Cvičitel a cvičenci

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Upřesnění (jen drobné) v: - Individuální zvláštnosti a poruchy: , přidána komunikace s rodiči a řešení problémů.)
(Komunikace s rodiči: Fakta v komunikaci s rodiči.)
Řádka 71: Řádka 71:
 
# V jakých situacích může nastat problém v komunikaci s rodiči?
 
# V jakých situacích může nastat problém v komunikaci s rodiči?
 
# Rodič si přijde stěžovat, že cvičení neděláte správně. Jakým způsobem budete argumentovat?
 
# Rodič si přijde stěžovat, že cvičení neděláte správně. Jakým způsobem budete argumentovat?
 +
</div>
 +
 +
; Fakta
 +
# '''Informujte rodiče o&nbsp;všem podstatném'''
 +
#* Mějte na rodiče email i&nbsp;telefonický kontakt.
 +
#* Zvěte rodiče na akce, dělejte akce, kterých se mohou účastnit také.
 +
# '''Svět není černobílý!'''
 +
#* Každý může udělat chybu. Většinou ale také v&nbsp;životě nebývají ''univerzálně správná'' řešení.
 +
#* I&nbsp;když se něco nepovedlo, v&nbsp;klidu vysvětlete, že vaše řešení vycházelo z&nbsp;nějaké situace.
 +
#* Někteří cvičitelé mají tendenci hned všechny problémy vzít na sebe jako své chyby. Pokud se chyba objektivně stala, je třeba ji přiznat. Pokud jste ale měli k&nbsp;použitému řešení rozumné důvody, vysvětlete je. Svět většinou není černobílý.
 +
# '''Nepitvejte se v&nbsp;minulých chybách!'''
 +
#* Pokud se nestalo něco velmi vážného, není vždy nezbytné ''rozsoudit'' už proběhlou situaci. Chyby, které už se staly, stejně nezměníte.
 +
#* Domluvte se raději na tom, jak by se podobné věci měly řešit v&nbsp;budoucnu (a dodržte to).
 +
# Jste to '''vy''', kdo zodpovídá za cvičence, takže '''vy''' rozhodnete o&nbsp;způsobu vedení hodiny.
 +
#* Vezměte si poučení z&nbsp;toho, co se vám případně nepodařilo, ale nenechte se tlačit do věcí, se kterými nesouhlasíte.
 +
#* Pokud někdo zásadně nesouhlasí s&nbsp;vaším postupem (a&nbsp;vy na něm trváte, protože jste přesvědčeni o&nbsp;jeho správnosti), může odejít.
 +
# Rodič je váš partner!
 +
#* Rodič je také člověk, také má své sny, chyby, také může být ve stresu či momentálně frustrovaný. Každopádně je to váš partner a&nbsp;vaše cíle se většinou shodují. Pokuste se najít východisko smírnou cestou!
 +
 +
<div class="Poznamka">
 +
Zkuste si zažít myšlenkový postup:
 +
# Vyslechnu váš názor...
 +
# Chápu vaše stanovisko...
 +
# Já situaci vnímám...
 +
# Shodneme se tedy na tom, že v budoucnu...
 
</div>
 
</div>
  
Řádka 76: Řádka 101:
 
; Důležité
 
; Důležité
 
* Nikdy neřešte spory v&nbsp;šatně, mezi ostatními.
 
* Nikdy neřešte spory v&nbsp;šatně, mezi ostatními.
 +
** Vezměte rodiče do kanceláře, sedněte si někde, domluvte si schůzku, pokud není nezbytně nutné situaci vyřešit hned!
 +
** Obraťte se na kolegy...
 
* Neřešte spory v afektu či ve stresu!  
 
* Neřešte spory v afektu či ve stresu!  
 
** Nabídněte schůzku v&nbsp;čase, který bude pro oba výhodný (a&nbsp;emoce mezitím vychladnou).  
 
** Nabídněte schůzku v&nbsp;čase, který bude pro oba výhodný (a&nbsp;emoce mezitím vychladnou).  

Verze z 26. 7. 2015, 11:53


Obsah

Osobnost cvičitele

Úkoly cvičitele

Cvičitel je vzorem svým cvičencům!
Opravdu! I když starší cvičenci to nikdy nahlas nepřiznají, možná si to ani nepřipustí. A vaše působení se samozřejmě střetává s dalšími vzory.
Napište na papír dvě vlastnosti svého oblíbeného učitele, cvičitele, kterých si opravdu vážíte.

Aby tyto úkoly mohl cvičitel plnit, musí mít odpovídající znalosti a dovednosti.

Cvičitel jako vzor pro cvičence

„Slova učí, příklady táhnou!“
A v sokole zvlášť

Předpoklady pro práci cvičitele


Charakteristika osobnosti

...


Individuální zvláštnosti a poruchy

...

Cvičení v sokole by mělo být pro všechny, talentované i netalentované! Věnujte se všem!

Snažte se cvičení uzpůsobit tak, aby bavilo všechny!

Ale přitom cvičení stále musí mít cíl, smysl, musí cvičence rozvíjet.


Komunikace s rodiči

Zkuste si napsat na kousek papíru:

  1. V jakých situacích může nastat problém v komunikaci s rodiči?
  2. Rodič si přijde stěžovat, že cvičení neděláte správně. Jakým způsobem budete argumentovat?
Fakta
  1. Informujte rodiče o všem podstatném
    • Mějte na rodiče email i telefonický kontakt.
    • Zvěte rodiče na akce, dělejte akce, kterých se mohou účastnit také.
  2. Svět není černobílý!
    • Každý může udělat chybu. Většinou ale také v životě nebývají univerzálně správná řešení.
    • I když se něco nepovedlo, v klidu vysvětlete, že vaše řešení vycházelo z nějaké situace.
    • Někteří cvičitelé mají tendenci hned všechny problémy vzít na sebe jako své chyby. Pokud se chyba objektivně stala, je třeba ji přiznat. Pokud jste ale měli k použitému řešení rozumné důvody, vysvětlete je. Svět většinou není černobílý.
  3. Nepitvejte se v minulých chybách!
    • Pokud se nestalo něco velmi vážného, není vždy nezbytné rozsoudit už proběhlou situaci. Chyby, které už se staly, stejně nezměníte.
    • Domluvte se raději na tom, jak by se podobné věci měly řešit v budoucnu (a dodržte to).
  4. Jste to vy, kdo zodpovídá za cvičence, takže vy rozhodnete o způsobu vedení hodiny.
    • Vezměte si poučení z toho, co se vám případně nepodařilo, ale nenechte se tlačit do věcí, se kterými nesouhlasíte.
    • Pokud někdo zásadně nesouhlasí s vaším postupem (a vy na něm trváte, protože jste přesvědčeni o jeho správnosti), může odejít.
  5. Rodič je váš partner!
    • Rodič je také člověk, také má své sny, chyby, také může být ve stresu či momentálně frustrovaný. Každopádně je to váš partner a vaše cíle se většinou shodují. Pokuste se najít východisko smírnou cestou!

Zkuste si zažít myšlenkový postup:

  1. Vyslechnu váš názor...
  2. Chápu vaše stanovisko...
  3. Já situaci vnímám...
  4. Shodneme se tedy na tom, že v budoucnu...
Důležité
  • Nikdy neřešte spory v šatně, mezi ostatními.
    • Vezměte rodiče do kanceláře, sedněte si někde, domluvte si schůzku, pokud není nezbytně nutné situaci vyřešit hned!
    • Obraťte se na kolegy...
  • Neřešte spory v afektu či ve stresu!
    • Nabídněte schůzku v čase, který bude pro oba výhodný (a emoce mezitím vychladnou).
    • Nenechte se vyprovokovat k emotivnímu jednání!
  • Neřešte spory elektronicky!!! Smluvte si osobní schůzku!!!

Související stránky

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje