Příklady drobných her
Obsah |
Honičky
- Na ryby a na rybáře
- Chytaná honička
- účastník si musí držet ruku na tom místě těla, za které byl naposledy chycen.
- Blokovaná honička (převzato z http://pf.ujep.cz/~blaha/dphsopuv.htm)
Určený žák, který nesmí dostat „babu“, brání honiči blokováním. Kdo je chycen, blokuje a honičem se stává ten, kdo dosud blokoval.
Pravidla bezpečnosti — 1. honič blokaře obíhá bez kontaktu či s lehkým kontaktem (ne že ho bude srážet apod.) 2. blokař pouze brání tělem, jeho ruce ani nohy nevyvíjejí proti honiči aktivitu, tzn. žádné držení, podrážení, údery rukama, kopání apod.
Jiné
- Červení a černí
- Kuba řekl
- Na krále
- Král řekne, co mají udělat, když se na ně otočí.
- Král se pohybuje po tělocvičně, libovolně
- Všichni krále napodobují
- Jakmile se zastaví a otočí, všichni musí udělat domluvený cvik.
- Nejpomalejší má trestný bod.
- Evoluce na dvoře ;)
- Na začátku jsou všichni kuřata.
- kuřata dělají píp
- potkají-li se kuřata, střihnou si, jedno z nich se stane slepicí
- slepice dělají kvo, stávají se z nich stejně psi
- psi dělají haf, stává se z nich gorila
- gorila dělá hu, stává se z ní člověk
- Kdo je první člověk, vyhrává.
- Lze doplnit o typický pohyb jednotlivých zvířat.
- Boj o vlajku
- Hutututu
- Obrácená vybíjená
- Ovečky a vlk
- jedno dítě je vlk, ostatní ovečky, na výzvu „Ovečky, ovečky pojďte domů“ musí ovečky přeběhnout vlkovo pole, aniž by byly chyceny.
- typicky pro nejmenší děti
- lze ale hrát s dospělými v hodinách bojových sportů
Pro nejmladší
- čáp ztratil čepičku
- ovečky a vlk
- schovávaná
- honičky
- Obr vstává
- Jeden rodič je obr. Obr spí.
- Trpaslíci (děti) se pohybují kolem.
- Jakmile obr vstane, zkusí trpaslíky chytit.
Rozvoj akce a reakce
- Přeskoč, podlez, oběhni (převzato z http://pf.ujep.cz/~blaha/dphsopuv.htm)
Účastníci vytváří dvojice. Je výhodné, když jsou partneři výškově vyrovnaní. Každou dvojici čeká zajímavý úkol. Jeden z dvojice zaujme polohu na všech čtyřech. Druhý ho má přeskakovat, prolézat pod jeho tělem a obíhat ho. Počet jednotlivých úkolů se dohodne před začátkem cvičení, např. 5 skoků, 6 podlezení a 12 oběhů. Jakmile tento úkol první z dvojice splní, začíná druhý.
Stejně jako mnohé hry a cvičení i toto lze provádět jako soutěž mezi dvojicemi.
Situaci v plnění zadaných pohybových úkolů zkomplikujeme, když upravíme pravidla tak, že každý úkon bude prováděn s jiným hráčem. V tělocvičně nastane velký ruch a přebíhání.
Hráč, přes něhož se přeskakuje, podlézá a který se obíhá, se může pomalu po tělocvičně pohybovat, čímž se zvýší obtížnost.
Pozor! Může dojít ke střetu hráčů a tím může dojít k poranění.
Vytrvalost
- Beduínské závody (převzato z http://pf.ujep.cz/~blaha/dphsopuv.htm)
Na startovní čáru postavíme metu. Soutěžící se postaví na start a na povel vyučujícího vyběhnou směrem k metě, která je vzdálená asi 50 metrů. Kdo dorazí k metě nejdříve, zůstane stát a vykřikne: Ake akab!-rozkaz, aby všichni ostatní běželi zpátky ke startu. Kdo je zpět na startu první, zůstane stát a stejným povelem pošle zbytek soutěžících opět k cíli. A tak běhají sem a tam a při každé obrátce je běžců o jednoho méně, až nakonec běží už jen jediný, ten nejpomalejší.
Vzdálenost mezi startem a cílem se dá změnit, podle počtu, věku či fyzické zdatnosti soutěžících. Každý soutěžící musí mety na startu a v cíli oběhnout. Tím budeme mít zajištěno, že si nikdo z nich cestu nezkrátí.
- Sběr čísel
- Po tělocvičně je rozmístěno 12 hromádek s čísly 1 — 12, v každé hromádce je tolik lístků, kolik je hráčů. Tedy například pro 10 hráčů je v 1. hromádce je 10 lístků s číslem 1, ve 2. hromádce 10 lístků s číslem 2 atd.
- Je vhodné, když jsou lístky v miskách či jinak označeny.
- Hráči mají za úkol posbírat lístky se všemi 12 čísly. Každý hráč smí ale nést jen jeden lístek, nashromážděné lístky si ukládá na svou hromádku.
- Žádný hráč nesmí vzít více než jeden lístek se stejným číslem a žádný hráč nesmí brát lístky z hromádky jiného hráče.
Obratnost, spolupráce
- Obruče, hýbejte se! (převzato z http://pf.ujep.cz/~blaha/dphsopuv.htm)
Všichni se uchopí za ruce a vytvoří velký kruh.na dvou místech, nejlépe proti sobě, uvolníme držení rukou, vložíme gymnastické obruče a ruce se opět spojí. Obruče visí na spojených pažích. Na pokyn vedoucího se hráči snaží posunovat obruče po kruhu ve směru hodinových ručiček, aniž by pouštěli rukama. Sousedi si mohou obruče nadhazovat a usnadňovat si prolézání. Všichni se však stále pevně drží. Snaží se, aby se obě obruče pohybovaly stejnou rychlostí.
Můžeme zadat i časový limit, který se snaží soutěžící nepřekročit.
Děti jsou ve dvou skupinách seřazeni za sebou. Každá skupina má jeden provaz, hráči stojí za sebou a každý se drží lana. Na začátku lana je navlečena obruč. Smyslem hry je dostat obruč za posledního hráče a zpět. Vyhrává to družstvo, které je rychlejší.
Tato hra je fyzicky nenáročná, proto je vhodná na závěr hodiny jako uklidňující, resp. tlumící aktivita.
Rozvoj důvěry
- Pád důvěry (převzato z http://pf.ujep.cz/~blaha/dphsopuv.htm)
Postaví se švédská bedna, ze které se bude padat: Pod ní vytvoří skupina 2 řady vzdálené na předpažení. Hráči v řadě se dotýkají rameny, předpaží, dlaněmi vzhůru a paže uspořádají zipovitým způsobem. Z paží vytvořená plošina, musí být delší než osoba.
Dobrovolník, zpočátku lehčí vystoupí na plošinu, postaví se zády ke skupině, tak aby směřoval doprostřed obou řad, pak se zeptá: jste připraveni? Skupina: jsme připraveni, můžeš padat! Odpověď zní Adam padá. Osoba padá se zpevněným tělem a chytající jdou s napjatými pažemi vstříc padajícímu, aby ho pak lehkým „zapérováním“ chytili, lehce pohoupali a postavili na zem
Spolupráce
- Slepý čtverec (převzato z
- http://pf.ujep.cz/~blaha/dphsopuv.htm)
Vaším úkolem je vytvořit z lana čtverec. Všichni členové si zavážou oči a rozestaví se v pravidelných intervalech po celé délce lana. Jakmile se ve skupině dohodnete, že jste úkol splnili, položte lano na zem a sundejte si pásky z očí.
Venkovní hry
Na delší cestu
- Nesmíš říci „ano“ a „ne“ — kdo druhého navede/uslyší, získává bod.
- Najdi předměty na vybrané písmeno
- Bod si počítá každý, kdo vedoucímu ukáže předmět, který začíná na zadané písmeno.
- Podle zvoleného písmene různá obtížnost.
- Můžeme povolit i abstraktní věci (předvede): „smutek“, „stojka“,...
- „Bomba“/„Povodeň“
- Na uvedený pokyn musí všichni: zalehnout na zem/vylézt na překážku tak, aby se nedotýkaly země.
- Kdokoli může za výlet „bombu“ hodit jen jednou zvoláním „Bomba!“.
- Vstát můžeme až zvoláním „Padla!“, které volá ten, kdo bombu hodil.
- Pozor, je třeba omezit nebezpečná místa (silnice), naopak je zábavné využít míst s kalužemi, lávky,...
Hry do lesa
Inspirováno akcí Sokol v lese komise PP (Zdeněk Lauschmann).
- Lovci motýlů
- Motýli jsou barevné papírky za kůrou stromů.
- Motýla je třeba ulovit shozením ze stromu klacíkem a poté zvednutím ze země.
- V území se pohybují domorodci, když chytí lovce, musí odevzdat všechny motýly.
- Motýly lze ukládat na místo mimo vymezené území, tam se nesmí krást, jsou již bezpečně uloženi.
- Utekli tygři!
- Rozdělíme na tři stejné skupiny (lze 1 sk. tygrů a 2 ošetřovatelů).
- Střídají se role tygrů a ošetřovatelů.
- Tygři utečou a schovají se ve vymezeném území.
- Tygry lze uspat hodem šišky, každý ošetřovatel může mít jen jednu šišku u sebe, zásoba dalších mimo území.
- Uspaný tygr odchází mimo území na stanovené místo, dále již nehraje (má zvednutou ruku).
- Tygr může napadnout ošetřovatele tím, že se ho dotkne.
- Soutěží se, které družstvo tygrů zůstane nejdéle nepochytáno. (Čas končí chycením posledního tygra.)
Netradiční náčiní
Barevné vršky PET lahví
- Lov perel
- Lovci (hráči) se rozdělí na čtyři skupiny.
- Uprostřed místnosti jsou na zemi vršky — nejlépe v obruči či jinak ohraničené.
- Každá skupina lovců má v jednom rohu místnosti svoji obruč, do které sbírá vršky.
- K vršku je třeba doplavat — celou cestu musíme provádět pohyb rukama jako při plaveckém způsobu prsa či kraul.
- K vršku je třeba se potopit — zacpeme si nos a dřepneme si pro vršek.
- Lovec smí nést vždy jen jednu perlu — jeden vršek.
- Lze provádět na rychlost, nebo na estetiku pohybu (vhodné pro prosté rozhýbání). Nebo stanovíme, že každá skupinka musí nasbírat alespoň 15 perel a pak už má ,,volné plavání" apod. ;)
- Kruh
- Skupinky hráčů mají každá svou hromádku vršků.
- Hráči mohou vždy nosit jen jeden vršek.
- Cílem všech hráčů dohromady (nebo každé skupinky) je uspořádat vršky do co nejpřesnějšího kruhu, čtverce, rovnostranného trojúhelníku,...
- Popelka
- Všichni hráči hrají společně.
- Cílem je roztřídit rozsypané vršky podle barev a neskládat je na stanovené místo.
- Hraje se na čas...
Zdroje
- http://pf.ujep.cz/~blaha/dphsopuv.htm
- Mazal. Pohybové hry a hraní
- nespočet dalších knih ;)
- http://www.garyl.estranky.cz/clanky/hry-v-materske-skole/