Netiketa

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
m (Vyřazeno CRI jako nadřazená stránka.)
m (Oprava diakritických znamének.)
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od 1 uživatele.)
Řádka 5: Řádka 5:
 
*Podobně jako u klasické etikety se jedná o sadu doporučení, nikoli zákon.
 
*Podobně jako u klasické etikety se jedná o sadu doporučení, nikoli zákon.
 
* Cílem je, abychom se při práci se sítí cítili dobře.
 
* Cílem je, abychom se při práci se sítí cítili dobře.
 +
 +
 +
== Obecná netiketa ==
  
 
=== Základní „desatero“ ===
 
=== Základní „desatero“ ===
# Neměl bys používat počítač k tomu, abys škodil ostatním lidem.
+
# Nepoužívej počítač k tomu, abys škodil ostatním lidem.
# Neměl bys bránit ostatním lidem pracovat na počítači.
+
# Nebraň ostatním lidem pracovat na počítači.
# Neměl bys čmuchat v cizích souborech.
+
# Nečmuchej v cizích datech.
# Neměl bys pomocí počítače krást.
+
# Nekraď.
# Neměl bys pomocí počítače šířit fámy.
+
# Nešiř fámy a hoaxy — než něco přepošleš, ověř to.
# Neměl bys používat ani kopírovat program, za který si nezaplatil.
+
# Respektuj licenci programů a dat.
# Neměl bys používat prostředky na cizím počítači bez svolení.
+
# Nepoužívej prostředky na cizím počítači bez svolení.
# Neměl bys upírat ostatním lidem užívat svůj intelekt.
+
# Mysli na společenské souvislosti programu, který píšeš.
# Měl bys myslet na společenské souvislosti programu, který píšeš.
+
# Používej počítač s respektem a uvážením.
# Měl bys používat počítač s respektem a uvážením.
+
# Umožni ostatním využít výsledky svého úsilí.
# Měl bys znát aspoň základy češtiny, popřípadě jazyka který hodláš používat.
+
# Respektuj pravidla češtiny, popřípadě jazyka který používáš.
  
 
=== Jazyk ===
 
=== Jazyk ===
 
* Při textové komunikaci chybí složka neverbální komunikace (tón hlasu, zabarvení, intenzita, mimika, gesta).
 
* Při textové komunikaci chybí složka neverbální komunikace (tón hlasu, zabarvení, intenzita, mimika, gesta).
 
** Do jisté míry tuto část mohou nahradit „smajlíci“.
 
** Do jisté míry tuto část mohou nahradit „smajlíci“.
* Některé komunikační nástroje nás omezují v množství odeslaného textu (Twitter: 140 znaků, SMS: 160 znaků).
+
* Zkratky využívej s mírou.
** Pomáháme si tedy zkratkami (viz [[133tsp34k]]).
+
** Některé komunikační nástroje nás omezují v množství odeslaného textu (Twitter: 140 znaků, SMS: 160 znaků).
* Nadměrné užívání zkratek a smajlíků ale není vhodné.
+
** Pomáháme si tedy zkratkami, emotikony (smajlíky) apod. (Viz [[133tsp34k]].)
** Zvláště méně časté zkratky nemusí znát všichni čtenáři.
+
** Nadměrné užívání zkratek a smajlíků ale není vhodné. Zvláště méně časté zkratky nemusí znát všichni čtenáři.
 
** Měli bychom si vážit svého jazyka a používat především jeho prostředků, až ve druhé řadě pomocných berliček. Mysleme na ty, kdo v 19. století podstoupili dobrovolně spoustu obtíží proto, aby vydobili, že dnes můžeme psát česky. (Za jiné například Karel Havlíček Borovský.)
 
** Měli bychom si vážit svého jazyka a používat především jeho prostředků, až ve druhé řadě pomocných berliček. Mysleme na ty, kdo v 19. století podstoupili dobrovolně spoustu obtíží proto, aby vydobili, že dnes můžeme psát česky. (Za jiné například Karel Havlíček Borovský.)
 
* Záměrné používání nesprávně napsaných slov („abych byl jaxi in“) sice upoutá, ale zvažte, zda nechcete své čtenáře upoutat spíše svými myšlenkami.
 
* Záměrné používání nesprávně napsaných slov („abych byl jaxi in“) sice upoutá, ale zvažte, zda nechcete své čtenáře upoutat spíše svými myšlenkami.
  
 
=== Soukromí ===
 
=== Soukromí ===
 +
<div class="Varovani">
 
*Píše-li někdo heslo na klávesnici, otoč se jinam.
 
*Píše-li někdo heslo na klávesnici, otoč se jinam.
 
*Pokud někdo vystupuje pod přezdívkou, nevyzrazuj jeho identitu bez svolení, i když ji znáš.
 
*Pokud někdo vystupuje pod přezdívkou, nevyzrazuj jeho identitu bez svolení, i když ji znáš.
 
**ICQ, sociální sítě,...
 
**ICQ, sociální sítě,...
 
*Osobní dopisy přeposílejte dále jen se svolením druhé strany.
 
*Osobní dopisy přeposílejte dále jen se svolením druhé strany.
 +
</div>
  
 
=== Bezpečnost ===
 
=== Bezpečnost ===
*Aktualizujte svůj operační systém, používejte aktuální antivir a firewall.
+
<div class="Poznamka">
 +
* '''Aktualizujte svůj operační systém, používejte aktuální antivir a firewall.'''
 
** Jinak se Váš počítač v síti stává rizikem pro ostatní.
 
** Jinak se Váš počítač v síti stává rizikem pro ostatní.
* Nesdělujte heslo!!!
+
* '''Respektujte pravidla pro hesla'''
** Používejte [[Bezpečné heslo|bezpečná hesla]], měňte je, nesdělujte je (ani administrátorovi, ani partnerovi).
+
** Používejte [[Silné heslo|silná hesla]], měňte je.  
* Můžete-li, použijte SSL
+
** Mějte různá hesla pro důležité a nedůležité aplikace.
** Není třeba používat (a zbytečně zatěžuje počítač i server), pokud data, která přenášíte, jsou veřejně dostupná. (Instalační soubory svobodného software,...)
+
*** (Nepoužívejte jedno heslo pro elektronické bankovnictví, pro Facebook a&nbsp;pro veřený mail. Zabezpečení je pak jen tak dobré jak dobře je zabezpečena neslabší z aplikací.)
** Zvažte, zda veřejná místa (kavárny apod.) vůbec používat k připojení k důvěrným serverům (firemní síť, pošta, (!) elektronické bankovnictví,...).
+
** Nesdělujte heslo!!! (Ani administrátorovi, ani partnerovi.)
* Pokud se potřebujete vzdálit od počítače, zamykejte klávesnici! (<klávesa Windows> + L)
+
* Pokud se potřebujete vzdálit od počítače, '''zamykejte klávesnici!''' (&lt;klávesa Windows> + L)
 
** Nenechávejte veřejné počítače zamčené zbytečně dlouho.
 
** Nenechávejte veřejné počítače zamčené zbytečně dlouho.
 
** Zajistěte odemknutí klávesnice, když už počítač nebudete potřebovat... ;)
 
** Zajistěte odemknutí klávesnice, když už počítač nebudete potřebovat... ;)
 +
</div>
 +
* Můžete-li, použijte šifrovanou komunikaci
 +
** Není nezbytné používat, pokud data, která přenášíte, jsou veřejně dostupná. (Instalační soubory svobodného software,...)
 +
** Zvažte, zda veřejná místa (kavárny apod.) vůbec používat k připojení k důvěrným serverům (firemní síť, pošta, (!) elektronické bankovnictví,...).
 
*Nezůstávejte zbytečně připojení k serverům.
 
*Nezůstávejte zbytečně připojení k serverům.
 
** U Facebooku, ICQ a jiných „instant messengerů“ se s tím počítá, u služeb FTP, SSH a podobných ale nikoli.
 
** U Facebooku, ICQ a jiných „instant messengerů“ se s tím počítá, u služeb FTP, SSH a podobných ale nikoli.
Řádka 132: Řádka 142:
 
*[http://tools.ietf.org/html/rfc1855 RFC 1855 - Netiquette Guidelines]
 
*[http://tools.ietf.org/html/rfc1855 RFC 1855 - Netiquette Guidelines]
 
* NYGRÝN, Pavel. ''Bezeztrátová komprese jazyka.'' Computer. 2011, 22, s. 82.
 
* NYGRÝN, Pavel. ''Bezeztrátová komprese jazyka.'' Computer. 2011, 22, s. 82.
 +
 +
 +
 +
 +
== Netiketa při textové komunikaci ve skupině ==
 +
* Striktně dodržujte téma skupiny.
 +
** Pro nové téma založte novou skupinu (i&nbsp;když v&nbsp;ní budou stejní účastníci, jako v&nbsp;této skupině).
 +
** Pokud je skupina vytvořena pro tým („Editoři webu“,  „Vývoj“, „Širší vedení“,...), snažte se, aby se nejprve uzavřelo jedno téma a&nbsp;pak až otevřelo další.
 +
<div class="Varovani">
 +
* Pište jen to, co je důležité pro všechny!!!
 +
** Pokud potřebujete něco k tématu probrat jen s&nbsp;podskupinkou, založte na to novou komunikaci!
 +
** Pokud vám nějaká informace není jasná, zeptejte se odesilatele osobně. (Telefonem, v&nbsp;soukromé konverzaci,...)
 +
* Chvalte veřejně, kritizujte mezi čtyřma očima!
 +
</div>
 +
* Upozornění na chyby a&nbsp;výtky '''neposílejte''' do skupinové konverzace!!!
 +
** Pokud někdo odeslal mylnou informaci, zavolejte si s&nbsp;dotyčným, vyjasněte situaci a&nbsp;poté nechte dotyčného, ať svou mylnou informaci sám uvede na pravou míru.
 +
* Skupiny pojmenovávejte tak, aby se daly snadno vyhledávat (například skupinové chaty na Facebooku).
 +
* Pokud chcete potvrdit příjem komunikace, dejte „palec nahoru“ přímo k&nbps;poslední zprávě.
 +
** Nepište samostatnou zprávu: „OK“ a&nbsp;podobné, protože nikdo nechce procházet 30 zpráv „ok“, než se dostane k&nbsp;původnímu tématu.
 +
* Pokud je ve skupině položena otázka, snažte se nepsat další zprávy, dokud všichni dotazovaní neodpoví na otázku.
 +
** Jinak otázka zapadne a&nbsp;tazatel se bude muset ptát znovu.
 +
 +
<div class="Poznamka">
 +
U hlasové či videokomunikace ve skupině jsou pravidla obdobná jako při běžné osobní komunikaci.
 +
</div>
 +
 +
 +
  
 
== Netiketa sociálních sítí ==
 
== Netiketa sociálních sítí ==
*Nesdělujte informace o firmě, kde pracujete!
+
* Nesdělujte informace o firmě, kde pracujete!
**Obzvláště ne informace o vývoji, plánovaných výrobcích,...
+
** Obzvláště ne informace o vývoji, plánovaných výrobcích,...
*Nemíchjte osobní a pracovní informace a vztahy.
+
* Nemíchjte osobní a pracovní informace a vztahy.
**Fotky Vašich spolupracovníků z večírku jim nemusí dělat dobré jméno u budoucího zaměstnavatele, který se rozhoduje, zda přijme je či někoho jiného.
+
** Fotky Vašich spolupracovníků z večírku jim nemusí dělat dobré jméno u budoucího zaměstnavatele, který se rozhoduje, zda přijme je či někoho jiného.
*Nepište příspěvky v návalu emocí
+
* Nepište příspěvky v návalu emocí
**To, co píšete, si možná přečte i Váš šef nebo Váš budoucí zaměstnavatel, partner, děti,...
+
** To, co píšete, si možná přečte i Váš šef nebo Váš budoucí zaměstnavatel, partner, děti,...
*Nezařazujte mezi přátele každého, kdo se nabídne
+
* Nezařazujte mezi přátele každého, kdo se nabídne.
**Zvláště u profesně orientovaných sítí (LinkedIn) zařaďte mezi přátele jen ty, koho dobře znáte.
+
** Zvláště u profesně orientovaných sítí (LinkedIn) zařaďte mezi přátele jen ty, koho dobře znáte.
*Mějte různá hesla pro důležité a nedůležité aplikace
+
* Neklikejte na věci, kterým nerozumíte
**Nepoužívejte jedno heslo pro elektronické bankovnictví a pro Facebook.
+
** Obzvláště Facebook je zahlcen všelikými aplikacemi, kterým svěřujete své osobní údaje.
**Zabezpečení je pak jen tak dobré jak dobře je zabezpečena neslabší z aplikací.
+
** Můžete si tak počítač zamořit malwarem nebo útočník může Vaše data zneužít.
*Neklikejte na věci, kterým nerozumíte
+
** Příklad podvodné aplikace: [http://www.zive.cz/bleskovky/facebook-stalker-catcher-pul-milionu-nachytanych/sc-4-a-150294/default.aspx zive.cz > Facebook-stalker-catcher-pul-milionu-nachytanych] (Aplikace vytváří komunitu, aby mohla posléze např. rozesílat spam.)
**Obzvláště Facebook je zahlcen všelikými aplikacemi, kterým svěřujete své osobní údaje.
+
* Neposkytujte osobní data svých blízkých
**Můžete si tak počítač zamořit malwarem nebo útočník může Vaše data zneužít.
+
** Chcete-li vystavit svá osobní data, je to Vaše volba. Rozhodnutí o datech ostatních ale ponechte na nich.
**Příklad podvodné aplikace: [http://www.zive.cz/bleskovky/facebook-stalker-catcher-pul-milionu-nachytanych/sc-4-a-150294/default.aspx zive.cz > Facebook-stalker-catcher-pul-milionu-nachytanych]
+
** Zvláště pozor na data o Vašich partnerech a dětech (fotky malých dětí &mdash; ale i ony jednou vyrostou!).
***Neubližuje, jen vytváří komunitu, aby mohla posléze např. rozesílat spam.
+
* Sledujte, komu data sdílíte!
*Neposkytujte osobní data svých blízkých
+
** Ale pozor! '''Každá''' nasdílená data se mohou dostat i&nbsp;dalším lidem v&nbsp;důsledku technické chyby, zcizení účtu či tak, že někdo ze zamýšlených příjemců data předá dál („print-screen“, fotoaparát,...).
**Chcete-li vystavit svá osobní data, je to Vaše volba. Rozhodnutí o datech ostatních ale ponechte na nich.
+
**Zvláště pozor na data o Vašich partnerech a dětech (fotky malých dětí &mdash; ale i ony jednou vyrostou!).
+
  
 
=== Zdroje ===
 
=== Zdroje ===
*BRENNER, Bill. ''Seven Deadly Sins of Social Networking''. CSOOnline : Security and Risk [online]. 2009 [cit. 2009-09-18]. Dostupný z WWW: <[http://www.csoonline.com/article/496314/Seven_Deadly_Sins_of_Social_Networking_Security?page=1 http://www.csoonline.com/article/496314/Seven_Deadly_Sins_of_Social_Networking_Security?page=1]>.
+
* BRENNER, Bill. ''Seven Deadly Sins of Social Networking''. CSOOnline : Security and Risk [online]. 2009 [cit. 2009-09-18]. Dostupný z WWW: <[http://www.csoonline.com/article/496314/Seven_Deadly_Sins_of_Social_Networking_Security?page=1 http://www.csoonline.com/article/496314/Seven_Deadly_Sins_of_Social_Networking_Security?page=1]>.

Aktuální verze z 23. 6. 2023, 07:05


Obsah

Netiketa


Obecná netiketa

Základní „desatero“

  1. Nepoužívej počítač k tomu, abys škodil ostatním lidem.
  2. Nebraň ostatním lidem pracovat na počítači.
  3. Nečmuchej v cizích datech.
  4. Nekraď.
  5. Nešiř fámy a hoaxy — než něco přepošleš, ověř to.
  6. Respektuj licenci programů a dat.
  7. Nepoužívej prostředky na cizím počítači bez svolení.
  8. Mysli na společenské souvislosti programu, který píšeš.
  9. Používej počítač s respektem a uvážením.
  10. Umožni ostatním využít výsledky svého úsilí.
  11. Respektuj pravidla češtiny, popřípadě jazyka který používáš.

Jazyk

Soukromí

  • Píše-li někdo heslo na klávesnici, otoč se jinam.
  • Pokud někdo vystupuje pod přezdívkou, nevyzrazuj jeho identitu bez svolení, i když ji znáš.
    • ICQ, sociální sítě,...
  • Osobní dopisy přeposílejte dále jen se svolením druhé strany.

Bezpečnost

  • Aktualizujte svůj operační systém, používejte aktuální antivir a firewall.
    • Jinak se Váš počítač v síti stává rizikem pro ostatní.
  • Respektujte pravidla pro hesla
    • Používejte silná hesla, měňte je.
    • Mějte různá hesla pro důležité a nedůležité aplikace.
      • (Nepoužívejte jedno heslo pro elektronické bankovnictví, pro Facebook a pro veřený mail. Zabezpečení je pak jen tak dobré jak dobře je zabezpečena neslabší z aplikací.)
    • Nesdělujte heslo!!! (Ani administrátorovi, ani partnerovi.)
  • Pokud se potřebujete vzdálit od počítače, zamykejte klávesnici! (<klávesa Windows> + L)
    • Nenechávejte veřejné počítače zamčené zbytečně dlouho.
    • Zajistěte odemknutí klávesnice, když už počítač nebudete potřebovat... ;)

Práva

Dobré vztahy

Mail

Šetřete zdroje

Profesionální přístup

Web

Fóra, diskusní skupiny, FAQ

Zdroje



Netiketa při textové komunikaci ve skupině

  • Pište jen to, co je důležité pro všechny!!!
    • Pokud potřebujete něco k tématu probrat jen s podskupinkou, založte na to novou komunikaci!
    • Pokud vám nějaká informace není jasná, zeptejte se odesilatele osobně. (Telefonem, v soukromé konverzaci,...)
  • Chvalte veřejně, kritizujte mezi čtyřma očima!

U hlasové či videokomunikace ve skupině jsou pravidla obdobná jako při běžné osobní komunikaci.



Netiketa sociálních sítí

Zdroje

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje