Úkoly vrstev ISO/OSI
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
m (Dodán odkaz na stránku Model ISO/OSI.) |
(Zdůrazněn pojem segment, úkoly transportní vrstvy očíslovány. Doplněny pojmy rámec a paket, pojem zapouzdření.) |
||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od 1 uživatele.) | |||
Řádka 14: | Řádka 14: | ||
** Jak má vypadat odpověď: jaká data má server předat, v jakém formátu předat obsah webové stránky,... | ** Jak má vypadat odpověď: jaká data má server předat, v jakém formátu předat obsah webové stránky,... | ||
* Každý z protokolů funguje jinak, záleží na konkrétní úloze a protokolu. | * Každý z protokolů funguje jinak, záleží na konkrétní úloze a protokolu. | ||
− | * Příklady protokolů | + | * Příklady protokolů: |
*# Protokol DNS — zjistí IP adresu cílového počítače podle doménového jména ("www.oauh.cz" → 212.111.4.142) | *# Protokol DNS — zjistí IP adresu cílového počítače podle doménového jména ("www.oauh.cz" → 212.111.4.142) | ||
*# Protokol HTTP — stažení samotné stránky. | *# Protokol HTTP — stažení samotné stránky. | ||
+ | * Viz také [[Protokoly aplikační vrstvy]] | ||
Řádka 28: | Řádka 29: | ||
== 4. Transportní vrstva == | == 4. Transportní vrstva == | ||
− | + | Úkoly: | |
− | * | + | # Pokud posíláme větší množství dat, rozdělí data na menší úseky (''segmenty'', anglicky ''segment''). |
− | + | #* Segmenty jsou jen tak veliké, aby šel každý segment odeslat naráz a neblokoval dlouho linku. | |
− | + | #* Výhody a nevýhody rozdělení na segmenty viz také [[Datagramová komunikace]]. | |
− | + | # Zároveň musí transportní vrstva vyřešit případnou ztrátu segmentu, změnu pořadí segmentů či poškození dat či některého segmentu. | |
− | + | # Pokud na počítači komunikuje více aplikací, rozhodne, které aplikaci příchozí data patří. | |
− | + | ||
− | + | ||
+ | Transportní vrstva připojí k datagramu hlavičku, která obsahuje mimo jiné: | ||
+ | * číslo portu | ||
+ | * případné požadavky na ukončení | ||
+ | * pořadové číslo | ||
+ | * + číslo potvrzení | ||
== 3. Síťová vrstva == | == 3. Síťová vrstva == | ||
− | * Řeší směrování, tedy hledá cestu k cílovému zařízení. | + | * Řeší ''směrování'' (''routing''), tedy hledá cestu k cílovému zařízení. |
* Využívá již vytvořených směrovacích tabulek. | * Využívá již vytvořených směrovacích tabulek. | ||
** Směrovací tabulky vytvoří správce ručně, nebo využije směrovací protokol. | ** Směrovací tabulky vytvoří správce ručně, nebo využije směrovací protokol. | ||
** Příklad směrovacího protokolu a vytváření tabulek viz [[Protokol RIP]]. | ** Příklad směrovacího protokolu a vytváření tabulek viz [[Protokol RIP]]. | ||
+ | |||
+ | K segmentu připojuje IP adresu a další potřebné informace, čímž vznikne ''paket'' (anglicky ''packet'') | ||
Řádka 50: | Řádka 56: | ||
* Provádí základní kontrolu zabezpečení proti chybám. | * Provádí základní kontrolu zabezpečení proti chybám. | ||
* Více o předávání dat mezi počítači na linkové a síťové vrstvě viz [[Předávání dat]]. | * Více o předávání dat mezi počítači na linkové a síťové vrstvě viz [[Předávání dat]]. | ||
+ | |||
+ | Aby mohla tyto úkoly plnit, musí přidat k paketu adresu cílového zařízení a kontrolní data (pro kontrolu chyb). Výsledný datagram označujeme jako ''rámec'' (''frame''). | ||
== 1. Fyzická vrstva == | == 1. Fyzická vrstva == | ||
* Zajistí kódování a dekódování dat, bitovou synchronizaci, dodržení parametrů rozhraní. | * Zajistí kódování a dekódování dat, bitovou synchronizaci, dodržení parametrů rozhraní. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Zapouzdření == | ||
+ | * Každá vrstva potřebuje k plnění svých úkolů k datagramu přidat další informace. | ||
+ | * Obvykle tyto informace přidává tak, že připojí hlavičku (''header''), případně patičku (''footer''). | ||
+ | * Tomuto připojování informací říkáme ''zapouzdření'' (''encapsulation''). | ||
== Související stránky == | == Související stránky == | ||
* [[Model ISO/OSI]] | * [[Model ISO/OSI]] | ||
+ | * [[Datagramová komunikace]] | ||
* [[Stažení webové stránky]] — postup stažení webové stránky (co se musí stát?) | * [[Stažení webové stránky]] — postup stažení webové stránky (co se musí stát?) | ||
* [[Předávání dat]] — předávání dat na linkové a síťové vrstvě | * [[Předávání dat]] — předávání dat na linkové a síťové vrstvě | ||
* [[Protokol RIP]] — ukázka směrovacího protokolu | * [[Protokol RIP]] — ukázka směrovacího protokolu | ||
+ | * [[Protokoly aplikační vrstvy]] |
Aktuální verze z 17. 10. 2022, 09:45
Obsah |
7. Aplikační vrstva
- Sem spadají protokoly, které řeší skutečné potřeby aplikace/uživatele.
- Například při prohlížení webu musí protokol aplikační vrstvy stanovit:
- Jak má vypadat požadavek: jak prohlížeč sdělí serveru, kterou stránku chce zobrazit
- Jak má vypadat odpověď: jaká data má server předat, v jakém formátu předat obsah webové stránky,...
- Každý z protokolů funguje jinak, záleží na konkrétní úloze a protokolu.
- Příklady protokolů:
- Protokol DNS — zjistí IP adresu cílového počítače podle doménového jména ("www.oauh.cz" → 212.111.4.142)
- Protokol HTTP — stažení samotné stránky.
- Viz také Protokoly aplikační vrstvy
6. a 5. Prezentační a relační vrstva
- Doplňkové služby, pokud je třeba.
- Prezentační vrstva: šifrování, komprese, převod formátování dat.
- Relační vrstva: pokud navazujeme na předchozí komunikaci, pamatuje si stav předchozí komunikace.
- Například pokud jsme se již v minulosti přihlásili na Office.com školním účtem, vypadá stránka jinak, než když se připojí uživatel, který přihlášený není.
- Viz Úkoly relační vrstvy, Komprese, Konverze formátů při přenosu, Princip šifrování.
4. Transportní vrstva
Úkoly:
- Pokud posíláme větší množství dat, rozdělí data na menší úseky (segmenty, anglicky segment).
- Segmenty jsou jen tak veliké, aby šel každý segment odeslat naráz a neblokoval dlouho linku.
- Výhody a nevýhody rozdělení na segmenty viz také Datagramová komunikace.
- Zároveň musí transportní vrstva vyřešit případnou ztrátu segmentu, změnu pořadí segmentů či poškození dat či některého segmentu.
- Pokud na počítači komunikuje více aplikací, rozhodne, které aplikaci příchozí data patří.
Transportní vrstva připojí k datagramu hlavičku, která obsahuje mimo jiné:
- číslo portu
- případné požadavky na ukončení
- pořadové číslo
- + číslo potvrzení
3. Síťová vrstva
- Řeší směrování (routing), tedy hledá cestu k cílovému zařízení.
- Využívá již vytvořených směrovacích tabulek.
- Směrovací tabulky vytvoří správce ručně, nebo využije směrovací protokol.
- Příklad směrovacího protokolu a vytváření tabulek viz Protokol RIP.
K segmentu připojuje IP adresu a další potřebné informace, čímž vznikne paket (anglicky packet)
2. Linková vrstva
- Provede předání dat k sousednímu počítači (volbu správného souseda provádí síťová vrstva).
- Provádí vždy jeden krok komunikace k sousednímu počítači. Po cestě od zdroje k cíli bude použita několikrát.
- Provádí základní kontrolu zabezpečení proti chybám.
- Více o předávání dat mezi počítači na linkové a síťové vrstvě viz Předávání dat.
Aby mohla tyto úkoly plnit, musí přidat k paketu adresu cílového zařízení a kontrolní data (pro kontrolu chyb). Výsledný datagram označujeme jako rámec (frame).
1. Fyzická vrstva
- Zajistí kódování a dekódování dat, bitovou synchronizaci, dodržení parametrů rozhraní.
Zapouzdření
- Každá vrstva potřebuje k plnění svých úkolů k datagramu přidat další informace.
- Obvykle tyto informace přidává tak, že připojí hlavičku (header), případně patičku (footer).
- Tomuto připojování informací říkáme zapouzdření (encapsulation).
Související stránky
- Model ISO/OSI
- Datagramová komunikace
- Stažení webové stránky — postup stažení webové stránky (co se musí stát?)
- Předávání dat — předávání dat na linkové a síťové vrstvě
- Protokol RIP — ukázka směrovacího protokolu
- Protokoly aplikační vrstvy