Příklady stavby, vedení a organizace cvičebních jednotek
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(Vytvoření stránky) |
m (Doplněna společné osnova diskuse nad jednotlivými typy hodin, přidána hodina volejbalu a atletická hodina.) |
||
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od 1 uživatele.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
== Zopakujte si ze základní části školení == | == Zopakujte si ze základní části školení == | ||
* [[Stavba cvičební jednotky]] | * [[Stavba cvičební jednotky]] | ||
+ | * [[Druhy cvičebních jednotek]] | ||
* [[Věková specifika cvičenců]] | * [[Věková specifika cvičenců]] | ||
* [[Cvičitel a cvičenci]] | * [[Cvičitel a cvičenci]] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Plán cvičební činnosti, cíle == | == Plán cvičební činnosti, cíle == | ||
Řádka 28: | Řádka 13: | ||
== Příklady cvičebních jednotek == | == Příklady cvičebních jednotek == | ||
− | ; | + | <div class="Poznamka"> |
+ | U každého typu cvičební jednotky | ||
+ | * Na videu nebo v reálu si prohlédněte cvičební jednotku daného typu. | ||
+ | * Identifikujte základní části cvičební jednotky a charakterizujte je. | ||
+ | * V čem jsou činnosti v této hodině specifické ve srovnání s běžnou gymnastickou hodinou? | ||
+ | * Uveďte činnosti, které jsou pro daný typ hodiny charakteristické. | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | === Hodina cvičení s hudbou === | ||
+ | * Typické pro cvičení žen. | ||
+ | * Stavba hodiny, průběh tepové frekvence. | ||
+ | * Více viz [[Cvičení s hudbou]]. | ||
+ | |||
+ | === Gymnastická hodina žactva === | ||
+ | * stavba hodiny | ||
+ | |||
+ | === Hodina předškolních dětí či rodičů s dětmi === | ||
+ | * Cvičení formou hry. | ||
+ | * Rozvíjíme především obratnost (viz také [[Pohybové schopnosti a dovednosti]], resp. [[Věková specifika cvičenců]]). | ||
+ | * Nutné jsou časté změny činností —omezená schopnost koncentrace. | ||
+ | * Pěstování vztahu rodič-dítě. | ||
+ | * Vytváření základních sociálních, hygienických a dalších návyků. | ||
+ | * Náročné pro cvičitele v tom, že musí při vedení hodiny řídit skupinu rodičů i skupinu dětí. | ||
+ | * Důraz na fantazii, představivost, personifikaci: pojmenování nářadí (koza se jmenuje Adélka a má hlad — budeme ji krmit...). | ||
+ | * Rozvoj vnímání hudby a rytmu: změna cvičení se změnou v hudbě, reakce na hudební motiv. | ||
+ | <div class="Priklad"> | ||
+ | Úkoly: Podle ukázky řekněte, co procvičuje daná hra/hříčka/cvik. | ||
+ | * „Máme ruce, máme dlaně, mýdlo s vodou patří na ně! A po mýdle dobré jídlo, a po jídle zase mýdlo!" | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="Priklad"> | ||
+ | Uveďte cvičení, která nejsou vhodná pro tuto věkovou kategorii. | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | === Hodina pro seniory === | ||
+ | * vhodná volba cvičků a zátěže | ||
+ | * důraz na sociální aspekt cvičení | ||
+ | * zdravotní omezení | ||
+ | <div class="Priklad">Uveďte cvičení, která nejsou vhodná pro tuto věkovou kategorii.</div> | ||
+ | |||
+ | === Výlet === | ||
+ | * Podle věkových kategorií: pro děti nebo pro dospělé? | ||
+ | ** zařazení her a soutěží | ||
+ | ** volba přestávek | ||
+ | * Náplň | ||
+ | ** Rozvoj pohybových schopností s využitím netradičních překážek. | ||
+ | ** Rozvoj znalostí a dovedností souvisejících s pobytem v přírodě. | ||
+ | ** Vztah k přírodě a její ochrana. | ||
+ | * Příprava výletu | ||
+ | ** odpovídající délka trasy, | ||
+ | ** využití veřejné dopravy, | ||
+ | ** časový harmonogram, | ||
+ | ** přiměřený terén a obtížnost, | ||
+ | ** varianty podle počasí. | ||
+ | ** příprava informací pro rodiče, rozdat včas! | ||
+ | * Nezbytné vybavení | ||
+ | ** nabitý mobilní telefon | ||
+ | ** základní lékárnička | ||
+ | ; Alternativy — pozor na povinné vybavení! | ||
+ | * cyklistika | ||
+ | * vodní turistika | ||
+ | * lezení na umělé lezecké stěně | ||
+ | |||
+ | <div class="Priklad"> | ||
+ | Úkoly: Jak byste v přírodě realizovali: | ||
+ | * rozvoj síly, | ||
+ | * balanční průpravu, | ||
+ | * rozvoj obratnosti, | ||
+ | * rozvoj vytrvalosti, | ||
+ | * rozvoj flexibility. | ||
+ | Snažte se vždy využít herní formy či činnosti, kterou je třeba realizovat (příprava ohně, překonání překážek na cestě,...). | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | === Hodina volejbalu === | ||
+ | * Specifická průpravná cvičení: práce s míčem, pohyb v prostoru. | ||
+ | |||
+ | === Atletická hodina === | ||
+ | * Hry, zaměřené na rozvoj rychlosti, vytrvalosti, reakčních schopností. | ||
+ | * Průpravná cvičení: atletická abeceda, rovinky. | ||
+ | * Kompenzační cvičení při jednostranné zátěži. |
Aktuální verze z 29. 7. 2015, 05:48
Obsah[skrýt] |
Zopakujte si ze základní části školení
Plán cvičební činnosti, cíle
- Potřebujeme v Sokole plán?
