Dart vs. Java
Z MiS
				
				
				
				
																
				
				
								
				
Obsah | 
Dart vs. Java
- Na této stránce shrnujeme základní rozdíly mezi programovacími jazyky Dart a Java.
 - Stránka je určena pro čtenáře, kteří již znají Javu a chtějí se rychle zorientovat v jazyce Dart.
 
Syntaxi si můžete vyzkoušet například na:
Hello world
-  Pro metodu 
mainnemusíme vytvářet zapouzdřující třídu. -  Parametry metody 
mainjsou volitelné, pokud je nevyužíváme, nemusíme je uvádět. -  Výpis na obrazovku se řeší příkazem 
print. 
main(){
   print("Hello, World!");
}
Datové typy
- Dart nepoužívá primitivní datové typy, všechny typy jsou objektové.
 -  Dart má vestavěné datové typy, pro které lze vytvářet literály (konkrétní hodnoty) přímo v kódu:
-  Číselné typy: 
int,double -  Textové typy: 
String -  Logické hodnoty: 
bool(literály:true,false) -  Záznamy: 
(hodnota1, hodnota2) -  Kolekce: 
List,Set,Map,Runes,Symbol -  Prázdnou hodnotu: 
Null 
 -  Číselné typy: 
 
Více viz: Dart.dev > Built-in Types.
String
- Textové literály uvozujeme uvozovkami nebo apostrofy (běžněji se využívá apostrof – bohužel pro ty, kdo píší na české klávesnici).
 - Víceřádkové texty lze uvozovat třemi apostrofy.
 
'Text' "Text" """Víceřádkový text"""
-  Spojení (concatenate) textů můžete provádět pomocí operátoru 
+nebo tím, že je zapíšete za sebe: 
String text = 'Dart' 'is' 'fun'; String text = 'Dart'+'is'+'fun';
-  Pro vložení hodnot do textu můžete využít znak 
$, který uvozuje vloženou hodnotu. Hodnotu lze ohraničit${...}: 
print('Seznam $data má největší prvek ${getMax(data)}');
Více o textech v Dartu: Dart.dev → String class.
Práce se seznamy
- Do seznamu v Dartu lze vkládat i prvky primitivních datových typů.
 -  Lze vytvořit literál seznamu přímo v kódu pomocí znaků 
[a]. 
List<int> ids = [1, 2, 3]; ids.add(6);
- Získání prvku ze seznamu:
 
print(ids[0]);
-  Metoda 
printumí vypsat obsah seznamu. 
print(ids);
- Počet prvků seznamu:
 
print(ids.length)
- Spojení prvků ze seznamu do jednoho textového řetězce:
 
list.join(delimiter);
ids.join(',');
- Více o práci se seznamy v Dartu viz například: CodeVsColor → Dart insert items to list.
 
Zápis tříd
- V Dartu můžeme umístit více tříd do jednoho souboru.
 
Přístupnost vlastností tříd
-  Dart nepoužívá modifikátory přístupu 
public,privateaprotected. - Všechny vlastnosti (atributy a metody) tříd jsou přístupné v rámci jednoho souboru, případně v rámci jedné knihovny (library).
 - Veřejné vlastnosti jsou přístupné i z ostatních knihoven (souborů).
 - Privátní vlastnosti se odlišují tak, že jejich název začíná podtržítkem.
 -  Přístupové metody se označují klíčovými slovy 
getaset. 
class A {
    String first;
    String _second;
  
    String get second {
        return _second;
    }
  
    void set second(String second) {
        this._second = second;
    }
}
void main() {
    A a = new A();
    a.first = 'x';
    a.second = 'y';
}
Více viz: Woolha.com > Dart using Access Modifiers a FlutterSolution > Understanding Access Modifiers in Dart.
Zkrácený zápis metod s návratovou hodnotou
-  Pro krátké metody můžeme využít syntaxi s 
=>: 
class Osoba {
   String _name = "Karel";
 
   String get name => _name;
   set name(String name) => _name = name;
}
void main() {
  Osoba osoba = new Osoba();
  osoba.name = "Ivan";
  print(osoba.name);
}
Místo delšího:
//...
String get getName {
   return _name;
}
void set setName(String name) {
   _name = name;
}
//...
Parametry metod
- Poziční (position) parametry metod píšeme stejně jako v Javě:
 
void metoda(String text, int cislo) { ... }
metoda('Text', 30); 
- Lze ale také použít pojmenované parametry (named). Potom nezáleží na pořadí argumentů, ale každý z argumentů musí být uvozen názvem:
 
void metoda({required String text, required int cislo}) { ... }
metoda(cislo: 30, text: 'Text'); 
metoda(text: 'Text', cislo: 30); 
- Lze také uvést výchozí hodnotu parametru. Pak se jedná o volitelný (optional) parametr, který nemusíme uvádět.
 
Viz také: StackAcademic.com > Dart Function Parameters in Flutter.
Style: konvence pojmenování
- PascalCase (UpperCamelCase)
 
- Názvy tříd
 - Názvy výčtových typů
 
class Customer { ... }
- lowercase_with_underscores
 
- Názvy souborů
 - Názvy prefixů pro import
 
Cílem je zajistit kompatibilitu s různými souborovými systémy, které nemusí rozlišovat velká a malá písmena (case-insensitive).
- camelCase (LowerCamelCase)
 
- Všechno ostatní ;)
 - Na rozdíl od Javy se doporučuje i pro pojmenování konstant. (Z hlediska konzistence s existujícími knihovnami se povoluje i SCREAMING_CASE.)
 
const defaultTimeout = 1000;
Více o konvencích zápisu kódu viz: Dart.dev → Style.