Java: Zápis tříd
m (→Atributy: Vylepšení příkladu atributů) |
(Zde bude pouze syntaxe Javy, vysvětlení k OOP bude na stránce OOP, doplnění volání metod) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
[[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Programování]][[Category:Java]] | [[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Programování]][[Category:Java]] | ||
− | + | Java je [[Objektově orientované programování|objektově orientovaný jazyk]]. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi ''objekty'', které mají ''vlastnosti'' (atributy) a posílají si ''zprávy''. | |
− | + | <div class="Upozorneni"> | |
− | + | Zde uvádíme pouze syntaxi zápisu v Javě s minimem teorie. Více o OOP a jeho principech a konstruktech viz [[Objektově_orientované_programování]]. | |
− | + | </div> | |
− | + | ||
− | + | ||
Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými [[Konvence | konvencemi pro zápis kódu]]. | Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými [[Konvence | konvencemi pro zápis kódu]]. | ||
Řádka 63: | Řádka 61: | ||
<code>Automobil a1 = '''new''' Automobil(5);</code> | <code>Automobil a1 = '''new''' Automobil(5);</code> | ||
− | === Volání metod == | + | === Přístup do třídy === |
+ | ; Volání metod: | ||
+ | Obdelnik o = new Obdelnik(5, 4); | ||
+ | o.posun(10, 10); | ||
+ | System.out.println(o.plocha()); | ||
+ | |||
+ | ; Přístup k atributům: | ||
+ | o.poziceX = 10; | ||
+ | System.out.println(o.poziceY); | ||
+ | |||
+ | Přístup k atributům je ovlivněn [[Java: Modifikátory přístupu|modifikátory přístupnosti]]. | ||
− | = | + | <div class="Varovani">POZOR! Přistupovat k atributům třídy z jiných tříd porušuje dobré zvyklosti objektově orientovaného programování!</div> |
== Další zdroje == | == Další zdroje == | ||
* Pitner Tomáš. Programování v jazyce Java. 2003. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/~tomp/slides/pb162/printable.html | * Pitner Tomáš. Programování v jazyce Java. 2003. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/~tomp/slides/pb162/printable.html |
Verze z 11. 10. 2013, 12:38
Java je objektově orientovaný jazyk. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi objekty, které mají vlastnosti (atributy) a posílají si zprávy.
Zde uvádíme pouze syntaxi zápisu v Javě s minimem teorie. Více o OOP a jeho principech a konstruktech viz Objektově_orientované_programování.
Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými konvencemi pro zápis kódu.
Obsah |
Třída
Třída představuje „předpis“ pro tvorbu objektů. Ve třídě je tedy popsáno:
- jaké vlastnosti mají objekty dané třídy
- a na jaké zprávy umí objekty dané třídy reagovat.
public class MojeTrida { // // popis vlastností třídy // // popis zpráv // }
Atributy
Nebo také vlastnosti popisují stav objektu. Z reálného objektu si vybíráme pouze ty vlastnosti, které jsou pro náš systém důležité.
Třeba třída Automobil
bude mít v nějakém systému jako vlastnost jmenoVlastnika
a nebude mít žádnou vlastnost, popisující výkon motoru. Pro náš systém je to tak vhodné. Jiný systém může u automobilu sledovat výkon a ne jméno vlastníka.
Zápis atributu:
- může být modifikátor přístupu
- datový typ
- název
Příklad:
int delka; public String jmeno;
Tedy ve třídě:
public class Zbozi { String nazev; TypZachazeni omezeni; int cena; ... }
Zprávy/metody
Konstruktor
Použití třídy
Vytvoření instance
- Obecně
new NazevTridy(hodnoty_parametrů_konstruktoru)
- Například:
Automobil a1 = new Automobil(5);
Přístup do třídy
- Volání metod
Obdelnik o = new Obdelnik(5, 4); o.posun(10, 10); System.out.println(o.plocha());
- Přístup k atributům
o.poziceX = 10; System.out.println(o.poziceY);
Přístup k atributům je ovlivněn modifikátory přístupnosti.
Další zdroje
- Pitner Tomáš. Programování v jazyce Java. 2003. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/~tomp/slides/pb162/printable.html