GUI v Javě

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Dodány LayoutManagery a zpracování události tlačítka)
m (Postup zpracování události tlačítka: Oprava vzhledu)
Řádka 123: Řádka 123:
 
#: prakticky vytvoří novou instanci třídy <code>ActionEvent</code>), která nese podrobnější informace (které tlačítko myši bylo stisknuto, na jakých souřadnicích,...
 
#: prakticky vytvoří novou instanci třídy <code>ActionEvent</code>), která nese podrobnější informace (které tlačítko myši bylo stisknuto, na jakých souřadnicích,...
 
# objekt reprezentující tlačítko událost pošle všem svým „posluchačům“ (posluchači jsou objekty, které splňují rozhraní (interface) <code>ActionListener</code>)
 
# objekt reprezentující tlačítko událost pošle všem svým „posluchačům“ (posluchači jsou objekty, které splňují rozhraní (interface) <code>ActionListener</code>)
##: prakticky se „poslání události“ realizuje tak, že tlačítko zavolá metodu <code>actionPerformed(ActionEvent e)</code>, kterou předepisuje rozhraní <code>ActionListener</code>. Jako parametr metody se předá objekt události
+
#: prakticky se „poslání události“ realizuje tak, že tlačítko zavolá metodu <code>actionPerformed(ActionEvent e)</code>, kterou předepisuje rozhraní <code>ActionListener</code>. Jako parametr metody se předá objekt události
 
# posluchač provede akci, která se má provést
 
# posluchač provede akci, která se má provést
##: programátor tedy akci popíše v kódu metody <code>actionPerformed(ActionEvent e)</code> v posluchači
+
#: programátor tedy akci popíše v kódu metody <code>actionPerformed(ActionEvent e)</code> v posluchači
  
 
=== Aby bylo možné na stisk tlačítka reagovat, musíme: ===
 
=== Aby bylo možné na stisk tlačítka reagovat, musíme: ===

Verze z 7. 7. 2011, 15:36


Následující poznámky jsou jen velmi stručnou osnovou. Možností při vytváření grafického rozhraní je mnohem více. Pokud chcete více než jen minimalistický návod, doporučuji: tutoriál ze stránek Oracle.com



Obsah

Vytvoření okna

Třída JFrame:

Vlastnosti okna

Velikost okna

Zobrazení okna

Vkládání komponent do okna

Vložení komponenty do okna

Příklad



Textová pole, tlačítka

Do okna vkládáme součásti (komponenty). Komponenty jsou potomky třídy JComponent.

Nejběžnější komponenty jsou:

Je-li komponent v okně mnoho, můžeme je uspořádat na

JButton

JLabel

JTextField

Pokud potřebujete z textového pole načíst číslo, můžete použít následující metodu:

   /**
    * Získá číslo z textového pole
    *
    * @param textovePole Textové pole, jehož hodnota se má převést na číslo
    * @return Vrátí hodnotu čísla, zapsaného v textovém poli.
    *     Pokud text v poli nelze převést na číslo (pole je prázdné apod.),
    *      vrátí 0
    *      a navíc do textového pole zapíše výzvu k vložení čísla.     */
   private int ziskejCislo(JTextField textovePole) {
       int vysledek;
       try {
           vysledek = Integer.parseInt(textovePole.getText());
       } catch (NumberFormatException e) {
           textovePole.setText("Nastavte platné číslo!");
           vysledek = 0;
       }
       return vysledek;
   }

Příklad



Zpracování událostí, posluchač

Postup zpracování události tlačítka

  1. uživatel klikne na tlačítko
  2. objekt reprezentující tlačítko vygeneruje událost (event)
    prakticky vytvoří novou instanci třídy ActionEvent), která nese podrobnější informace (které tlačítko myši bylo stisknuto, na jakých souřadnicích,...
  3. objekt reprezentující tlačítko událost pošle všem svým „posluchačům“ (posluchači jsou objekty, které splňují rozhraní (interface) ActionListener)
    prakticky se „poslání události“ realizuje tak, že tlačítko zavolá metodu actionPerformed(ActionEvent e), kterou předepisuje rozhraní ActionListener. Jako parametr metody se předá objekt události
  4. posluchač provede akci, která se má provést
    programátor tedy akci popíše v kódu metody actionPerformed(ActionEvent e) v posluchači

Aby bylo možné na stisk tlačítka reagovat, musíme:

  1. mít třídu posluchače (interface ActionListener)
  2. vytvořit instanci třídy posluchače
  3. zaregistrovat instanci třídy posluchače u tlačítka.

class ActionEvent

interface ActionListener

Příklad


Layout Manager

Nejběžnější třídy layout managerů v Javě

Třídy JFrame

Příklad

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje