Java: Zápis tříd

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Konstruktor: Vytvoření popisu)
(Konstruktor: Doplnění volání jiného konstruktoru.)
Řádka 85: Řádka 85:
  
 
; Syntaxe:
 
; Syntaxe:
  public class ''Trida'' {
+
  public class ''NazevTridy'' {
     public Trida() {
+
 +
     // Tady je konstruktor:
 +
    [[Java: Modifikátory přístupu|modifikátor_přístupu]] ''NazevTridy''(''parametry'') {
 
         ''// ... Co se má dít...''
 
         ''// ... Co se má dít...''
 
     }
 
     }
Řádka 92: Řádka 94:
 
  }
 
  }
  
 +
<div class="Poznamka">
 
; Poznámky
 
; Poznámky
 
* Můžeme použít více konstruktorů, které se budou lišit počtem či typem parametrů (nebo obojím).
 
* Můžeme použít více konstruktorů, které se budou lišit počtem či typem parametrů (nebo obojím).
 
* Pokud nezapíšeme žádný konstruktor, překladač vytvoří automaticky konstruktor bez parametrů.
 
* Pokud nezapíšeme žádný konstruktor, překladač vytvoří automaticky konstruktor bez parametrů.
 +
* Z&nbsp;jednoho konstruktoru můžeme vyvolat jiný konstruktor. Musíme to však provést jako první příkaz konstruktoru:
 +
this(''parametry'');
 +
</div>
  
 
; Příklad
 
; Příklad
 +
Třída <code>Zbozi</code> s konstruktory:
 
  public class Zbozi {
 
  public class Zbozi {
    String nazev;
+
    String nazev;
    TypZachazeni omezeni;
+
    TypZachazeni omezeni;
    int cena;
+
    int cena;
    ...
+
    ...
 
   
 
   
    public Zbozi(String nazev) {
+
    ''// První konstruktor''
      this.nazev = nazev;
+
    public Zbozi(String nazev) {
      this.omezeni = TypZachazeni.zadneOmezeni();
+
        this.nazev = nazev;
      this.cena = 0;
+
        this.omezeni = TypZachazeni.zadneOmezeni();
    }
+
        this.cena = 0;
    ...
+
    }
 +
 +
    ''// Druhý konstruktor''
 +
    public Zbozi(String nazev, int cena) {
 +
        this(nazev); // volání druhého konstruktoru
 +
        this.cena = cena; // doplnění ceny podle parametru
 +
    ...
 
  }
 
  }
 +
 +
Vytvoření instance třídy <code>Zbozi</code>:
 +
Zbozi z1 = new Zbozi("Klavír");
 +
String nazev = "Kaktus";
 +
Zbozi z2 = new Zbozi(nazev, 150);
  
 
== Použití třídy ==
 
== Použití třídy ==

Verze z 1. 12. 2015, 08:20


Java je objektově orientovaný jazyk. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi objekty, které mají vlastnosti (atributy) a posílají si zprávy.

Zde uvádíme pouze syntaxi zápisu v Javě s minimem teorie. Více o OOP a jeho principech a konstruktech viz Objektově_orientované_programování.

Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými konvencemi pro zápis kódu.

Obsah

Třída

Třída představuje „předpis“ pro tvorbu objektů. Ve třídě je tedy popsáno:

public class MojeTrida {
   //
   // popis vlastností třídy
   //
   // popis zpráv
   //
}


Atributy

Nebo také vlastnosti popisují stav objektu. Z reálného objektu si vybíráme pouze ty vlastnosti, které jsou pro náš systém důležité.

Třeba třída Automobil bude mít v nějakém systému jako vlastnost jmenoVlastnika a nebude mít žádnou vlastnost, popisující výkon motoru. Pro náš systém je to tak vhodné. Jiný systém může u automobilu sledovat výkon a ne jméno vlastníka.

Zápis atributu:

Příklad:

int delka;
public String jmeno;

Tedy ve třídě:

public class Zbozi {
   String nazev;
   TypZachazeni omezeni;
   int cena;
   ...
}

Zprávy/metody

Syntaxe:

modifikátor_přístupu návratový_typ nazevMetody ( parametry_oddělené_čárkou ) { 
    popis, co se má dělat v reakci na metodu 
}

Příklady:

public void act() { ... }
public int distanceTo(Enemy enemy) { ... }
protected double ujetaVzdalenost() { ... }
private void pridejPanacka(int sloupec) { ... }

Návratová hodnota metody

Příklad
public double ujetaVzdalenost() {
	double vysledek = 0;
	
	// ... tady nějak spočítám výsledek... ;)
	
	return vysledek;
}

Konstruktor

Syntaxe
public class NazevTridy {

    // Tady je konstruktor:
    modifikátor_přístupu NazevTridy(parametry) {
       // ... Co se má dít...
    }
    // ... Další metody
}
Poznámky
  • Můžeme použít více konstruktorů, které se budou lišit počtem či typem parametrů (nebo obojím).
  • Pokud nezapíšeme žádný konstruktor, překladač vytvoří automaticky konstruktor bez parametrů.
  • Z jednoho konstruktoru můžeme vyvolat jiný konstruktor. Musíme to však provést jako první příkaz konstruktoru:
this(parametry);
Příklad

Třída Zbozi s konstruktory:

public class Zbozi {
    String nazev;
    TypZachazeni omezeni;
    int cena;
    ...

    // První konstruktor
    public Zbozi(String nazev) {
        this.nazev = nazev;
        this.omezeni = TypZachazeni.zadneOmezeni();
        this.cena = 0;
    }

    // Druhý konstruktor
    public Zbozi(String nazev, int cena) {
        this(nazev); // volání druhého konstruktoru
        this.cena = cena; // doplnění ceny podle parametru
    ...
}

Vytvoření instance třídy Zbozi:

Zbozi z1 = new Zbozi("Klavír");
String nazev = "Kaktus";
Zbozi z2 = new Zbozi(nazev, 150);

Použití třídy

Vytvoření instance

new NazevTridy(hodnoty_parametrů_konstruktoru)
Automobil a1 = new Automobil(5);

Volání metod

Syntaxe:

instance_třídy.nazevMetody ( hodnoty_parametrů );

Příklady:

this.act();
int vzdalenost = panacek.distanceTo(this);
double celkem;
celkem = this.ujetaVzdalenost();
this.getWorld().pridejPanacka(3);
Obdelnik o = new Obdelnik(5, 4);
o.posun(10, 10);
System.out.println(o.plocha());

Přístup k atributům

o.poziceX = 10;
System.out.println(o.poziceY);

Přístup k atributům je ovlivněn modifikátory přístupu.

POZOR! Přistupovat k atributům třídy z jiných tříd porušuje dobré zvyklosti objektově orientovaného programování!

Další zdroje

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje