Java: Zápis tříd

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
m (Návratová hodnota metody: Oprava vzhledu.)
m (Zprávy/metody: Oprava vzhledu.)
Řádka 53: Řádka 53:
 
Metoda popisuje, co se má stát, když nám někdo pošle zprávu.
 
Metoda popisuje, co se má stát, když nám někdo pošle zprávu.
  
; Syntaxe:
+
Syntaxe:
<code>''[[Java: Modifikátory přístupu|modifikátor přístupu]]'' ''návratový typ'' ''název metody'' ( ''parametry'' ) { ''co se má dělat'' }</code>
+
''[[Java: Modifikátory přístupu|modifikátor_přístupu]]'' ''návratový_typ'' ''nazevMetody'' '''(''' ''parametry_oddělené_čárkou'' ''') {'''
 +
    ''popis, co se má dělat v reakci na metodu''
 +
'''}'''
  
; Příklady:
+
Příklady:
 
  public void act() { ... }
 
  public void act() { ... }
 
  public int distanceTo(Enemy enemy) { ... }
 
  public int distanceTo(Enemy enemy) { ... }
  private double ujetaVzdalenost() { ... }
+
  protected double ujetaVzdalenost() { ... }
 
  private void pridejPanacka(int sloupec) { ... }
 
  private void pridejPanacka(int sloupec) { ... }
  

Verze z 19. 11. 2015, 22:52


Java je objektově orientovaný jazyk. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi objekty, které mají vlastnosti (atributy) a posílají si zprávy.

Zde uvádíme pouze syntaxi zápisu v Javě s minimem teorie. Více o OOP a jeho principech a konstruktech viz Objektově_orientované_programování.

Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými konvencemi pro zápis kódu.

Obsah

Třída

Třída představuje „předpis“ pro tvorbu objektů. Ve třídě je tedy popsáno:

public class MojeTrida {
   //
   // popis vlastností třídy
   //
   // popis zpráv
   //
}


Atributy

Nebo také vlastnosti popisují stav objektu. Z reálného objektu si vybíráme pouze ty vlastnosti, které jsou pro náš systém důležité.

Třeba třída Automobil bude mít v nějakém systému jako vlastnost jmenoVlastnika a nebude mít žádnou vlastnost, popisující výkon motoru. Pro náš systém je to tak vhodné. Jiný systém může u automobilu sledovat výkon a ne jméno vlastníka.

Zápis atributu:

Příklad:

int delka;
public String jmeno;

Tedy ve třídě:

public class Zbozi {
   String nazev;
   TypZachazeni omezeni;
   int cena;
   ...
}

Zprávy/metody

Metoda popisuje, co se má stát, když nám někdo pošle zprávu.

Syntaxe:

modifikátor_přístupu návratový_typ nazevMetody ( parametry_oddělené_čárkou ) { 
    popis, co se má dělat v reakci na metodu 
}

Příklady:

public void act() { ... }
public int distanceTo(Enemy enemy) { ... }
protected double ujetaVzdalenost() { ... }
private void pridejPanacka(int sloupec) { ... }

Návratová hodnota metody

Příklad
public double ujetaVzdalenost() {
	double vysledek = 0;
	
	// ... tady nějak spočítám výsledek... ;)
	
	return vysledek;
}

Konstruktor

Použití třídy

Vytvoření instance

new NazevTridy(hodnoty_parametrů_konstruktoru)
Automobil a1 = new Automobil(5);

Přístup do třídy

Volání metod
Obdelnik o = new Obdelnik(5, 4);
o.posun(10, 10);
System.out.println(o.plocha());
Přístup k atributům
o.poziceX = 10;
System.out.println(o.poziceY);

Přístup k atributům je ovlivněn modifikátory přístupnosti.

POZOR! Přistupovat k atributům třídy z jiných tříd porušuje dobré zvyklosti objektově orientovaného programování!

Další zdroje

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje