Java: Datové typy
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(→Jednoduché (primitivní, skalární): Doplnění booleanu podrobněji.) |
m (→Složené (strukturované): Oprava formátu, odkaz na Zápis tříd.) |
||
Řádka 68: | Řádka 68: | ||
== Složené (strukturované) == | == Složené (strukturované) == | ||
− | + | === [[Java: Práce s poli|Pole]] === | |
* Viz stránka [[Java: Práce s poli]]. | * Viz stránka [[Java: Práce s poli]]. | ||
* <code>int[]</code> | * <code>int[]</code> | ||
Řádka 76: | Řádka 76: | ||
int vysledek += hodnoty[99]; | int vysledek += hodnoty[99]; | ||
− | + | === Objektové === | |
− | *Objekty tříd. | + | * Objekty tříd. |
* Sdružují dohromady data (jednu nebo několik hodnot jiného datového typu) a operace. | * Sdružují dohromady data (jednu nebo několik hodnot jiného datového typu) a operace. | ||
− | * Třída je vlastně popisem nového datového typu. | + | * Třída je vlastně popisem nového (námi vytvořeného) datového typu. |
+ | * Syntaxe viz: [[Java:_Zápis_tříd]] | ||
− | + | === Textový řetězec (text) === | |
* V Javě realizován jako objekt třídy <code>String</code>. | * V Javě realizován jako objekt třídy <code>String</code>. | ||
* Zároveň lze ale používat konstanty typu textový řetězec. | * Zároveň lze ale používat konstanty typu textový řetězec. |
Verze z 26. 11. 2015, 13:59
Obsah |
Co je to datový typ
Datový typ entity (objektu nebo proměnné) udává:
- rozsah hodnot, které můžeme do entity ukládat,
- a operace, které můžeme s entitou provádět.
Příklad: datový typ int
v Javě
- Udává, že se jedná o celá čísla v rozsahu < 2^(-32) ; 2^(32)-1 ).
- Můžeme provádět operace sčítání, odčítání, násobení a další.
Příklad: třída (datový typ) Point
v Javě
- rozsah: uspořádané dvojice čísel rozsahu
int
- operace:
posun(x,y)
,rovnost(bod2)
a další...
Jednoduché (primitivní, skalární)
- Ordinální a neordinální
- u ordinálních lze určit předchozí a následující hodnotu (znak, číslo, ne desetinné číslo).
Logická hodnota
- Datový typ:
boolean
- Proměnná typu
boolean
může nést pouze dvě hodnoty:- pravda/ano (anglicky
true
) - nepravda/ne (anglicky
false
)
- pravda/ano (anglicky
- Vytvoření proměnné:
boolean spravne;
- Nastavení hodnoty:
spravne = true; spravne = false; spravne = a > 5;
-
spravne
budetrue
pokud hodnota proměnnéa
je větší než 5
spravne = ! vysledek;
- Hodnota proměnné
spravne
bude opačná než hodnota proměnnévysledek
. - Testování hodnoty:
if (spravne) { System.out.println("V proměnné spravne je hodnota pravda (true)."); } if (! spravne) { System.out.println("V proměnné spravne je hodnota nepravda (false)."); }
Celá čísla
-
int
int polomer = 5; int obvod = 2*Math.PI*polomer;
int a, b, c, obvod3; obvod3 = a+b+c;
-
long
Písmeno
-
char
Desetinná čísla
-
double
-
float
Další
- Výčtový typ
- „Prázdný typ“ (
void
)
public void setLimit(int limit) { ... }
Složené (strukturované)
Pole
- Viz stránka Java: Práce s poli.
-
int[]
int[] hodnoty = new int[100]; hodnoty[0] = 10; hodnoty[99] = 1; int vysledek += hodnoty[99];
Objektové
- Objekty tříd.
- Sdružují dohromady data (jednu nebo několik hodnot jiného datového typu) a operace.
- Třída je vlastně popisem nového (námi vytvořeného) datového typu.
- Syntaxe viz: Java:_Zápis_tříd
Textový řetězec (text)
- V Javě realizován jako objekt třídy
String
. - Zároveň lze ale používat konstanty typu textový řetězec.
String jmeno; String titul = "Mgr."; jmeno = "Pavel Karas"; jmeno = titul+" "+jmeno; System.out.println("Vaším vedoucím je "+jmeno;