Cvičitel a cvičenci
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(Osamostatněno, doplněna kapitola Zlobivý cvičenec) |
m (Oprava vzhledu) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
[[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]][[Category:Sokol]][[Category:VSE]] | [[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]][[Category:Sokol]][[Category:VSE]] | ||
− | == Osobnost cvičitele | + | == Osobnost cvičitele == |
* Podobně jako učitel není pouze dozor, ale podílí se na výchově. | * Podobně jako učitel není pouze dozor, ale podílí se na výchově. | ||
− | * Pohybuje se v různých prostředích tělocvična, bazén, pobyt v přírodě | + | * Pohybuje se v různých prostředích tělocvična, bazén, pobyt v přírodě. |
− | * | + | |
− | + | === Úkoly cvičitele === | |
− | <div class="Poznamka"> | + | * vést své cvičence být jim příkladem, |
+ | * ovlivňovat pozitivně hodnotovou orientaci cvičenců, | ||
+ | * předat zkušenosti, vypěstovat dovednosti. | ||
+ | |||
+ | <div class="Varovani">Cvičitel je vzorem svým cvičencům!</div> | ||
+ | <div class="Poznamka">Opravdu! I když starší cvičenci to nikdy nahlas nepřiznají, možná si | ||
to ani nepřipustí. A vaše působení se samozřejmě střetává s dalšími vzory.</div> | to ani nepřipustí. A vaše působení se samozřejmě střetává s dalšími vzory.</div> | ||
+ | <div class="Priklad">Napište na papír dvě vlastnosti svého oblíbeného učitele, cvičitele, kterých si opravdu vážíte.</div> | ||
+ | |||
+ | === Cvičitel jako vzor pro cvičence === | ||
; „Slova učí, příklady táhnou!“ | ; „Slova učí, příklady táhnou!“ | ||
* co vyžaduji, musím dodržovat dvojnásob pečlivě | * co vyžaduji, musím dodržovat dvojnásob pečlivě | ||
Řádka 25: | Řádka 33: | ||
*: a také oslovení „Bratře, sestro!“, rozumně. | *: a také oslovení „Bratře, sestro!“, rozumně. | ||
− | + | === Předpoklady pro práci cvičitele === | |
*zájem o cvičitelskou práci | *zájem o cvičitelskou práci | ||
*znalosti | *znalosti | ||
Řádka 32: | Řádka 40: | ||
*charakterové předpoklady | *charakterové předpoklady | ||
*pedagogické a didaktické dovednosti | *pedagogické a didaktické dovednosti | ||
− | |||
− | |||
== Charakteristika osobnosti == | == Charakteristika osobnosti == |
Verze z 26. 3. 2013, 02:10
Obsah |
Osobnost cvičitele
- Podobně jako učitel není pouze dozor, ale podílí se na výchově.
- Pohybuje se v různých prostředích tělocvična, bazén, pobyt v přírodě.
Úkoly cvičitele
- vést své cvičence být jim příkladem,
- ovlivňovat pozitivně hodnotovou orientaci cvičenců,
- předat zkušenosti, vypěstovat dovednosti.
Cvičitel je vzorem svým cvičencům!
Opravdu! I když starší cvičenci to nikdy nahlas nepřiznají, možná si
to ani nepřipustí. A vaše působení se samozřejmě střetává s dalšími vzory.
Napište na papír dvě vlastnosti svého oblíbeného učitele, cvičitele, kterých si opravdu vážíte.
Cvičitel jako vzor pro cvičence
- „Slova učí, příklady táhnou!“
- co vyžaduji, musím dodržovat dvojnásob pečlivě
- dochvilnost, pohoda
- cvičební úbor, bezpečnost
- chování k ostatním dospělým (rodiče, další cvičitelé)
- A v sokole zvlášť
- demokracie, rovnost a svoboda
- Svoboda názoru, ale také kázeň v podřízení se většině!
- Rozuměj: každý se může stát cvičitelem, který řídí hodinu. Nikoli: všichni spolu řídíme hodinu.
- kázeň
- spolupráce
- upřímnost
- pozdrav: „Nazdar“
- a také oslovení „Bratře, sestro!“, rozumně.
Předpoklady pro práci cvičitele
- zájem o cvičitelskou práci
- znalosti
- osobnostní předpoklady
- jak po stránce fyzické, tak psychické (odolnost)
- charakterové předpoklady
- pedagogické a didaktické dovednosti
Charakteristika osobnosti
- temperament
...
Individuální zvláštnosti a poruchy
- poruchy soustředění
...
„Zlobivý“ cvičenec
S vyjímkou psychopatických osobností obvykle není cílem žádného cvičence „působit zlo“. Pokud tedy cvičenec „zlobí“, snažte se najít příčinu.
- Nudí se cvičenec???
- Nemluvíte příliš dlouho?
- Je váš výklad přiměřený věku cvičenců?
- Je cvičenec schopen splnit vaše požadavky?
- Pokud neodhadnete náročnost cvičení, reakcí může být „zlobení“, reakce typu: „To je hloupost, to dělat nebudu!“ — člověk nerad přiznává, že něco nedokáže.
- Neříkejte: „Dobře Franto, to bys nezvládl, zkusíme něco lehčího.“, tím byste cvičence „shodili“. Nechte cvik docvičit (pokud nehrozí riziko úrazu) a další cvik vyberte snazší.
- Není v hodině příliš dlouho ticho?
- V době magnetofonů a walkmanů mnoho cvičenců má problém s tichem.
- Člověk je tvor sociální, má potřebu komunikovat. Je-li dohromady více lidí, nemlčí.
- Mluvte na své cvičence, veďte dialog, popisujte, co se provádí a proč, k čemu je to dobré.
- Potřebuje cvičenec upoutat pozornost?
- Mnoho dětí je zvyklých z domu být středem pozornosti.
- „Zlobení“ může být způsobem, jak upoutat vaši pozornost.
- Snažte se příliš nenapomínat, spíše chvalte ty cvičence, kteří cvičí správně.
- Možná se cvičenci dlouhodobě nedaří
- Každý má potřebu být dobrý, může se ale stát, že cvičenec je v kolektivu výrazně šikovnějších cvičenců a nemá šanci uspět fyzickými výkony.
- Pochvalte zlepšení od minula, ne jen absolutní výkon.
- Pochvalte snahu cvičence, vyhlašte cvičence s nejlepší docházkou.
- Nevynechte příležitost pochválit za něco ty, kterým se moc nedaří, nemají fyzické předpoklady.
Cvičení v sokole by mělo být pro všechny, talentované i netalentované! Věnujte se všem!
Snažte se cvičení uzpůsobit tak, aby bavilo všechny!
Ale přitom cvičení stále musí mít cíl, smysl, musí cvičence rozvíjet.