Pojmy pedagogiky a didaktiky

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
m (Stránka Zásady vedení hodiny přemístěna na stránku Pojmy pedagogiky a didaktiky)
(Pojmy: Rozdělení na kapitoly, zpřehlednění.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
[[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]][[Category:Sokol]][[Category:VSE]]
 
[[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]][[Category:Sokol]][[Category:VSE]]
  
== Pojmy ==
+
== Pedagogika × didaktika ==
 
; Pedagogika
 
; Pedagogika
 
*věda o výchově
 
*věda o výchově
Řádka 10: Řádka 10:
 
**× pedagogika zahrnuje i výchovu v rodině, neplánovanou
 
**× pedagogika zahrnuje i výchovu v rodině, neplánovanou
 
<div class="Priklad">V okamžiku, kdy začneme přemýšlet, jak dítě naučit držet správně tužku, přešli jsme do oblasti didaktiky... ;)</div>
 
<div class="Priklad">V okamžiku, kdy začneme přemýšlet, jak dítě naučit držet správně tužku, přešli jsme do oblasti didaktiky... ;)</div>
*v didaktice máme cíl
+
 
**„velký cíl“: pohybově zdatný jedinec, nejen tělesně, ale i po duševní stránce vzdělaný (viz historie: kalokaghatia)
+
 
**konkrétnější cíle: naučit sestavu
+
== Základní pojmy didaktiky ==
*cíl realizujeme nějakým obsahem
+
* V didaktice má naše činnost ''cíl''
*používáme nějakou formu výuky, metody a prostředky
+
** „velký cíl“: pohybově zdatný jedinec, nejen tělesně, ale i po duševní stránce vzdělaný (viz historie: kalokaghatia)
 +
** konkrétnější, dílčí cíle: naučit sestavu
 +
* Cíl realizujeme ''obsahem''
 +
** Učíme cvičence cvičit na nářadí, abychom rozvíjeli jejich schopnosti (pohybové, ale i další)
 +
* Používáme přitom:
 +
** ''formu výuky'' &mdash; skupinovou, individuální, praktickou, přednášku,...
 +
** ''metody''
 +
** ''prostředky''
  
 
<div class="Priklad">
 
<div class="Priklad">
Příklad: cíl je naučit kotoul
+
Příklad: hodina průpravy pro nácvik kotoulu
*obsah hodiny: průpravná cvičení pro kotoul
+
* cíl: naučit kotoul
*použijeme nějaké formy: skupinová výuka
+
* obsah: průpravná cvičení pro kotoul
*používáme nějaké metody: vysvětlování, pasivní provedení cvičence pohybem, provedení ve zjednodušených podmínkách &mdash; kotoul na nakloněné rovině
+
* forma: skupinová výuka
*využíváme prostředky: žíněnky, můstek (na nakloněnou rovinu)
+
* metody: vysvětlování, pasivní provedení cvičence pohybem, provedení ve zjednodušených podmínkách &mdash; kotoul na nakloněné rovině
 +
* prostředky: žíněnky, můstek (na nakloněnou rovinu)
 
</div>
 
</div>
  

Verze z 25. 7. 2016, 13:13


Obsah

Pedagogika × didaktika

Pedagogika
Didaktika (cílená výchova)
V okamžiku, kdy začneme přemýšlet, jak dítě naučit držet správně tužku, přešli jsme do oblasti didaktiky... ;)


Základní pojmy didaktiky

Příklad: hodina průpravy pro nácvik kotoulu

  • cíl: naučit kotoul
  • obsah: průpravná cvičení pro kotoul
  • forma: skupinová výuka
  • metody: vysvětlování, pasivní provedení cvičence pohybem, provedení ve zjednodušených podmínkách — kotoul na nakloněné rovině
  • prostředky: žíněnky, můstek (na nakloněnou rovinu)

Pedagogické zásady

Uvědomělost a aktivita
názornost
soustavnosti
přiměřenosti
trvalosti
jednotné působení
Uveďte u každé zásady příklad situace, kdy ji cvičitelé poruší.
Navrhněte vhodnější řešení situace!

Vedení cvičební jednotky

Formy výuky

Styly

Metody výuky

Postupy

Doporučení

Metodické řady

...

Dále důležité

CHVALTE!
NUTNOST znát své cvičence, jejich zdravotní stav
NUTNOST dalšího vzdělávání

Literatura

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje