde, než abyste vytkli chyby tomu, kdo neumí
| + | |
− | **pozor, není to snadné a nelze to brát stoprocentně doslova!
| + | |
− | ;NUTNOST znát své cvičence, jejich zdravotní stav
| + | |
− | *epilepsie
| + | |
− | **nesmí se pohybovat ve výšce
| + | |
− | *alergie
| + | |
− | **hmyz, pyl
| + | |
− | **u těžkých alergií může vést zanedbání počátečních příznaků k vážným komplikacím
| + | |
− | *cukrovka
| + | |
− | **nebezpečí hypoglykemického záchvatu, opět je třeba rozpoznat včas
| + | |
− | ;NUTNOST dalšího vzdělávání
| + | |
− | *pokud nehledáte další inspiraci, velmi rychle upadáte do stereotypu
| + | |
| | | |
| == Literatura == | | == Literatura == |
| *[Svatoň] Svatoň, Vratislav. ''Pedagogika a psychologie v didaktické činnosti cvičitele.'' Česká obec sokolská — Ústřední škola ČOS. 3. vydání. Praha, 2007 | | *[Svatoň] Svatoň, Vratislav. ''Pedagogika a psychologie v didaktické činnosti cvičitele.'' Česká obec sokolská — Ústřední škola ČOS. 3. vydání. Praha, 2007 |