Objektově orientované programování

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Zprávy: Odkazy na datové typy)
m (Co je to OOP?: Vizuální úprava)
Řádka 2: Řádka 2:
  
 
== Co je to OOP? ==
 
== Co je to OOP? ==
*Objektově orientované programování (z anglického Object-Oriented Programming)
+
* Objektově orientované programování (OOP, anglicky Object-Oriented Programming) je to ''[[Pojmy Softwarového inženýrství#Metodika|metodika vývoje softwaru]]''.
*je to metodika vývoje softwaru.
+
*Zároveň se jedná o ''[[Pojmy Softwarového inženýrství#Paradigma|paradigma]]'': popisuje ''způsob vývoje a zápisu programu a způsob uvažování o problému''.
*Zároveň se jedná o paradigma: popisuje způsob vývoje a zápisu programu a způsob uvažování o problému.
+
  
 
== Základní paradigma OOP ==
 
== Základní paradigma OOP ==

Verze z 13. 1. 2014, 06:19


Obsah

Co je to OOP?

Základní paradigma OOP

Cíle

Model systému pohledem OOP (konstrukty OOP)

Objekt
Zprávy, rozhraní
třída a instance
Atributy
Stav objektu

Rysy OOP

Abstrakce (abstraction)
Zapouzdření (encapsulation)
Polymorfismus (polymorphism)
Skládání (agregation)
Delegování (delegation)
Dědičnost (inheritance)

Použití konstruktů OOP v programovacích jazycích

Syntaxe Javy viz Java: Zápis tříd.

Objekty, třídy

Vytváření objektů

Zprávy

Metoda má
Přetěžování metod (overloading)
Překrývání metod (overlaying)
Atomizace metod

Atributy

Instanční proměnné
Třídní proměnné
Přístupnost metod a atributů (určena modifikátory)

Syntaxe v Javě viz Java: Modifikátory přístupu.

Dědičnost

Abstraktní třída

Rozhraní (interface)

Nepleťte s pojmem „rozhraní třídy“ ve smyslu souhrnu všech metod!
Pokud implementujeme interface, pak „slibujeme“, že součástí rozhraní třídy jsou minimálně metody, zahrnuté v interface.

Operátory this a super

Příklady použití rysů OOP v knihovnách Javy

Polymorfismus
Skládání

Zdroje

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje