Android: Tvorba GUI
Z MiS
				
				
				(Rozdíly mezi verzemi)
				
																
				
				
								
				|  (→Vyskakovací okna:  Oprava vzhledu, osamostatnění kapitoly Activity) | m (Oprava vzhledu, přidání souvisejících stránek.) | ||
| Řádka 96: | Řádka 96: | ||
| − | |||
| − | |||
| == Texty/multilanguage == | == Texty/multilanguage == | ||
| Řádka 331: | Řádka 329: | ||
| * Lze vytvářet varianty vzhledu (alternativní XML). | * Lze vytvářet varianty vzhledu (alternativní XML). | ||
| * Snáze si vzhled představíme (kód je stručnější). | * Snáze si vzhled představíme (kód je stručnější). | ||
| + | |||
| + | |||
| + | == Související stránky == | ||
| + | * [[Android: Jednoduché prvky GUI]] | ||
| + | * [[Android: Další součásti GUI]] (vyskakovací okna, menu, přepínání oken,...) | ||
Verze z 25. 6. 2015, 10:05
| Obsah | 
Nástroje pro tvorbu grafického rozhraní aplikace (GUI)
-  Vestavěné nástroje vývojového prostředí (IDE)
- Například Android Studio má takový nástroj přímo vestavěn.
 
-  Nástroj DroidDraw
- DroidDraw.org
- Samostatná aplikace pro vizuální vytváření grafického rozhraní (GUI).
- Generuje XML popis grafického rozhraní, který pak můžeme přenést do projektu.
 
-  Náhledy GUI v zařízení
- AnDroidDraw (DroidDraw.org → AndroidDraw)
 
- Editovat přímo XML souboru.
- Zápis prostřednictvím kódu v Javě.
Prvky GUI
TextView
- Popisek bez možnosti editování.
-   Metody a odpovídající XML atributy:
-  android:id... identifikátor prvku (viz dále)
-  android:text... zobrazený text-  setText(String text)... nastavení textu
 
-  
-  Pro zápis textů je vhodné použít notaci @stringviz Multilanguage.
 
-  
Button
- Podtřída TextView, dědí všechny vlastnosti.
- XML atributy
- android:id
-  android:onClick = "metoda"
-  Aktivita (třída) pak musí mít metodu: public void metoda(View view) {...}.
- Popis reakce na stisk tlačítka popíšeme v této metodě.
 
-  Aktivita (třída) pak musí mít metodu: 
ImageView, ImageButton
- XML atributy
- android:id
-  android:scr = "@drawable/zdroj-bez-pripony"
- Lze použít obrázky: PNG, JPEG nebo GIF
-  Obrázky musí být uloženy v projektu ve složce: res/drawable
 
<ImageButton android:src="@drawable/obrazek" />
- Dynamické nastavování obrázků:
Resources res = getResources(); Drawable img = res.getDrawable(R.drawable.cross); ibt.setImageDrawable(img);
EditText
- XML atributy
- android:id
-  android:autoText="true"
- automatické dokončování slov, lépe ale použít třídu AutoCompleteTextView
 
-  android:singleLine="false"
- text na více řádcích
 
-  android:enabled="false"
- textové pole nepůjde editovat
 
- Metody
-  getText()- Zpracování výsledku:
- Vrací typ Editable.
- Lze použít jako parametr pro Toast:
 
EditText et = (EditText) findviewbyid(R.id.txt); Editable str = txt.getText(); Toast toast = Toast.makeText(getApplicationContext(), str, Toast.LENGTH_LONG); toast.show();
-  Editable má metodu: toString();
AutoCompleteTextView
- Vylepšení třídy EditText pro automatické doplňování.
- android:id
CheckBox
- XML atributy
android:id
- Metody
isChecked() setChecked() toggle()
RadioButton
RadioGroup
- XML atributy
android:id (viz dále)
- Metody
getCheckedRadioButtonId()
- Vrací ID aktuálně zaškrtnutého tlačítka.
AnalogClock
DigitalClock
- Metody
getText()
- Vrací datový typ Editable.
Switch
Texty/multilanguage
-  V XML:
-   android:text="@string/popis_textu"
- Odkaz v GUI
- Univerzální pro všechny jazyky
 
 
 
-   android:text="@string/popis_textu"
-  resources/values/strings.xml <#ID_1709611332>
- Soubor s texty
- <string name="popis_textu">Text ke zobrazení</string>
 
Poznámky
Identifikace prvků GUI
-  Všechny prvky jsou potomky třídy View.
- Viz [developer.android.com/reference/android/view/View.html Developer.Android.com → View].
- Pokud potřebujeme získat odkaz na prvek v kódu aplikace, můžeme prvku přiřadit atribut:
android:id
- ... a následně získat prvek metodou:
findViewById(...)
- v XML:
<TextView android:id="@+id/popis" .../>
- v kódu:
TextView tv = (TextView) this.findViewById(R.id.popis);
- Další metody
int View.getId() View View.getParent() int View.getParent() View View.getRootView()
Kontejnery
- Jsou ekvivalentem panelů v Javě.
- Zároveň nesou informaci o rozložení panelu.
-  LinearLayout()
-   Konfigurace:
- android:orientation
- vertical
 
- android:layout_height
- wrap_content
 
- android:layout_width
- fill_parent
 
- android:layout_weight
- poměr dvou či více kontejnerů
- 50
 
- android:layout_gravity
- zarovnání
- left
- right
- center_horizontal
- center_vertical
 
- android:padding
- 5px
 
 
- android:orientation
 
 
-   Konfigurace:
- RelativeLayout()
-  TableLayout()
-   Atributy:
- android:layout_height
- wrap_content
- fill_parent
 
- android:layout_width
- fill_parent
 
 
- android:layout_height
 
-   Řádky:
- <TableRow
-  android:layout_height
- wrap_content
 
-  android:layout_width
- wrap_content
 
 
-  android:layout_height
- V řádcích jednotlivé vnořené prvky (View).
 
- <TableRow
 
 
-   Atributy:
- ScrollView()
-  GridLayout()
- od API 14 (Android 4.0)
-   <GridLayout
- android:rowCount="3"
- android:columnCount="3"
 
 
 
Menu
- developer.android.com > Guide > Topics > Ui > Menus <http://developer.android.com/guide/topics/ui/menus.html>
-  res/menu/menu.xml
- XML popis struktury menu.
- <menu>
-   <item>
- android:id
- android:id="@+id/otevrit"
 
- android:title
- popiska
 
- Standardně nepárový tag.
- Obsahem elementu může být další element <menu> (podmenu).
- android:icon
- @drawable/obrazek
 
- android:alphabeticShortcut="x"
 
- android:id
 
-   Příklad:
- Zpět a Znovu
 
 
 
-  Hlavní menu
-   Z XML:
- public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu)
- Definujeme v aktivitě, která má mít menu.
 
- MenuInflater
- třída, která vytváří propojení s XML souborem.
- public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
-  o
- MenuInflater inflater = getMenuInflater();
- inflater.inflate(R.menu.menu, menu);
- return true;
- }
 
 
 
- public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu)
 
-   Dynamicky doplněné
- public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu)
- menu.add(int idSkupinyVoleb, int idVolby, int poradiVolbyVMenu, String textVolby)
- Příklad:
- menu.add(1,1,0, "otevri");
- menu.add(1,2,1, "zavri");
 
 
 
-   Obsluha
- public boolean onOptionsItemSelected(MenuItem item)
- Spustí se při kliknutí na menu.
 
- item.getItemId()
- switch (item.getItemId()) {
- case R.id.otevri:
- ...
- return true;
- }
 
 
- public boolean onOptionsItemSelected(MenuItem item)
 
 
-   Z XML:
-  Kontextové menu
-   registerForContextMenu(view)
- Registrace komponenty (view) pro kontext. menu.
- Příklad (kód aktivity):
- public void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
-  o
- super.onCreate(savedInstanceState);
- setContentView(R.layout.main);
- Button b = (Button) R.findViewById(R.id.tlacitko);
- registerForContextMenu(b);
 
 
 
 
-   onCreateContextMenu()
- public boolean onCreateContextMenu(ContextMenu menu, View v, contextMenuInfo menuInfo) {
- o
- super.onCreateContextMenu(menu, v, menuInfo);
- if (v.getId()==R.id.tlacitko) {
-  o
- getMenuInflater().inflate(R.menu.kontextmenu, menu);
- }
 
- }
 
 
 
-   onContextItemSelected()
- public boolean onContextItemSelected(MenuItem item) {
- o
- Button b = (Button) findViewById(R.id.tlacitko);
- switch (item.getItemId()) {
-  o
- case R.id.modra:
- b.setBackgroundColor(Color.BLUE);
- return true;
- default:
- return super.onContextItemSelected(item);
- }
 
- }
 
 
 
 
-   registerForContextMenu(view)
-  Vytvoření
-   hlavní menu
- Jednou při vytvoření aktivity.
 
 
-   kontextové menu
- Při každém vyvolání (podržením prstu na prvku).
 
 
 
-   hlavní menu
Vyskakovací okna
-  Toast
- Třída
- Bublina, která se objeví a zase zmizí.
-   Metody
- setText(...)
- setDuration(konstantaDobyTrvani)
- makeText(Activity aktivita, String text, konstantaDobyTrvani)
- Vytvoří instanci.
-  Konstanty: <#ID_1440998896>
- Toast.LENGTH_LONG
- Toast.LENGTH_SHORT
 
 
- show()
- Zobrazí bublinu!
 
- Konstanty doby trvání:
- Toast.LENGTH_LONG
- Toast.LENGTH_SHORT
 
 
 
 
-  AlertDialog
-   kritické události nebo potvrzení
- AlertDialog dialog = new AlertDialog(Neutral, "OK");
- Dialog.setText(text);
- Dialog.setTitle("Upozornění");
- Dialog.show();
 
 
 
-   kritické události nebo potvrzení
-  Builder
- umožňuje nastavit vlastnosti dialogu.
 
Přepínání obrazovek
-   Aktivita... jedna obrazovka aplikace.
-  Je realizována třídou, která je potomkem třídy android.app.Activity.
 
-  Je realizována třídou, která je potomkem třídy 
- Životní cyklus aktivity
setContentView()
- Náhled obsahu.
onCreate()
-  Volá se:
- Při spuštění aktivity.
- Pokud bylo málo paměti a komponenta ve stavu onPause() nebo onStop() byla uvolněna.
 
onStart()
-  Následuje po:
-  onCreate()
-  onRestart()
 
-  
onResume()
- Když se uživatel vrátí k obrazovce (ale byla předtím stále viditelná):
-  Následuje po: 
- onStart()
- onPause()
 
onPause()
- Uživatel se přepne do jiné aktivity
onStop()
- Aktivita již nebude viditelná.
onRestart()
- Aktivita byla znovu zviditelněna (předtím bylo okno skryto).
-  Následuje tedy po:
- onStop()
- onDestroy()
 
- Ukončení aktivity.
- Spuštění aktivity
Intent i = new Intent(this, novaAktivita.class); startActivity(i);
- Přidání aktivity do manifestu:
<activity android:name="novaAktivita" />
Další otázky
Vytvářet GUI v kódu, nebo editací XML?
- Doporučuje se spíš XML.
- Oddělíme tak logiku aplikace (chování, popsané v kódu) od popisu vzhledu (uvede se v XML).
- Lze vytvářet varianty vzhledu (alternativní XML).
- Snáze si vzhled představíme (kód je stručnější).
Související stránky
- Android: Jednoduché prvky GUI
- Android: Další součásti GUI (vyskakovací okna, menu, přepínání oken,...)
