Výjimky v Javě

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Vytvořen obsah stránky.)
(Přidán příklad.)
Řádka 29: Řádka 29:
 
#* Pokud chyba nastane, zbytek bloku kódu se přeskočí a ihned se provede reakce na chybu (viz další krok).
 
#* Pokud chyba nastane, zbytek bloku kódu se přeskočí a ihned se provede reakce na chybu (viz další krok).
 
# Poté popíšeme, jak zareagovat na jednotlivé typy chyb (jak zareagovat na výjimky):<br /> <code>catch (''TypVýjimky'' ''názevVýjimky'') { </code> ... jak zareagovat ... <code> } </code>
 
# Poté popíšeme, jak zareagovat na jednotlivé typy chyb (jak zareagovat na výjimky):<br /> <code>catch (''TypVýjimky'' ''názevVýjimky'') { </code> ... jak zareagovat ... <code> } </code>
# A&nbsp;nakonec můžeme uvést kód, který se má provést každopádně:<br /> <code> finally { </code> ... Co se má stát vždy na konci bloku ... <code> } </code>
+
#* Počet typů chyb, na které reagujeme, není omezený.
 +
# A&nbsp;nakonec můžeme (ale nemusíme) uvést kód, který se má provést bez ohledu na to, jestli nastala chyba:<br /> <code> finally { </code> ... Co se má stát vždy na konci bloku ... <code> } </code>
  
  
  
== Šablona kódu ==
+
== Šablona kódu ošetření výjimek ==
 
  '''try''' { ''// Začni provádět kód, ve kterém může nastat chybový stav...''
 
  '''try''' { ''// Začni provádět kód, ve kterém může nastat chybový stav...''
 
   
 
   
Řádka 45: Řádka 46:
 
   
 
   
 
     ''// Co se má stát, pokud nastane chyba TypVýjimky2...''
 
     ''// Co se má stát, pokud nastane chyba TypVýjimky2...''
 +
 +
    ''// Takto můžeme popsat reakci na různé typy výjimek.
 
   
 
   
 
  } '''finally''' {
 
  } '''finally''' {
Řádka 50: Řádka 53:
 
     ''// Co se má stát každopádně po skončení bloku...''
 
     ''// Co se má stát každopádně po skončení bloku...''
 
     ''// Provede se i tehdy, kdy nastane neočekávaná chyba.
 
     ''// Provede se i tehdy, kdy nastane neočekávaná chyba.
 +
 +
    ''// Část finally není povinná, může se vynechat...
 
   
 
   
 
  }
 
  }
Řádka 56: Řádka 61:
  
 
== Příklad &mdash; práce se souborem ==
 
== Příklad &mdash; práce se souborem ==
 +
* Předpokládejme, že máme soubor, kde jsou na každém řádku údaje o&nbsp;jednom pozemku.
 +
* Na každém řádku vždy uchováváme:
 +
** šířku pozemku (celé číslo)
 +
** délku pozemku (celé číslo)
 +
** popis typu pozemku (text)
 +
* Položky jsou na řádku odděleny středníkem.
 +
* Budeme postupně načítat jednotlivé řádky souboru a vypisovat je na obrazovku.
 +
* Pokud nastane chyba, načítání se přeruší a aplikace vypíše vhodné chybové hlášení.
 +
* Nakonec se vždy pokusíme soubor uzavřít. I&nbsp;v&nbsp;průběhu uzavírání souboru ale může dojít k&nbsp;chybě.
 +
 +
import java.util.Scanner;
 +
import java.io.File;
 +
 +
...
 +
 +
'''try''' {
 +
    String nazev = "vstup.txt";
 +
    Scanner sc = new Scanner(new File(nazev), "windows-1250");
 +
    while (sc.hasNextLine()) {
 +
        int sirka = sc.nextInt();
 +
        int delka = sc.nextInt();
 +
        String nazev = sc.next();
 +
        sc.nextLine();
 +
        System.out.println("Pozemek: "+nazev+" má šířku: "+sirka+" m a délku: "+delka+"\n");
 +
        System.out.println("Plocha pozemku je: "+(sirka*delka)+" m^2");
 +
        System.out.println("---------------");
 +
    }
 +
} '''catch''' (FileNotFoundException ex) { System.err.println("Nenalezen soubor: "+nazev+"!"; }
 +
} '''catch''' (IOException ex) { System.err.println("Chyba čtení ze souboru "+nazev+": "+ex.getLocalizedMessage()); }
 +
} '''catch''' (InputMismatchException ex) { System.err.println("Nesprávný formát dat v souboru "+nazev+": "+ex.getLocalizedMessage()); }
 +
} '''finally''' {
 +
    '''try''' {
 +
        sc.close();
 +
    } '''catch''' (IOException ex) {
 +
        System.err.println("Došlo k&nbsp;chybě při zavírání souboru "+nazev+": "+ex.getLocalizedMessage());
 +
    }
 +
}
 +
 +
...
  
  
  
 
== Delegování chyb &nbsp; <code>throws</code> ==
 
== Delegování chyb &nbsp; <code>throws</code> ==
 +
* Může se také stát, že máme metodu, ve které nastává chyba, ale my nevíme, jak ji ošetřit (jak na ni správně zareagovat).
 +
* V takovém případě můžeme použít klíčové slovo <code>throws</code>, kterým zařídíme, že v&nbsp;případě chyby metoda skončí a&nbsp;výjimka se takzvaně „deleguje“ nadřazenému kódu.
 +
 +
<div class="Priklad">
 +
; Například
 +
* Píšeme knihovní funkci, která bude sloužit pro načítání XML souborů v&nbsp;různých aplikacích.
 +
* Přitom ale nevíme, jaká aplikace to bude:
 +
** některé aplikace mohou být textové,
 +
** jiné mohou mít grafické uživatelské rozhraní,
 +
** a&nbsp;některé aplikace mohou být třeba napsány v&nbsp;Greenfootu.
 +
* Každá aplikace tedy bude chtít zareagovat na chybu jinak:
 +
** v&nbsp;textovém režimu vypsáním hlášení pomocí <code>System.err.println()</code>,
 +
** v&nbsp;grafickém režimu pomocí vyskakovacího okna
 +
** a&nbsp;v&nbsp;Greenfootu třeba tak, že nějakému aktérovi nastavíme text s&nbsp;popisem hlášení.
 +
* Chybu tedy nechceme ošetřovat hned, protože ještě nevíme jak to nejlépe provést.
 +
</div>
 +
 +
private void nactiSoubor() '''throws''' IOException {
 +
    ''... kód, kde může nastat chyba ''IOException'', na kterou ale v&nbsp;tomto místě neumíme správně zareagovat...''
 +
    ''... další kód, který se v&nbsp;případě chyby přeskočí...''
 +
}
 +
 +
public void zpracuj() {
 +
    '''try''' {
 +
 +
        ''... nějaký kód... ''
 +
 +
        nactiSoubor();
 +
 +
        ''... nějaký kód - pokud v&nbsp;metodě ''nactiSoubor()'' nastane chyba, tento kód se přeskočí... ''
 +
 +
    } '''catch''' (IOException ex) { ''... jak reagovat na chybu...''
 +
    }
 +
}
 +
 +
 +
 +
== Vyhození vlastní výjimky &nbsp; <code>throw</code> ==
 +
* Můžeme také chtít sami za nějakých okolností vytvořit výjimku.
 +
* To provedeme pomocí klíčového slova <code>'''throw'''</code>, za kterým následuje kód pro vytvoření instance některé výjimky.
 +
 +
if (castka > limit) {
 +
    int rozdil = castka - limit;
 +
    '''throw''' new MyException("Překročen limit o: "+rozdil+" Kč");
 +
}
  
  

Verze z 14. 4. 2020, 13:25


Obsah

Co jsou výjimky?

Ještě jednou pro ujasnění:

  • Neřešíme teď situaci, kdy je aplikace špatně naprogramovaná!
  • Aplikace je správně napsaná, ale problém nastane v něčem, co programátor nemůže dopředu ovlivnit.
  • Například výpadek sítě při komunikaci přes síť. Takové chyby lze předvídat a můžeme do aplikace zabudovat vhodnou reakci na takovou chybu. Ale nelze zajistit, aby taková chyba nenastala.


Jak výjimky fungují?

  1. Označíme blok kódu, kde chyba může nastat:
    try { ... }
  2. Následně zapíšeme kód bez toho, abychom museli neustále testovat chyby
    • Kód tedy může tedy zůstat přehledný a stručný, bez spousty podmínek.
    • Pokud chyba nastane, zbytek bloku kódu se přeskočí a ihned se provede reakce na chybu (viz další krok).
  3. Poté popíšeme, jak zareagovat na jednotlivé typy chyb (jak zareagovat na výjimky):
    catch (TypVýjimky názevVýjimky) { ... jak zareagovat ... }
    • Počet typů chyb, na které reagujeme, není omezený.
  4. A nakonec můžeme (ale nemusíme) uvést kód, který se má provést bez ohledu na to, jestli nastala chyba:
    finally { ... Co se má stát vždy na konci bloku ... }


Šablona kódu ošetření výjimek

try { // Začni provádět kód, ve kterém může nastat chybový stav...

    ... zde následuje kód, pracující se souborem...

} catch (TypVýjimky1 ex) { 

    // Co se má stát, pokud nastane chyba TypVýjimky1...

} catch (TypVýjimky2 ex) { 

    // Co se má stát, pokud nastane chyba TypVýjimky2...

    // Takto můžeme popsat reakci na různé typy výjimek.

} finally {

    // Co se má stát každopádně po skončení bloku...
    // Provede se i tehdy, kdy nastane neočekávaná chyba.

    // Část finally není povinná, může se vynechat...

}


Příklad — práce se souborem

import java.util.Scanner;
import java.io.File;
...
try {
    String nazev = "vstup.txt";
    Scanner sc = new Scanner(new File(nazev), "windows-1250");
    while (sc.hasNextLine()) {
        int sirka = sc.nextInt();
        int delka = sc.nextInt();
        String nazev = sc.next();
        sc.nextLine();
        System.out.println("Pozemek: "+nazev+" má šířku: "+sirka+" m a délku: "+delka+"\n");
        System.out.println("Plocha pozemku je: "+(sirka*delka)+" m^2");
        System.out.println("---------------");
    }
} catch (FileNotFoundException ex) { System.err.println("Nenalezen soubor: "+nazev+"!"; } 
} catch (IOException ex) { System.err.println("Chyba čtení ze souboru "+nazev+": "+ex.getLocalizedMessage()); } 
} catch (InputMismatchException ex) { System.err.println("Nesprávný formát dat v souboru "+nazev+": "+ex.getLocalizedMessage()); } 
} finally {
    try {
        sc.close();
    } catch (IOException ex) {
        System.err.println("Došlo k chybě při zavírání souboru "+nazev+": "+ex.getLocalizedMessage()); 
    }
}
...


Delegování chyb   throws

Například
  • Píšeme knihovní funkci, která bude sloužit pro načítání XML souborů v různých aplikacích.
  • Přitom ale nevíme, jaká aplikace to bude:
    • některé aplikace mohou být textové,
    • jiné mohou mít grafické uživatelské rozhraní,
    • a některé aplikace mohou být třeba napsány v Greenfootu.
  • Každá aplikace tedy bude chtít zareagovat na chybu jinak:
    • v textovém režimu vypsáním hlášení pomocí System.err.println(),
    • v grafickém režimu pomocí vyskakovacího okna
    • a v Greenfootu třeba tak, že nějakému aktérovi nastavíme text s popisem hlášení.
  • Chybu tedy nechceme ošetřovat hned, protože ještě nevíme jak to nejlépe provést.
private void nactiSoubor() throws IOException {
    ... kód, kde může nastat chyba IOException, na kterou ale v tomto místě neumíme správně zareagovat...
    ... další kód, který se v případě chyby přeskočí...
}
public void zpracuj() {
    try {
        ... nějaký kód... 
        nactiSoubor();
        ... nějaký kód - pokud v metodě nactiSoubor() nastane chyba, tento kód se přeskočí... 
    } catch (IOException ex) { ... jak reagovat na chybu... 
    }
}


Vyhození vlastní výjimky   throw

if (castka > limit) {
    int rozdil = castka - limit;
    throw new MyException("Překročen limit o: "+rozdil+" Kč");
}


Související stránky


Zdroje

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje