Netiketa
Z MiS
Obsah |
Netiketa
- Z anglického netiquette ~ InterNET etIQUETTE
- Podobně jako u klasické etikety se jedná o sadu doporučení, nikoli zákon.
- Cílem je, abychom se při práci se sítí cítili dobře.
Obecná netiketa
Základní „desatero“
- Nepoužívej počítač k tomu, abys škodil ostatním lidem.
- Nebraň ostatním lidem pracovat na počítači.
- Nečmuchej v cizích datech.
- Nekraď.
- Nešiř fámy a hoaxy — než něco přepošleš, ověř to.
- Respektuj licenci programů a dat.
- Nepoužívej prostředky na cizím počítači bez svolení.
- Mysli na společenské souvislosti programu, který píšeš.
- Používej počítač s respektem a uvážením.
- Umožni ostatním využít výsledky svého úsilí.
- Respektuj pravidla češtiny, popřípadě jazyka který používáš.
Jazyk
- Při textové komunikaci chybí složka neverbální komunikace (tón hlasu, zabarvení, intenzita, mimika, gesta).
- Do jisté míry tuto část mohou nahradit „smajlíci“.
- Zkratky využívej s mírou.
- Některé komunikační nástroje nás omezují v množství odeslaného textu (Twitter: 140 znaků, SMS: 160 znaků).
- Pomáháme si tedy zkratkami, emotikony (smajlíky) apod. (Viz 133tsp34k.)
- Nadměrné užívání zkratek a smajlíků ale není vhodné. Zvláště méně časté zkratky nemusí znát všichni čtenáři.
- Měli bychom si vážit svého jazyka a používat především jeho prostředků, až ve druhé řadě pomocných berliček. Mysleme na ty, kdo v 19. století podstoupili dobrovolně spoustu obtíží proto, aby vydobili, že dnes můžeme psát česky. (Za jiné například Karel Havlíček Borovský.)
- Záměrné používání nesprávně napsaných slov („abych byl jaxi in“) sice upoutá, ale zvažte, zda nechcete své čtenáře upoutat spíše svými myšlenkami.
Soukromí
- Píše-li někdo heslo na klávesnici, otoč se jinam.
- Pokud někdo vystupuje pod přezdívkou, nevyzrazuj jeho identitu bez svolení, i když ji znáš.
- ICQ, sociální sítě,...
- Osobní dopisy přeposílejte dále jen se svolením druhé strany.
Bezpečnost
- Aktualizujte svůj operační systém, používejte aktuální antivir a firewall.
- Jinak se Váš počítač v síti stává rizikem pro ostatní.
- Respektujte pravidla pro hesla
- Používejte silná hesla, měňte je.
- Mějte různá hesla pro důležité a nedůležité aplikace.
- (Nepoužívejte jedno heslo pro elektronické bankovnictví, pro Facebook a pro veřený mail. Zabezpečení je pak jen tak dobré jak dobře je zabezpečena neslabší z aplikací.)
- Nesdělujte heslo!!! (Ani administrátorovi, ani partnerovi.)
- Pokud se potřebujete vzdálit od počítače, zamykejte klávesnici! (<klávesa Windows> + L)
- Nenechávejte veřejné počítače zamčené zbytečně dlouho.
- Zajistěte odemknutí klávesnice, když už počítač nebudete potřebovat... ;)
- Můžete-li, použijte šifrovanou komunikaci
- Není nezbytné používat, pokud data, která přenášíte, jsou veřejně dostupná. (Instalační soubory svobodného software,...)
- Zvažte, zda veřejná místa (kavárny apod.) vůbec používat k připojení k důvěrným serverům (firemní síť, pošta, (!) elektronické bankovnictví,...).
- Nezůstávejte zbytečně připojení k serverům.
- U Facebooku, ICQ a jiných „instant messengerů“ se s tím počítá, u služeb FTP, SSH a podobných ale nikoli.
- Na počítačích, které nemáte pod stálou kontrolou (pracují na nich i jiní lidé):
- Před zavřením prohlížeče se odhlášte ze všech služeb!
- Nezatrhávejte „Zůstat přihlášen na tomto počítači“ (pozor, některé služby mají tuto volbu zatrženou automaticky (Google Docs,...).
- Nepovolujte počítači pamatovat si Vaše hesla.
- Vymažte cache a další osobní data po skončení práce (Ctrl-Shift-Del ve většině prohlížečů).
- Důkladně zvažte, zda výše uvedená doporučení nepoužívat i na Vašem osobním počítači (notebook Vám může někdo ukrást, při zálohování se data mohou dostat do záloh, které pak zapomenete smazat ze starých disků...).
- Pokud prodáváte či vyhazujete stará paměťová média, zajistěte odstranění dat z nich!
Práva
- seznamte se s autorskými právy používaných dat, dodržte je
- neposílejte nezákonný či jinak závadný obsah
- respektujte právo na ochranu osobnosti
- nepublikujte materiály, které by mohly poškodit něčí pověst
- dodržujte zákony a morální kodex
Dobré vztahy
- buďte konzervativní v tom, co odesíláte, a liberální v tom, co přijímáte
- přistupujte k ostatním s úctou, neosobní jednání svádí k příkrému jednání
- nenechte se vyprovokovat k flames (nekonečné hádky mezi účastníky diskusí)
- neřešte po mailu spory!!!
- kritika raději osobně
- počkejte do dalšího dne, než odpovíte, není-li jiná možnost
- pozor na vtipy, nevhodné žertíky, dvojsmyslné narážky
- nevíte, v jaké situaci pošta zastihne adresáta, snadno pak může být špatně pochopena!
- Mail (zvláště nešifrovaný a nepodepsaný) není vždy bezpečný!
- Skalní zastánci bezpečnosti říkají: „pište jen to, co napíšete na pohlednici“.
- Vaše maily vždy jsou k dispozici minimálně na poštovním serveru.
- I když svůj účet zabezpečíte, nemáte jistotu, že totéž udělá Váš partner.
- Platí i pro diskuse na ICQ,...
- Do předmětu zprávy dejte podstatné údaje!
- Pokud mail posíláte více adresátům, dejte jim to na vědomí.
- Text mailu nepište ve Wordu!!!
- Pokud v dopise uvádíte odkazy na další materiály, uveďte nejlépe i URL. Nebo alespoň přesný popis, kde materiály příjemce najde.
- nepište velkými písmeny: VELKÉ PÍSMO ~ křičení
- Neposílejte přílohy větší než cca 200 kB, pokud to není požadováno
- Stahování na pomalejší přípojce, obsazení schránky
- viz Přenos většího množství dat
- Zmenšování obrázků.
- Uveďte své jméno (zvláště, máte-li podivnou adresu), lépe i kontaktní údaje.
- Anonymní pošta není slušná ani na Internetu!
- Pro oficiální komunikaci mějte adresu odvozenou z vašeho jména.
- Pracovní maily pokud možno nevyřizujte z osobní adresy a naopak.
Šetřete zdroje
- Mail není zdarma!
- platíte časem, který strávíte tříděním pošty --- tento čas často platí organizace
- organizace platí za připojení
- Neposílejte řetězové maily a spam.
- Nebo u řetězových mailů alespoň uvádějte adresy do BCC :)
- Nezůstávejte zbytečně připojení k serverům, zabíráte tím prostředky na serveru.
- Používejte místní kopie webových stránek (mirrors)
Profesionální přístup
- Pracovní připojení používejte pro pracovní účely
- Nepoužívejte pracovní e-mail pro osobní účely a naopak.
- Nepřesměrovávejte maily mezi nimi.
- Kontrolujte (pokud možno) pravidelně svou schránku.
- Nenechávejte zbytečně zprávy ve schránce.
- S tím už ale mnohé služby počítají, naopak, poskytují možnosti pro vyhledávání ve zprávách atd.
- I když Váš mail s ponecháváním zpráv počítá, vystavujete svou komunikaci potenciálnímu riziku průniku útočníka na účet atd.
- Vždy odpovězte! Potřebujete-li čas na zpracování, napište, že jste četli a kdy zhruba odpovíte.
- (Pokud se nejedná o vysloveně o hloupost.)
Web
- Publikujte jen ověřené informace.
- Nespoléhejte na pravdivost informací uvedených na webu.
- Vždy citujte zdroje, ze kterých čerpáte.
- Dvakrát se zamyslete co o sobě chcete říci.
- „Internet je jako peklo: co jednou uchvátí, již nikdy nevrátí“.
- I když něco nasdílíte jen svým přátelům, oni to mohou (záměrně či nezáměrně) rozšířit dále.
- Data se mohou rozšířit při napadení či chybě serveru, kde jsou uložena.
Fóra, diskusní skupiny, FAQ
- Než založíte vlákno, podívejte se, jestli už podobné neexistuje.
- Držte se tématu fóra.
- Pokud se Vaše odpověď týká jen vás a konkrétního příjemce, neposílejte ji celé skupině.
- Pokud ponecháváte původní text zprávy v odpovědi, vynechte nepodstatné řádky.
Zdroje
- ČADA, Lukáš; MOONFEAR. Wiki.siliconhill.cz [online]. 22. 9. 2006, 3. 9. 2009 [cit. 2010-11-07]. Netiquette. Dostupné z WWW: <http://wiki.siliconhill.cz/Netiquette>.
- RFC 1855 - Netiquette Guidelines
- NYGRÝN, Pavel. Bezeztrátová komprese jazyka. Computer. 2011, 22, s. 82.
Netiketa při textové komunikaci ve skupině
- Striktně dodržujte téma skupiny.
- Pro nové téma založte novou skupinu (i když v ní budou stejní účastníci, jako v této skupině).
- Pokud je skupina vytvořena pro tým („Editoři webu“, „Vývoj“, „Širší vedení“,...), snažte se, aby se nejprve uzavřelo jedno téma a pak až otevřelo další.
- Pište jen to, co je důležité pro všechny!!!
- Pokud potřebujete něco k tématu probrat jen s podskupinkou, založte na to novou komunikaci!
- Pokud vám nějaká informace není jasná, zeptejte se odesilatele osobně. (Telefonem, v soukromé konverzaci,...)
- Chvalte veřejně, kritizujte mezi čtyřma očima!
- Upozornění na chyby a výtky neposílejte do skupinové konverzace!!!
- Pokud někdo odeslal mylnou informaci, zavolejte si s dotyčným, vyjasněte situaci a poté nechte dotyčného, ať svou mylnou informaci sám uvede na pravou míru.
- Skupiny pojmenovávejte tak, aby se daly snadno vyhledávat (například skupinové chaty na Facebooku).
- Pokud chcete potvrdit příjem komunikace, dejte „palec nahoru“ přímo k&nbps;poslední zprávě.
- Nepište samostatnou zprávu: „OK“ a podobné, protože nikdo nechce procházet 30 zpráv „ok“, než se dostane k původnímu tématu.
- Pokud je ve skupině položena otázka, snažte se nepsat další zprávy, dokud všichni dotazovaní neodpoví na otázku.
- Jinak otázka zapadne a tazatel se bude muset ptát znovu.
U hlasové či videokomunikace ve skupině jsou pravidla obdobná jako při běžné osobní komunikaci.
Netiketa sociálních sítí
- Nesdělujte informace o firmě, kde pracujete!
- Obzvláště ne informace o vývoji, plánovaných výrobcích,...
- Nemíchjte osobní a pracovní informace a vztahy.
- Fotky Vašich spolupracovníků z večírku jim nemusí dělat dobré jméno u budoucího zaměstnavatele, který se rozhoduje, zda přijme je či někoho jiného.
- Nepište příspěvky v návalu emocí
- To, co píšete, si možná přečte i Váš šef nebo Váš budoucí zaměstnavatel, partner, děti,...
- Nezařazujte mezi přátele každého, kdo se nabídne.
- Zvláště u profesně orientovaných sítí (LinkedIn) zařaďte mezi přátele jen ty, koho dobře znáte.
- Neklikejte na věci, kterým nerozumíte
- Obzvláště Facebook je zahlcen všelikými aplikacemi, kterým svěřujete své osobní údaje.
- Můžete si tak počítač zamořit malwarem nebo útočník může Vaše data zneužít.
- Příklad podvodné aplikace: zive.cz > Facebook-stalker-catcher-pul-milionu-nachytanych (Aplikace vytváří komunitu, aby mohla posléze např. rozesílat spam.)
- Neposkytujte osobní data svých blízkých
- Chcete-li vystavit svá osobní data, je to Vaše volba. Rozhodnutí o datech ostatních ale ponechte na nich.
- Zvláště pozor na data o Vašich partnerech a dětech (fotky malých dětí — ale i ony jednou vyrostou!).
- Sledujte, komu data sdílíte!
- Ale pozor! Každá nasdílená data se mohou dostat i dalším lidem v důsledku technické chyby, zcizení účtu či tak, že někdo ze zamýšlených příjemců data předá dál („print-screen“, fotoaparát,...).
Zdroje
- BRENNER, Bill. Seven Deadly Sins of Social Networking. CSOOnline : Security and Risk [online]. 2009 [cit. 2009-09-18]. Dostupný z WWW: <http://www.csoonline.com/article/496314/Seven_Deadly_Sins_of_Social_Networking_Security?page=1>.