Stažení webové stránky

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
m (Stránka Komunikace v Internetu přemístěna na stránku Stažení webové stránky: Tento text je zejména pro začátečníky. Úkoly vrstev jsou již pro pokročilejší.)
m (Do části "Stažení souboru" doplňuji odkaz na Předávání dat.)
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od 1 uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
[[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Sítě]][[Category:Stránky s obrázky]]
 
[[Category:VSE]][[Category:Informatika]][[Category:Sítě]][[Category:Stránky s obrázky]]
 +
 +
== Stažení webové stránky — jako protokoly se zapojují a co je třeba ==
 +
* Předpokládáme, že uživatel počítače ''PC 1'' chce stáhnout webovou stránku ze serveru ''Server B''.
 +
* Pro uživatele je to zcela banální krok.
 +
* Ve skutečnosti počítač musí absolvovat poměrně složitý postup, do kterého se zapojuje mnoho síťových protokolů.
 +
* Zde popíšeme, co se musí stát, abychom webovou stránku mohli přenést.
 +
 +
<div class="Poznamka">Obdobný postup musí proběhnout vždy, když chtějí dva počítače komunikovat v&nbsp;internetu.</div>
  
 
[[Soubor:Komunikace_v_Internetu.png]]
 
[[Soubor:Komunikace_v_Internetu.png]]
  
<div class="Priklad">Předpokládáme, že počítač PC1 chce stáhnout webovou stránku z počítače PC2:</div>
+
 
== 1. Přeložíme doménové jméno počítače PC2 na IP adresu ==
+
== Předpoklady ==
* Protokol DNS
+
 
* Proběhne samostatná komunikace.
+
=== 1. Počítač PC1 musí znát svoji IP adresu a&nbsp;síťovou masku ===
* IP adresu DNS serveru získá počítač PC1:
+
* Jak počítač získá IP adresu a&nbsp;masku?
** z DHCP při inicializaci připojení
+
*# Uživatel ji zadá ručně v&nbsp;nastavení sítě
** ručně
+
*#: Například ve Windows: ''Ovládací panely\Síť a internet\Centrum síťových připojení a sdílení'' &rarr; ''Změnit nastavení adaptéru'' &rarr; ''Změnit nastavení adaptéru'' &rarr; ''Vlastnosti''.
* Aby nebylo potřeba pokaždé znovu oslovovat DNS server:
+
*# Uživatel v&nbsp;nastavení sítě zvolí, že se adresa získá při startu počítače pomocí protokolu DHCP (z&nbsp;DHCP serveru)
** Dočasné informace
+
*#: V&nbsp;síti &mdash; v&nbsp;domácích sítích funguje obvykle jako DHCP server váš domácí router/switch.
** Soubor <tt>hosts.conf</tt>
+
 
== 2. Prezentační a relační vrstva — pokud je třeba! ==
+
=== 2. Počítač PC1 musí znát adresu DNS serveru ===
== 3. Transportní vrstva ==
+
* Pokud by uživatel do prohlížeče zadal přímo IP adresu cílového serveru, stačila by IP adresa a&nbsp;maska.
* Rozdělí případně komunikaci na menší segmenty (zde asi nebude třeba)
+
* Uživatelé ale obvykle chtějí používat doménová jména serverů místo IP adres, takže je třeba najít k&nbsp;doménovému jménu správnou IP adresu.
* Přilepí v hlavičce:
+
*: Například uživatel chce psát <code>www.seznam.cz</code>, nikoli <code>77.75.75.172</code> &mdash; lépe se to pamatuje ;)
** číslo portu
+
*: Navíc by dnes zápis IP adresy zlobil, protože by název serveru (IP adresa) neodpovídala názvu domény v&nbsp;certifikátu pro šifrování stránky.
** případné požadavky na ukončení
+
* Způsob získání adresy DNS serveru se opět nastaví v&nbsp;nastavení sítě. Možnosti jsou:
** pořadové číslo
+
** zjistí se pomocí protokolu DHCP při startu počítače,
** + číslo potvrzení
+
** správce počítače ji zadá ručně.
== 4. Síťová vrstva ==
+
 
* Každý ze segmentů postupně předává dalším routerům až k routeru R4.
+
 
* Využívá již vytvořených směrovacích tabulek.
+
== Postup komunikace ==
** Směrovací tabulky vytvoří správce ručně, nebo využije směrovací protokol.
+
 
** Příklad směrovacího protokolu a vytváření tabulek viz [[Protokol RIP]].
+
=== 3. PC1 zjistí IP adresu serveru ''Server B'' ===
== 5. Linková vrstva ==
+
* Použije protokol DNS, dotaz pošle k&nbsp;DNS serveru.
* Provede předání dat k sousednímu počítači (volbu správného souseda provádí síťová vrstva).
+
* Proběhne celá samostatná komunikace (zapojuje se aplikační protokol DNS, protokoly UDP nebo TCP na transportní vrstvě, protokol IP na síťové a&nbsp;protokoly vrstvy síťového rozhraní (například Ethernet pro metalické sítě).
* Provádí vždy jeden krok komunikace k sousednímu počítači. Po cestě od zdroje k cíli bude použita několikrát.
+
 
* Provádí základní kontrolu zabezpečení proti chybám.
+
; Aby nebylo při každém požadavku potřeba pokaždé znovu oslovovat DNS server
== 6. Fyzická vrstva ==
+
* Odpověď se krátkou dobu podrží v&nbsp;tzv. DNS cache (vyrovnávací paměti) &mdash; pokud zde cílová adresa je, není třeba se znovu ptát.
* Zajistí kódování a dekódování dat, bitovou synchronizaci, dodržení parametrů rozhraní.
+
* Správce může nastavit některé adresy do konfiguračního souboru <tt>hosts.conf</tt>.
 +
 
 +
=== 4. Stažení hlavního HTML souboru webové stránky ===
 +
* PC1 naváže komunikaci s PC2 pomocí transportního protokolu TCP (pro přenos jednotlivých datagramů se použije síťový protokol IP, ten na linkové vrstvě využije protokoly linkové vrstvy (například Ethernet pro metalické sítě).
 +
* K&nbsp;předávání datagramu je postupně potřeba měnit hlavičku linkové vrstvy viz: [[Předávání dat]].
 +
* Po takto navázaném spojení se odešle požadavek protokolu HTTP (aplikační vrstva) a&nbsp;jako odpověď počítač obdrží hlavní soubor HTML.
 +
 
 +
=== 5. Stažení dalších součástí webové stránky ===
 +
* Dnešní webové stránky ale obvykle obsahují obrázky, pomocné soubory
 +
** soubor s popisem CSS stylů,
 +
** obrázky ve stránce,
 +
** soubory se skripty v&nbsp;JavaScriptu či jinými,
 +
** vložené videa a zvuky.
 +
* Pomocí protokolu HTTP tedy ''PC 1'' postupně stáhne další součásti webové stránky:
 +
* Pro každý soubor se naváže nová komunikace &mdash; TCP, IP, Ethernet,... (HTTP verze 1.1 umožňuje využít jedno spojení).
 +
 
  
  
 
== Související stránky ==
 
== Související stránky ==
* [[Předávání dat]] &mdash; předávání dat na linkové a síťové vrstvě
+
* [[Úkoly vrstev ISO/OSI]] &mdash; podrobnější popis komunikace, rozdělený podle vrstev ISO/OSI.
* [[Protokol RIP]] &mdash; ukázka směrovacího protokolu
+
* [[Předávání dat]] &mdash; předávání dat mezi linkovou a&nbsp;síťovou vrstvou: ARP, MAC adresy, hledání cesty.

Aktuální verze z 13. 3. 2024, 10:01


Obsah

Stažení webové stránky — jako protokoly se zapojují a co je třeba

Obdobný postup musí proběhnout vždy, když chtějí dva počítače komunikovat v internetu.

Komunikace v Internetu.png


Předpoklady

1. Počítač PC1 musí znát svoji IP adresu a síťovou masku

2. Počítač PC1 musí znát adresu DNS serveru


Postup komunikace

3. PC1 zjistí IP adresu serveru Server B

Aby nebylo při každém požadavku potřeba pokaždé znovu oslovovat DNS server

4. Stažení hlavního HTML souboru webové stránky

5. Stažení dalších součástí webové stránky


Související stránky

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje