Java: Zápis tříd

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
m (Atributy: Vylepšení příkladu atributů)
(Zde bude pouze syntaxe Javy, vysvětlení k OOP bude na stránce OOP, doplnění volání metod)
Řádka 1: Řádka 1:
 
[[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Programování]][[Category:Java]]
 
[[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Programování]][[Category:Java]]
  
== Objektově orientovaný jazyk ==
+
Java je [[Objektově orientované programování|objektově orientovaný jazyk]]. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi ''objekty'', které mají ''vlastnosti'' (atributy) a posílají si ''zprávy''.
  
Java je objektově orientovaný jazyk. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi '''objekty''', které:
+
<div class="Upozorneni">
* mají '''vlastnosti''' (atributy)
+
Zde uvádíme pouze syntaxi zápisu v Javě s minimem teorie. Více o OOP a jeho principech a konstruktech viz [[Objektově_orientované_programování]].
* posílají si '''zprávy'''
+
</div>
 
+
Viz také [[Objektově_orientované_programování]].
+
  
 
Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými [[Konvence | konvencemi pro zápis kódu]].
 
Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými [[Konvence | konvencemi pro zápis kódu]].
Řádka 63: Řádka 61:
 
  <code>Automobil a1 = '''new''' Automobil(5);</code>
 
  <code>Automobil a1 = '''new''' Automobil(5);</code>
  
=== Volání metod ===
+
=== Přístup do třídy ===
 +
; Volání metod:
 +
Obdelnik o = new Obdelnik(5, 4);
 +
o.posun(10, 10);
 +
System.out.println(o.plocha());
 +
 
 +
; Přístup k atributům:
 +
o.poziceX = 10;
 +
System.out.println(o.poziceY);
 +
 
 +
Přístup k atributům je ovlivněn [[Java: Modifikátory přístupu|modifikátory přístupnosti]].
  
=== Přístup k veřejným atributům ===
+
<div class="Varovani">POZOR! Přistupovat k atributům třídy z jiných tříd porušuje dobré zvyklosti objektově orientovaného programování!</div>
  
 
== Další zdroje ==
 
== Další zdroje ==
 
* Pitner Tomáš. Programování v jazyce Java. 2003. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/~tomp/slides/pb162/printable.html
 
* Pitner Tomáš. Programování v jazyce Java. 2003. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/~tomp/slides/pb162/printable.html

Verze z 11. 10. 2013, 12:38


Java je objektově orientovaný jazyk. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi objekty, které mají vlastnosti (atributy) a posílají si zprávy.

Zde uvádíme pouze syntaxi zápisu v Javě s minimem teorie. Více o OOP a jeho principech a konstruktech viz Objektově_orientované_programování.

Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými konvencemi pro zápis kódu.

Obsah

Třída

Třída představuje „předpis“ pro tvorbu objektů. Ve třídě je tedy popsáno:

public class MojeTrida {
   //
   // popis vlastností třídy
   //
   // popis zpráv
   //
}


Atributy

Nebo také vlastnosti popisují stav objektu. Z reálného objektu si vybíráme pouze ty vlastnosti, které jsou pro náš systém důležité.

Třeba třída Automobil bude mít v nějakém systému jako vlastnost jmenoVlastnika a nebude mít žádnou vlastnost, popisující výkon motoru. Pro náš systém je to tak vhodné. Jiný systém může u automobilu sledovat výkon a ne jméno vlastníka.

Zápis atributu:

Příklad:

int delka;
public String jmeno;

Tedy ve třídě:

public class Zbozi {
   String nazev;
   TypZachazeni omezeni;
   int cena;
   ...
}

Zprávy/metody

Konstruktor

Použití třídy

Vytvoření instance

new NazevTridy(hodnoty_parametrů_konstruktoru)
Automobil a1 = new Automobil(5);

Přístup do třídy

Volání metod
Obdelnik o = new Obdelnik(5, 4);
o.posun(10, 10);
System.out.println(o.plocha());
Přístup k atributům
o.poziceX = 10;
System.out.println(o.poziceY);

Přístup k atributům je ovlivněn modifikátory přístupnosti.

POZOR! Přistupovat k atributům třídy z jiných tříd porušuje dobré zvyklosti objektově orientovaného programování!

Další zdroje

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje