Java: Práce s poli
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(Vytvoření stránky: bez formátování) |
(Oprava vzhledu, doplnění komentářů) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
[[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Programování]][[Category:Java]] | [[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Programování]][[Category:Java]] | ||
− | + | == K čemu je pole? == | |
*Ukládáme více prvků stejného datového typu. | *Ukládáme více prvků stejného datového typu. | ||
− | + | * K prvkům pak můžeme snadno přistupovat například pomocí cyklů apod. | |
− | *Deklarace | + | |
− | + | == Deklarace pole == | |
− | + | Chceme-li vytvořit proměnnou/atribut typu pole, píšeme: | |
− | + | datovyTyp nazevPromenne[]; | |
− | + | ||
− | + | ;Příklad: | |
− | + | int pole[]; | |
− | + | ||
− | + | Zatím se vytvoří pouze odkaz na pole, tedy jedna proměnná, která slouží jako odkaz na pole čísel. | |
− | + | ||
− | + | == Vytvoření pole == | |
− | + | Paměť pro všechny prvky pole se vyhradí teprve příkazem new: | |
− | + | nazevPromenne = new datovyTyp[pocetPolozek]; | |
− | + | ;Př: | |
− | + | pole = new int[100]; | |
− | + | ||
− | + | int pocet = Konfigurace.getPocetPrvku(); | |
− | + | pole = new int[pocet]; | |
− | + | ||
− | Pole objektů | + | == Přístup k prvkům pole == |
− | + | Chci-li pracovat s konkrétním prvkem pole, použiji zápis: | |
− | + | nazevPromenne[poziceVPoli]; | |
− | + | <div class="Varovani">Prvky jsou číslované od 0!!!</div> | |
− | + | ;Př: | |
− | + | System.out.println(pole[5]); | |
+ | |||
+ | pole[5] = 7; | ||
+ | |||
+ | if (pole[5] > pole[4]) System.out.println("Chyba!"); | ||
+ | |||
+ | == Zjištění počtu prvků v poli == | ||
+ | Každé pole má vlastnost <code>length</code>, která reprezentuje počet prvků v poli. | ||
+ | nazevPromenne.lenght | ||
+ | ;Př: | ||
+ | for (int i = 0; i < pole.length; i++) { ... } | ||
+ | |||
+ | == Pole objektů == | ||
+ | V poli můžeme ukládat skalární [[Datové typy|datové typy]], nebo objekty. Pak je syntaxe následující: | ||
+ | |||
+ | Point body[]; // deklarace pole (vytvoření odkazu) | ||
+ | body = new Point[200]; // vytvoření pole (obsazení paměti pro odkazy na objekty) | ||
+ | body[5] = new Point(8, 7); // přiřazení objektu na konkrétní pozici | ||
+ | // přístup k objektům a jejich vlastnostem: | ||
+ | body[5].x += 7; | ||
+ | System.out.println(body[5].x); |
Verze z 11. 1. 2013, 07:31
Obsah[skrýt] |
K čemu je pole?
- Ukládáme více prvků stejného datového typu.
- K prvkům pak můžeme snadno přistupovat například pomocí cyklů apod.
Deklarace pole
Chceme-li vytvořit proměnnou/atribut typu pole, píšeme:
datovyTyp nazevPromenne[];
- Příklad
int pole[];
Zatím se vytvoří pouze odkaz na pole, tedy jedna proměnná, která slouží jako odkaz na pole čísel.
Vytvoření pole
Paměť pro všechny prvky pole se vyhradí teprve příkazem new:
nazevPromenne = new datovyTyp[pocetPolozek];
- Př
pole = new int[100];
int pocet = Konfigurace.getPocetPrvku(); pole = new int[pocet];
Přístup k prvkům pole
Chci-li pracovat s konkrétním prvkem pole, použiji zápis:
nazevPromenne[poziceVPoli];
Prvky jsou číslované od 0!!!
- Př
System.out.println(pole[5]);
pole[5] = 7;
if (pole[5] > pole[4]) System.out.println("Chyba!");
Zjištění počtu prvků v poli
Každé pole má vlastnost length
, která reprezentuje počet prvků v poli.
nazevPromenne.lenght
- Př
for (int i = 0; i < pole.length; i++) { ... }
Pole objektů
V poli můžeme ukládat skalární datové typy, nebo objekty. Pak je syntaxe následující:
Point body[]; // deklarace pole (vytvoření odkazu) body = new Point[200]; // vytvoření pole (obsazení paměti pro odkazy na objekty) body[5] = new Point(8, 7); // přiřazení objektu na konkrétní pozici // přístup k objektům a jejich vlastnostem: body[5].x += 7; System.out.println(body[5].x);