GUI v Javě
Z MiS
Následující poznámky jsou jen velmi stručnou osnovou. Možností při vytváření grafického rozhraní je mnohem více. Pokud chcete více než jen minimalistický návod, doporučuji:
tutoriál ze stránek Oracle.com
Obsah |
Vytvoření okna
Třída JFrame
:
- realizuje okno s titulním pruhem a tlačítky.
Vlastnosti okna
-
setTitle(String titulek)
- nastavuje titulek okna (text v titulním pruhu).
-
setDefaultCloseOperation(int akce)
- říká co se bude dít při stlačení zavíracího tlačítka.
- naše aplikace většinou mají jediné okno, chceme tedy, aby se při zavření okna zavřela celá aplikace.
- k tomu slouží konstanta JFrame.EXIT_ON_CLOSE.
Velikost okna
-
pack()
- zmenší velikost okna tak, aby se do něj vlezly komponenty, které jsou aktuálně v okně.
Zobrazení okna
-
setVisible(boolean maBytViditelne)
- Zobrazí nebo zneviditelní okno.
Vkládání komponent do okna
- Okno se skládá z dílčích součástí (komponent). Jsou to tlačítka, zatrhávací políčka, panely, tabulky,...
- Seskládání okna obvykle provádíme v soukromé metodě
initComponents()
, kterou pro tento účel vytvoříme.
Vložení komponenty do okna
-
getContentPane().add(Component komponentaVOkne)
- vloží do okna komponentu. Pokud chceme mít komponent v okně více, je třeba je uspořádat pomocí „layout manageru“.
Příklad
- Vytvořte aplikaci s oknem, které půjde přesunovat, minimalizovat a při jehož zavření se aplikace ukončí.
- V titulním pruhu bude zobrazen text „Hello world!“.
Textová pole, tlačítka
Do okna vkládáme součásti (komponenty). Komponenty jsou potomky třídy JComponent
.
Nejběžnější komponenty jsou:
- tlačítka (
JButton
), - textová pole (
JTextField
), - popisky (
JLabel
).
Je-li komponent v okně mnoho, můžeme je uspořádat na
- panely (
JPanel
).
JButton
-
JButton(String popisTlacitka)
- text na tlačítku zadáme jako parametr konstruktoru
-
JButton tlStart = new JButton("Start");
-
- text na tlačítku zadáme jako parametr konstruktoru
- reakci na stisk tlačítka nastavíme přiřazením posluchače viz dále
JLabel
-
JLabel(String textPopisu)
- text popisky zadáme jako parametr konstruktoru
-
JLabel lCisloA = new JLabel("Zadejte číslo A:");
-
- text popisky zadáme jako parametr konstruktoru
- reakci na stisk tlačítka nastavíme přiřazením posluchače viz dále
JTextField
-
JTextField(int pocetZnaku)
- volitelným parametrem konstruktoru je délka pole, vyjádřená početem znaků, které do pole vlezou.
-
String getText()
- vrací aktuální text v textovém poli
-
setText(String text)
- nastaví do textového pole zadaný text
Pokud potřebujete z textového pole načíst číslo, můžete použít následující metodu:
/** * Získá číslo z textového pole * * @param textovePole Textové pole, jehož hodnota se má převést na číslo * @return Vrátí hodnotu čísla, zapsaného v textovém poli. * Pokud text v poli nelze převést na číslo (pole je prázdné apod.), * vrátí 0 * a navíc do textového pole zapíše výzvu k vložení čísla. */ private int ziskejCislo(JTextField textovePole) { int vysledek; try { vysledek = Integer.parseInt(textovePole.getText()); } catch (NumberFormatException e) { textovePole.setText("Nastavte platné číslo!"); vysledek = 0; } return vysledek; }
Příklad
- Vytvořte okno s jediným tlačítkem.
- Na tlačítku bude text „Superokno!“