Java: Zápis tříd
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(Modifikátory samostatně, dodán příklad atributu) |
m (→Atributy: Vylepšení příkladu atributů) |
||
Řádka 44: | Řádka 44: | ||
Tedy ve třídě: | Tedy ve třídě: | ||
− | public class | + | public class Zbozi { |
− | + | String nazev; | |
− | + | TypZachazeni omezeni; | |
− | + | int cena; | |
− | + | ||
... | ... | ||
} | } |
Verze z 11. 10. 2013, 12:07
Obsah[skrýt] |
Objektově orientovaný jazyk
Java je objektově orientovaný jazyk. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi objekty, které:
- mají vlastnosti (atributy)
- posílají si zprávy
Viz také Objektově_orientované_programování.
Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými konvencemi pro zápis kódu.
Třída
Třída představuje „předpis“ pro tvorbu objektů. Ve třídě je tedy popsáno:
- jaké vlastnosti mají objekty dané třídy
- a na jaké zprávy umí objekty dané třídy reagovat.
public class MojeTrida { // // popis vlastností třídy // // popis zpráv // }
Atributy
Nebo také vlastnosti popisují stav objektu. Z reálného objektu si vybíráme pouze ty vlastnosti, které jsou pro náš systém důležité.
Třeba třída Automobil
bude mít v nějakém systému jako vlastnost jmenoVlastnika
a nebude mít žádnou vlastnost, popisující výkon motoru. Pro náš systém je to tak vhodné. Jiný systém může u automobilu sledovat výkon a ne jméno vlastníka.
Zápis atributu:
- může být modifikátor přístupu
- datový typ
- název
Příklad:
int delka; public String jmeno;
Tedy ve třídě:
public class Zbozi { String nazev; TypZachazeni omezeni; int cena; ... }
Zprávy/metody
Konstruktor
Použití třídy
Vytvoření instance
- Obecně
new NazevTridy(hodnoty_parametrů_konstruktoru)
- Například:
Automobil a1 = new Automobil(5);
Volání metod
Přístup k veřejným atributům
Další zdroje
- Pitner Tomáš. Programování v jazyce Java. 2003. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/~tomp/slides/pb162/printable.html