Protokoly
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(→Protokol HTTP: příklad: Doplněn návod pro úlohu.) |
(Přidány Protokoly rodiny TCP/IP, konkrétní údaje o protokolech přesunuty na samostatné stránky.) |
||
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí od 1 uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | [[Category:VSE]] | + | [[Category:VSE]][[Category:Internet]][[Category:CRI]][[Category:Sítě]] |
− | [[Category:Internet]] | + | |
− | [[Category:CRI]] | + | |
− | == | + | == Síťový protokol == |
+ | * Jako protokol se v počítačových sítích označují pravidla, popisující chování objektů při vzájemné komunikaci. | ||
+ | * Umožňují, aby spolu komunikovala zařízení a aplikace rozdílných výrobců — za předpokladu, že všichni výrobci dodrží komunikační protokol. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | == | + | == Rodina protokolů == |
+ | * Problematické může být předávání dat mezi jednotlivými vrstvami síťové architektury. | ||
+ | * V praxi tedy máme skupiny protokolů jednotlivých vrstev, které jsou navrženy tak, aby mohli komunikovat nejen odesilatel s příjemcem, ale aby správně fungovala komunikace mezi jednotlivými vrstvami. | ||
+ | * Takové skupině protokolů se říká ''rodina protokolů''. | ||
+ | * V dnešních sítích používáme nejčastěji protokoly [https://cs.wikipedia.org/wiki/TCP/IP rodiny protokolů TCP/IP]. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | == | + | == Stavové a bezestavové protokoly == |
− | + | ||
− | + | ; Bezestavový protokol | |
− | + | * Server řeší každý požadavek zcela nezávisle. | |
− | + | * Provedení požadavku je zcela nezávislé na tom, jaké další požadavky byly v minulosti provedeny. | |
− | + | * Ihned po provedení požadavku může server zapomenout veškeré informace o požadavku. | |
+ | * Příklady: HTTP, DNS,... | ||
+ | |||
+ | ; Stavový protokol | ||
+ | * Provedení požadavku závisí na tom, jaké požadavky byly v minulosti provedeny. | ||
+ | <div class="Priklad"> | ||
+ | ; Příklad stavového protokolu — FTP | ||
+ | * U FTP běží po celou dobu připojení k serveru řídící spojení. Samostatné datové spojení se navazují pro přenos jednotlivých souborů. | ||
+ | * Pokud požadujeme provedení operace se soubory příkazy <code>GET</code>, <code>PUT</code>, <code>DELETE</code> či další, výsledek bude závislý na předchozí komunikaci. | ||
+ | * Umístění souboru závisí na tom, ve kterém adresáři se právě nacházíme. To jsme nastavili v předchozí komunikaci požadavky s příkazem <code>CD</code>. | ||
+ | * Museli jsme se nejprve připojit k serveru a přihlásit (příkaz <code>open</code>), jinak není možné provádět požadavek na práci se soubory. | ||
+ | * Protokol FTP tedy označujeme jako ''stavový'' — skutečný efekt příkazu je závislý na předchozích požadavcích. | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | <div class="Poznamka"> | ||
+ | ; Poznámka — Dnešní webové aplikace často realizují ''stavové'' chování — to ale není vlastnost protokolu HTTP! | ||
+ | * Pokud aplikace takové chování vyžaduje, musí prohlížeč a server spolupracovat navíc nad rámec běžného protokolu HTTP. | ||
+ | *:(Například využít technologie cookies a PHP SESSION, či využít některý framework, který využití těchto technologií zjednodušuje). | ||
+ | * Aplikace tím de-facto linkovou vrstvu, která v architektuře TCP/IP chybí. Protokol HTTP sám toto chování realizovat neumí. | ||
+ | |||
+ | ; Příklady stavového chování: | ||
+ | * Zobrazení nákupního košíku v e-shopu závisí na tom, jaké zboží jsme předtím do košíku vložili. | ||
+ | * Zobrazení známek v Bakalářích závisí na tom, jaký žák je přihlášení — každý uvidí v reakci na stejný pokyn jiné známky. | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | == Příklady protokolů rodiny TCP/IP == | ||
+ | * HTTP, DNS, protokoly elektronické pošty,... | ||
+ | * TCP a UDP | ||
+ | * IP (verze 4 a verze 6), ICMP | ||
+ | * Ethernet | ||
+ | |||
+ | Viz [[Protokoly aplikační vrstvy]], [[Protokoly rodiny TCP/IP]]. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | == Související stránky == | ||
+ | * [[Protokol HTTP]], [[Protokoly rodiny TCP/IP]], [[Protokoly aplikační vrstvy]] |
Aktuální verze z 14. 12. 2020, 23:53
Obsah |
Síťový protokol
- Jako protokol se v počítačových sítích označují pravidla, popisující chování objektů při vzájemné komunikaci.
- Umožňují, aby spolu komunikovala zařízení a aplikace rozdílných výrobců — za předpokladu, že všichni výrobci dodrží komunikační protokol.
Rodina protokolů
- Problematické může být předávání dat mezi jednotlivými vrstvami síťové architektury.
- V praxi tedy máme skupiny protokolů jednotlivých vrstev, které jsou navrženy tak, aby mohli komunikovat nejen odesilatel s příjemcem, ale aby správně fungovala komunikace mezi jednotlivými vrstvami.
- Takové skupině protokolů se říká rodina protokolů.
- V dnešních sítích používáme nejčastěji protokoly rodiny protokolů TCP/IP.
Stavové a bezestavové protokoly
- Bezestavový protokol
- Server řeší každý požadavek zcela nezávisle.
- Provedení požadavku je zcela nezávislé na tom, jaké další požadavky byly v minulosti provedeny.
- Ihned po provedení požadavku může server zapomenout veškeré informace o požadavku.
- Příklady: HTTP, DNS,...
- Stavový protokol
- Provedení požadavku závisí na tom, jaké požadavky byly v minulosti provedeny.
- Příklad stavového protokolu — FTP
- U FTP běží po celou dobu připojení k serveru řídící spojení. Samostatné datové spojení se navazují pro přenos jednotlivých souborů.
- Pokud požadujeme provedení operace se soubory příkazy
GET
,PUT
,DELETE
či další, výsledek bude závislý na předchozí komunikaci. - Umístění souboru závisí na tom, ve kterém adresáři se právě nacházíme. To jsme nastavili v předchozí komunikaci požadavky s příkazem
CD
. - Museli jsme se nejprve připojit k serveru a přihlásit (příkaz
open
), jinak není možné provádět požadavek na práci se soubory. - Protokol FTP tedy označujeme jako stavový — skutečný efekt příkazu je závislý na předchozích požadavcích.
- Poznámka — Dnešní webové aplikace často realizují stavové chování — to ale není vlastnost protokolu HTTP!
- Pokud aplikace takové chování vyžaduje, musí prohlížeč a server spolupracovat navíc nad rámec běžného protokolu HTTP.
- (Například využít technologie cookies a PHP SESSION, či využít některý framework, který využití těchto technologií zjednodušuje).
- Aplikace tím de-facto linkovou vrstvu, která v architektuře TCP/IP chybí. Protokol HTTP sám toto chování realizovat neumí.
- Příklady stavového chování
- Zobrazení nákupního košíku v e-shopu závisí na tom, jaké zboží jsme předtím do košíku vložili.
- Zobrazení známek v Bakalářích závisí na tom, jaký žák je přihlášení — každý uvidí v reakci na stejný pokyn jiné známky.
Příklady protokolů rodiny TCP/IP
- HTTP, DNS, protokoly elektronické pošty,...
- TCP a UDP
- IP (verze 4 a verze 6), ICMP
- Ethernet
Viz Protokoly aplikační vrstvy, Protokoly rodiny TCP/IP.