Java: Zápis tříd
m (→Zprávy/metody: Oprava odkazu na #Volání metod.) |
(→Konstruktor: Vytvoření popisu) |
||
Řádka 81: | Řádka 81: | ||
=== Konstruktor === | === Konstruktor === | ||
+ | * Konstruktor třídy popisuje, co se má stát při vytvoření nové instance třídy. | ||
+ | * Můžeme si ho představit jako „metodu“, která se volá při zavolání operátoru <code>new</code>. | ||
+ | |||
+ | ; Syntaxe: | ||
+ | public class ''Trida'' { | ||
+ | public Trida() { | ||
+ | ''// ... Co se má dít...'' | ||
+ | } | ||
+ | ''// ... Další metody'' | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | ; Poznámky | ||
+ | * Můžeme použít více konstruktorů, které se budou lišit počtem či typem parametrů (nebo obojím). | ||
+ | * Pokud nezapíšeme žádný konstruktor, překladač vytvoří automaticky konstruktor bez parametrů. | ||
+ | |||
+ | ; Příklad | ||
+ | public class Zbozi { | ||
+ | String nazev; | ||
+ | TypZachazeni omezeni; | ||
+ | int cena; | ||
+ | ... | ||
+ | |||
+ | public Zbozi(String nazev) { | ||
+ | this.nazev = nazev; | ||
+ | this.omezeni = TypZachazeni.zadneOmezeni(); | ||
+ | this.cena = 0; | ||
+ | } | ||
+ | ... | ||
+ | } | ||
== Použití třídy == | == Použití třídy == |
Verze z 26. 11. 2015, 12:52
Java je objektově orientovaný jazyk. Chování systému (a tedy algoritmus) popisujeme jako komunikaci mezi objekty, které mají vlastnosti (atributy) a posílají si zprávy.
Zde uvádíme pouze syntaxi zápisu v Javě s minimem teorie. Více o OOP a jeho principech a konstruktech viz Objektově_orientované_programování.
Při zápisu programu v Javě se budeme řídit dohodnutými konvencemi pro zápis kódu.
Obsah[skrýt] |
Třída
Třída představuje „předpis“ pro tvorbu objektů. Ve třídě je tedy popsáno:
- jaké vlastnosti mají objekty dané třídy
- a na jaké zprávy umí objekty dané třídy reagovat.
public class MojeTrida { // // popis vlastností třídy // // popis zpráv // }
Atributy
Nebo také vlastnosti popisují stav objektu. Z reálného objektu si vybíráme pouze ty vlastnosti, které jsou pro náš systém důležité.
Třeba třída Automobil
bude mít v nějakém systému jako vlastnost jmenoVlastnika
a nebude mít žádnou vlastnost, popisující výkon motoru. Pro náš systém je to tak vhodné. Jiný systém může u automobilu sledovat výkon a ne jméno vlastníka.
Zápis atributu:
- může být modifikátor přístupu
- datový typ
- název
Příklad:
int delka; public String jmeno;
Tedy ve třídě:
public class Zbozi { String nazev; TypZachazeni omezeni; int cena; ... }
Zprávy/metody
- Metoda popisuje, co se má stát, když objektu někdo pošle zprávu.
- Například popisuje, jak má panáček zareagovat, když mu někdo pošle zprávu
moveRight
.
Syntaxe:
modifikátor_přístupu návratový_typ nazevMetody ( parametry_oddělené_čárkou ) { popis, co se má dělat v reakci na metodu }
Příklady:
public void act() { ... } public int distanceTo(Enemy enemy) { ... } protected double ujetaVzdalenost() { ... } private void pridejPanacka(int sloupec) { ... }
- Zápis volání („spuštění“) metod viz kapitola Volání metod.
Návratová hodnota metody
- Pokud má metoda návratový typ jiný než
void
, tak na konci potřebujeme vrátit výsledek. - Použijeme klíčové slovo
return
.
- Příklad
public double ujetaVzdalenost() { double vysledek = 0; // ... tady nějak spočítám výsledek... ;) return vysledek; }
Konstruktor
- Konstruktor třídy popisuje, co se má stát při vytvoření nové instance třídy.
- Můžeme si ho představit jako „metodu“, která se volá při zavolání operátoru
new
.
- Syntaxe
public class Trida { public Trida() { // ... Co se má dít... } // ... Další metody }
- Poznámky
- Můžeme použít více konstruktorů, které se budou lišit počtem či typem parametrů (nebo obojím).
- Pokud nezapíšeme žádný konstruktor, překladač vytvoří automaticky konstruktor bez parametrů.
- Příklad
public class Zbozi { String nazev; TypZachazeni omezeni; int cena; ... public Zbozi(String nazev) { this.nazev = nazev; this.omezeni = TypZachazeni.zadneOmezeni(); this.cena = 0; } ... }
Použití třídy
Vytvoření instance
- Obecně
new NazevTridy(hodnoty_parametrů_konstruktoru)
- Například:
Automobil a1 = new Automobil(5);
Volání metod
- Volání metody instance nebo též zaslání zprávy instanci znamená, že spustíme kód, který je v metodě připraven.
- Příkazy zapsané v metodě se tedy provedou a metoda případně vrátí návratovou hodnotu.
Syntaxe:
instance_třídy.nazevMetody ( hodnoty_parametrů );
Příklady:
this.act();
int vzdalenost = panacek.distanceTo(this);
double celkem; celkem = this.ujetaVzdalenost();
this.getWorld().pridejPanacka(3);
Obdelnik o = new Obdelnik(5, 4); o.posun(10, 10); System.out.println(o.plocha());
Přístup k atributům
o.poziceX = 10; System.out.println(o.poziceY);
Přístup k atributům je ovlivněn modifikátory přístupu.
Další zdroje
- Pitner Tomáš. Programování v jazyce Java. 2003. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/~tomp/slides/pb162/printable.html