- Máme plán činnosti?
Příklady cvičebních jednotek
U každého typu cvičební jednotky
- Na videu nebo v reálu si prohlédněte cvičební jednotku daného typu.
- Identifikujte základní části cvičební jednotky a charakterizujte je.
- V čem jsou činnosti v této hodině specifické ve srovnání s běžnou gymnastickou hodinou?
- Uveďte činnosti, které jsou pro daný typ hodiny charakteristické.
Hodina cvičení s hudbou
- Typické pro cvičení žen.
- Stavba hodiny, průběh tepové frekvence.
- Více viz Cvičení s hudbou.
Gymnastická hodina žactva
- stavba hodiny
Hodina předškolních dětí či rodičů s dětmi
- Cvičení formou hry.
- Rozvíjíme především obratnost (viz také Pohybové schopnosti a dovednosti, resp. Věková specifika cvičenců).
- Nutné jsou časté změny činností —omezená schopnost koncentrace.
- Pěstování vztahu rodič-dítě.
- Vytváření základních sociálních, hygienických a dalších návyků.
- Náročné pro cvičitele v tom, že musí při vedení hodiny řídit skupinu rodičů i skupinu dětí.
- Důraz na fantazii, představivost, personifikaci: pojmenování nářadí (koza se jmenuje Adélka a má hlad — budeme ji krmit...).
- Rozvoj vnímání hudby a rytmu: změna cvičení se změnou v hudbě, reakce na hudební motiv.
Úkoly: Podle ukázky řekněte, co procvičuje daná hra/hříčka/cvik.
- „Máme ruce, máme dlaně, mýdlo s vodou patří na ně! A po mýdle dobré jídlo, a po jídle zase mýdlo!"
Uveďte cvičení, která nejsou vhodná pro tuto věkovou kategorii.
Hodina pro seniory
- vhodná volba cvičků a zátěže
- důraz na sociální aspekt cvičení
- zdravotní omezení
Uveďte cvičení, která nejsou vhodná pro tuto věkovou kategorii.
Výlet
- Podle věkových kategorií: pro děti nebo pro dospělé?
- zařazení her a soutěží
- volba přestávek
- Náplň
- Rozvoj pohybových schopností s využitím netradičních překážek.
- Rozvoj znalostí a dovedností souvisejících s pobytem v přírodě.
- Vztah k přírodě a její ochrana.
- Příprava výletu
- odpovídající délka trasy,
- využití veřejné dopravy,
- časový harmonogram,
- přiměřený terén a obtížnost,
- varianty podle počasí.
- příprava informací pro rodiče, rozdat včas!
- Nezbytné vybavení
- nabitý mobilní telefon
- základní lékárnička
- Alternativy — pozor na povinné vybavení!
- cyklistika
- vodní turistika
- lezení na umělé lezecké stěně
Úkoly: Jak byste v přírodě realizovali:
- rozvoj síly,
- balanční průpravu,
- rozvoj obratnosti,
- rozvoj vytrvalosti,
- rozvoj flexibility.
Snažte se vždy využít herní formy či činnosti, kterou je třeba realizovat (příprava ohně, překonání překážek na cestě,...).
Hodina volejbalu
- Specifická průpravná cvičení: práce s míčem, pohyb v prostoru.
Atletická hodina
- Hry, zaměřené na rozvoj rychlosti, vytrvalosti, reakčních schopností.
- Průpravná cvičení: atletická abeceda, rovinky.
- Kompenzační cvičení při jednostranné zátěži.