GUI v Javě

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
m (Postup zpracování události tlačítka: Oprava vzhledu)
(Layout Manager: Doplněny metody)
Řádka 152: Řádka 152:
  
 
=== Nejběžnější třídy layout managerů v Javě ===
 
=== Nejběžnější třídy layout managerů v Javě ===
* FlowLayout
+
* <code>FlowLayout</code>
 
** Nejjednodušší layout manager.
 
** Nejjednodušší layout manager.
 
** Umisťuje prvky jeden za druhý do řádků v takovém pořadí, v jakém jsou přidány.
 
** Umisťuje prvky jeden za druhý do řádků v takovém pořadí, v jakém jsou přidány.
* GridLayout
+
* <code>GridLayout</code>
 
** umisťuje komponenty do pravidelné mřížky M×N.
 
** umisťuje komponenty do pravidelné mřížky M×N.
 
** počet řádků a počet sloupců zadáváme jako parametry konstruktoru při vytváření instance třídy GridLayout.
 
** počet řádků a počet sloupců zadáváme jako parametry konstruktoru při vytváření instance třídy GridLayout.
 
** pokud některý z parametrů konstruktoru zadáme nulový, pak je počet řádků resp. sloupců neomezený.
 
** pokud některý z parametrů konstruktoru zadáme nulový, pak je počet řádků resp. sloupců neomezený.
 
** při přidávání komponent se mřížka zaplňuje zleva a shora.
 
** při přidávání komponent se mřížka zaplňuje zleva a shora.
* BorderLayout
+
* <code>BorderLayout</code>
 
** umisťuje komponenty do oblastí North, South, East, West a Center.
 
** umisťuje komponenty do oblastí North, South, East, West a Center.
 
** při zvětšování a zmenšování okna se zvětšuje a zmenšuje oblast Center, ostatní zůstávají pokud možno stejně veliké.
 
** při zvětšování a zmenšování okna se zvětšuje a zmenšuje oblast Center, ostatní zůstávají pokud možno stejně veliké.
 
** přidávání komponent: <code>panel.add(tlacitko, BorderLayout.EAST)</code>
 
** přidávání komponent: <code>panel.add(tlacitko, BorderLayout.EAST)</code>
  
=== Třídy <code>JFrame</code> ===
+
=== Třídy <code>JFrame</code> a <code>JPanel</code> ===
 +
* <code>void setLayout(LayoutManager lm)</code>
 +
** nastaví panelu nebo oknu daný layout manager
 +
* <code>void add(Component komponenta[, umisteni])</code>
 +
** přidá další komponentu do okna.
 +
** některé layout managery vyžadují další informaci o umístění komponenty v okně.
  
 
=== Příklad ===
 
=== Příklad ===

Verze z 7. 7. 2011, 16:09


Následující poznámky jsou jen velmi stručnou osnovou. Možností při vytváření grafického rozhraní je mnohem více. Pokud chcete více než jen minimalistický návod, doporučuji: tutoriál ze stránek Oracle.com



Obsah

Vytvoření okna

Třída JFrame:

Vlastnosti okna

Velikost okna

Zobrazení okna

Vkládání komponent do okna

Vložení komponenty do okna

Příklad



Textová pole, tlačítka

Do okna vkládáme součásti (komponenty). Komponenty jsou potomky třídy JComponent.

Nejběžnější komponenty jsou:

Je-li komponent v okně mnoho, můžeme je uspořádat na

JButton

JLabel

JTextField

Pokud potřebujete z textového pole načíst číslo, můžete použít následující metodu:

   /**
    * Získá číslo z textového pole
    *
    * @param textovePole Textové pole, jehož hodnota se má převést na číslo
    * @return Vrátí hodnotu čísla, zapsaného v textovém poli.
    *     Pokud text v poli nelze převést na číslo (pole je prázdné apod.),
    *      vrátí 0
    *      a navíc do textového pole zapíše výzvu k vložení čísla.     */
   private int ziskejCislo(JTextField textovePole) {
       int vysledek;
       try {
           vysledek = Integer.parseInt(textovePole.getText());
       } catch (NumberFormatException e) {
           textovePole.setText("Nastavte platné číslo!");
           vysledek = 0;
       }
       return vysledek;
   }

Příklad



Zpracování událostí, posluchač

Postup zpracování události tlačítka

  1. uživatel klikne na tlačítko
  2. objekt reprezentující tlačítko vygeneruje událost (event)
    prakticky vytvoří novou instanci třídy ActionEvent), která nese podrobnější informace (které tlačítko myši bylo stisknuto, na jakých souřadnicích,...
  3. objekt reprezentující tlačítko událost pošle všem svým „posluchačům“ (posluchači jsou objekty, které splňují rozhraní (interface) ActionListener)
    prakticky se „poslání události“ realizuje tak, že tlačítko zavolá metodu actionPerformed(ActionEvent e), kterou předepisuje rozhraní ActionListener. Jako parametr metody se předá objekt události
  4. posluchač provede akci, která se má provést
    programátor tedy akci popíše v kódu metody actionPerformed(ActionEvent e) v posluchači

Aby bylo možné na stisk tlačítka reagovat, musíme:

  1. mít třídu posluchače (interface ActionListener)
  2. vytvořit instanci třídy posluchače
  3. zaregistrovat instanci třídy posluchače u tlačítka.

class ActionEvent

interface ActionListener

Příklad


Layout Manager

Nejběžnější třídy layout managerů v Javě

Třídy JFrame a JPanel

Příklad

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje