Cvičitel a cvičenci

Z MiS
Přejít na: navigace, hledání


Obsah

Osobnost cvičitele

Úkoly cvičitele

Cvičitel je vzorem svým cvičencům!
Opravdu! I když starší cvičenci to nikdy nahlas nepřiznají, možná si to ani nepřipustí. A vaše působení se samozřejmě střetává s dalšími vzory.
Napište na papír dvě vlastnosti svého oblíbeného učitele, cvičitele, kterých si opravdu vážíte.

Aby tyto úkoly mohl cvičitel plnit, musí mít odpovídající znalosti a dovednosti.

Cvičitel jako vzor pro cvičence

„Slova učí, příklady táhnou!“
A v sokole zvlášť

Předpoklady pro práci cvičitele


Charakteristika osobnosti

...


Individuální zvláštnosti a poruchy

...

Cvičení v sokole by mělo být pro všechny, talentované i netalentované! Věnujte se všem!

Snažte se cvičení uzpůsobit tak, aby bavilo všechny!

Ale přitom cvičení stále musí mít cíl, smysl, musí cvičence rozvíjet.


Komunikace s rodiči

Zkuste si napsat na kousek papíru:

  1. V jakých situacích může nastat problém v komunikaci s rodiči?
  2. Rodič si přijde stěžovat, že cvičení neděláte správně. Jakým způsobem budete argumentovat?
Fakta
  1. Informujte rodiče o všem podstatném
    • Mějte na rodiče email i telefonický kontakt.
    • Zvěte rodiče na akce, dělejte akce, kterých se mohou účastnit také.
  2. Svět není černobílý!
    • Každý může udělat chybu. Většinou ale také v životě nebývají univerzálně správná řešení.
    • I když se něco nepovedlo, v klidu vysvětlete, že vaše řešení vycházelo z nějaké situace.
    • Někteří cvičitelé mají tendenci hned všechny problémy vzít na sebe jako své chyby. Pokud se chyba objektivně stala, je třeba ji přiznat. Pokud jste ale měli k použitému řešení rozumné důvody, vysvětlete je. Svět většinou není černobílý.
  3. Nepitvejte se v minulých chybách!
    • Pokud se nestalo něco velmi vážného, není vždy nezbytné rozsoudit už proběhlou situaci. Chyby, které už se staly, stejně nezměníte.
    • Domluvte se raději na tom, jak by se podobné věci měly řešit v budoucnu (a dodržte to).
  4. Jste to vy, kdo zodpovídá za cvičence, takže vy rozhodnete o způsobu vedení hodiny.
    • Vezměte si poučení z toho, co se vám případně nepodařilo, ale nenechte se tlačit do věcí, se kterými nesouhlasíte.
    • Pokud někdo zásadně nesouhlasí s vaším postupem (a vy na něm trváte, protože jste přesvědčeni o jeho správnosti), může odejít.
  5. Rodič je váš partner!
    • Rodič je také člověk, také má své sny, chyby, také může být ve stresu či momentálně frustrovaný. Každopádně je to váš partner a vaše cíle se většinou shodují. Pokuste se najít východisko smírnou cestou!

Zkuste si zažít myšlenkový postup:

  1. Vyslechnu váš názor...
  2. Chápu vaše stanovisko...
  3. Já situaci vnímám takto... (váš a můj pohled se mohou lišit, respektuji to)
  4. Shodneme se tedy na tom, že v budoucnu...
Důležité
  • Nikdy neřešte spory v šatně, mezi ostatními.
    • Vezměte rodiče do kanceláře, sedněte si někde, domluvte si schůzku, pokud není nezbytně nutné situaci vyřešit hned!
    • Obraťte se na kolegy...
  • Neřešte spory v afektu či ve stresu!
    • Nabídněte schůzku v čase, který bude pro oba výhodný (a emoce mezitím vychladnou).
    • Nenechte se vyprovokovat k emotivnímu jednání!
  • Neřešte spory elektronicky!!! Smluvte si osobní schůzku!!!

Související stránky

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje