Java: Zápis tříd
Obsah[skrýt] |
Objektově orientovaný jazyk
Java je objektově orientovaný jazyk. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi objekty, které:
- mají vlastnosti (atributy)
- posílají si zprávy
Viz také Objektově_orientované_programování.
Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými konvencemi pro zápis kódu.
Třída
Třída představuje „předpis“ pro tvorbu objektů. Ve třídě je tedy popsáno:
- jaké vlastnosti mají objekty dané třídy
- a na jaké zprávy umí objekty dané třídy reagovat.
public class MojeTrida { // // popis vlastností třídy // // popis zpráv // }
Atributy
Nebo také vlastnosti popisují stav objektu. Z reálného objektu si vybíráme pouze ty vlastnosti, které jsou pro náš systém důležité.
Třeba třída Automobil
bude mít v nějakém systému jako vlastnost jmenoVlastnika
a nebude mít žádnou vlastnost, popisující výkon motoru. Pro náš systém je to tak vhodné. Jiný systém může u automobilu sledovat výkon a ne jméno vlastníka.
Zápis atributu:
- datový typ
- název
Příklad:
int delka;
Tedy ve třídě:
public class Stul { int sirka; int delka; String typ; TypPovrchu povrch; ... }
Zprávy/metody
Konstruktor
Použití třídy
Vytvoření instance
- Obecně
new NazevTridy(hodnoty_parametrů_konstruktoru)
- Například:
Automobil a1 = new Automobil(5);
Volání metod
Přístup k veřejným atributům
Modifikátory přístupu
Upravují přístup k metodám a atributům třídy.
- public
- Jiné třídy mohou přistupovat k tomuto atributu/metodě.
- protected
- Pouze potomci třídy (a třídy ve stejném balíčku tříd) mohou přistupovat...
- private
- Žádná jiná třída nemůže přistupovat...
Více viz: Dokumentace Javy.
Další zdroje
- Pitner Tomáš. Programování v jazyce Java. 2003. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/~tomp/slides/pb162/printable.html