Java: Zápis tříd

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
m (Zprávy/metody: Oprava odkazu na #Volání metod.)
(Konstruktor: Vytvoření popisu)
Řádka 81: Řádka 81:
  
 
=== Konstruktor ===
 
=== Konstruktor ===
 +
* Konstruktor třídy popisuje, co se má stát při vytvoření nové instance třídy.
 +
* Můžeme si ho představit jako „metodu“, která se volá při zavolání operátoru <code>new</code>.
 +
 +
; Syntaxe:
 +
public class ''Trida'' {
 +
    public Trida() {
 +
        ''// ... Co se má dít...''
 +
    }
 +
    ''// ... Další metody''
 +
}
 +
 +
; Poznámky
 +
* Můžeme použít více konstruktorů, které se budou lišit počtem či typem parametrů (nebo obojím).
 +
* Pokud nezapíšeme žádný konstruktor, překladač vytvoří automaticky konstruktor bez parametrů.
 +
 +
; Příklad
 +
public class Zbozi {
 +
    String nazev;
 +
    TypZachazeni omezeni;
 +
    int cena;
 +
    ...
 +
 +
    public Zbozi(String nazev) {
 +
      this.nazev = nazev;
 +
      this.omezeni = TypZachazeni.zadneOmezeni();
 +
      this.cena = 0;
 +
    }
 +
    ...
 +
}
  
 
== Použití třídy ==
 
== Použití třídy ==

Verze z 26. 11. 2015, 12:52


Java je objektově orientovaný jazyk. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi objekty, které mají vlastnosti (atributy) a posílají si zprávy.

Zde uvádíme pouze syntaxi zápisu v Javě s minimem teorie. Více o OOP a jeho principech a konstruktech viz Objektově_orientované_programování.

Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými konvencemi pro zápis kódu.

Obsah

Třída

Třída představuje „předpis“ pro tvorbu objektů. Ve třídě je tedy popsáno:

public class MojeTrida {
   //
   // popis vlastností třídy
   //
   // popis zpráv
   //
}


Atributy

Nebo také vlastnosti popisují stav objektu. Z reálného objektu si vybíráme pouze ty vlastnosti, které jsou pro náš systém důležité.

Třeba třída Automobil bude mít v nějakém systému jako vlastnost jmenoVlastnika a nebude mít žádnou vlastnost, popisující výkon motoru. Pro náš systém je to tak vhodné. Jiný systém může u automobilu sledovat výkon a ne jméno vlastníka.

Zápis atributu:

Příklad:

int delka;
public String jmeno;

Tedy ve třídě:

public class Zbozi {
   String nazev;
   TypZachazeni omezeni;
   int cena;
   ...
}

Zprávy/metody

Syntaxe:

modifikátor_přístupu návratový_typ nazevMetody ( parametry_oddělené_čárkou ) { 
    popis, co se má dělat v reakci na metodu 
}

Příklady:

public void act() { ... }
public int distanceTo(Enemy enemy) { ... }
protected double ujetaVzdalenost() { ... }
private void pridejPanacka(int sloupec) { ... }

Návratová hodnota metody

Příklad
public double ujetaVzdalenost() {
	double vysledek = 0;
	
	// ... tady nějak spočítám výsledek... ;)
	
	return vysledek;
}

Konstruktor

Syntaxe
public class Trida {
    public Trida() {
       // ... Co se má dít...
    }
    // ... Další metody
}
Poznámky
Příklad
public class Zbozi {
   String nazev;
   TypZachazeni omezeni;
   int cena;
   ...

   public Zbozi(String nazev) {
      this.nazev = nazev;
      this.omezeni = TypZachazeni.zadneOmezeni();
      this.cena = 0;
   }
   ...
}

Použití třídy

Vytvoření instance

new NazevTridy(hodnoty_parametrů_konstruktoru)
Automobil a1 = new Automobil(5);

Volání metod

Syntaxe:

instance_třídy.nazevMetody ( hodnoty_parametrů );

Příklady:

this.act();
int vzdalenost = panacek.distanceTo(this);
double celkem;
celkem = this.ujetaVzdalenost();
this.getWorld().pridejPanacka(3);
Obdelnik o = new Obdelnik(5, 4);
o.posun(10, 10);
System.out.println(o.plocha());

Přístup k atributům

o.poziceX = 10;
System.out.println(o.poziceY);

Přístup k atributům je ovlivněn modifikátory přístupu.

POZOR! Přistupovat k atributům třídy z jiných tříd porušuje dobré zvyklosti objektově orientovaného programování!

Další zdroje

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje