Java: Zápis tříd

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Atributy: Vytvořena ukázka)
(Modifikátory samostatně, dodán příklad atributu)
Řádka 1: Řádka 1:
[[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Programování]]
+
[[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Programování]][[Category:Java]]
  
 
== Objektově orientovaný jazyk ==
 
== Objektově orientovaný jazyk ==
Řádka 35: Řádka 35:
  
 
Zápis atributu:
 
Zápis atributu:
 +
* může být [[Java: Modifikátory přístupu | modifikátor přístupu]]
 
* [[Java: Datové typy | datový typ]]
 
* [[Java: Datové typy | datový typ]]
 
* název
 
* název
Řádka 40: Řádka 41:
 
Příklad:
 
Příklad:
 
  int delka;
 
  int delka;
 +
public String jmeno;
  
 
Tedy ve třídě:
 
Tedy ve třídě:
Řádka 65: Řádka 67:
  
 
=== Přístup k veřejným atributům ===
 
=== Přístup k veřejným atributům ===
 
== Modifikátory přístupu ==
 
Upravují přístup k metodám a atributům třídy.
 
; public
 
* Jiné třídy mohou přistupovat k tomuto atributu/metodě.
 
; protected
 
* Pouze potomci třídy (a třídy ve stejném balíčku tříd) mohou přistupovat...
 
; private
 
* Žádná jiná třída nemůže přistupovat...
 
Více viz: [http://docs.oracle.com/javase/tutorial/java/javaOO/accesscontrol.html Dokumentace Javy].
 
  
 
== Další zdroje ==
 
== Další zdroje ==
 
* Pitner Tomáš. Programování v jazyce Java. 2003. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/~tomp/slides/pb162/printable.html
 
* Pitner Tomáš. Programování v jazyce Java. 2003. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/~tomp/slides/pb162/printable.html

Verze z 11. 10. 2013, 09:38


Obsah

Objektově orientovaný jazyk

Java je objektově orientovaný jazyk. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi objekty, které:

Viz také Objektově_orientované_programování.

Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými konvencemi pro zápis kódu.

Třída

Třída představuje „předpis“ pro tvorbu objektů. Ve třídě je tedy popsáno:

public class MojeTrida {
   //
   // popis vlastností třídy
   //
   // popis zpráv
   //
}


Atributy

Nebo také vlastnosti popisují stav objektu. Z reálného objektu si vybíráme pouze ty vlastnosti, které jsou pro náš systém důležité.

Třeba třída Automobil bude mít v nějakém systému jako vlastnost jmenoVlastnika a nebude mít žádnou vlastnost, popisující výkon motoru. Pro náš systém je to tak vhodné. Jiný systém může u automobilu sledovat výkon a ne jméno vlastníka.

Zápis atributu:

Příklad:

int delka;
public String jmeno;

Tedy ve třídě:

public class Stul {
   int sirka;
   int delka;
   String typ;
   TypPovrchu povrch;
   ...
}

Zprávy/metody

Konstruktor

Použití třídy

Vytvoření instance

new NazevTridy(hodnoty_parametrů_konstruktoru)
Automobil a1 = new Automobil(5);

Volání metod

Přístup k veřejným atributům

Další zdroje

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje