Tabulky v Javě
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
m (→javax.swing.table.AbstractTableModel: Doplnění vysvětlení, oprava gramatických chyb.) |
m (→javax.swing.table.AbstractTableModel: Oprava formátování <code>) |
||
Řádka 30: | Řádka 30: | ||
; Lze předefinovat také další metody | ; Lze předefinovat také další metody | ||
− | * <code>String getColumnName(int col) | + | * <code>String getColumnName(int col)</code> |
*: popis sloupce, tedy co se má zobrazit v hlavičce sloupce | *: popis sloupce, tedy co se má zobrazit v hlavičce sloupce | ||
− | * <code>boolean isCellEditable(int row, int col) | + | * <code>boolean isCellEditable(int row, int col)</code> |
*: pokud vrátí <code>true</code>, pak bude buňka na řádku <code>row</code> a ve sloupci <code>col</code> editovatelná | *: pokud vrátí <code>true</code>, pak bude buňka na řádku <code>row</code> a ve sloupci <code>col</code> editovatelná | ||
*: při zapsání hodnoty <code>JTable</code> zavolá metody <code>setValueAt()</code>. | *: při zapsání hodnoty <code>JTable</code> zavolá metody <code>setValueAt()</code>. | ||
− | * <code>void setValueAt(Object, row, col) | + | * <code>void setValueAt(Object, row, col)</code> |
*: touto metodou informuje <code>JTable</code> naši třídu, že hodnota v buňce se změnila. Je na nás, abychom zařídili odpovídající úpravu našich dat. | *: touto metodou informuje <code>JTable</code> naši třídu, že hodnota v buňce se změnila. Je na nás, abychom zařídili odpovídající úpravu našich dat. | ||
Řádka 44: | Řádka 44: | ||
*: Například pro tabulku s údaji studentů ve třídě by mohla fungovat třída <code>TridaModel</code>, která by byla potomkem <code>AbstractTableModel</code> a jako atribut měla <code>ArrayList<Student></code>, kde <code>Student</code> bude třída nesoucí informace o studentovi. | *: Například pro tabulku s údaji studentů ve třídě by mohla fungovat třída <code>TridaModel</code>, která by byla potomkem <code>AbstractTableModel</code> a jako atribut měla <code>ArrayList<Student></code>, kde <code>Student</code> bude třída nesoucí informace o studentovi. | ||
* Když <code>JTable</code> chce zobrazit tabulku, vyžádá si data od modelu. | * Když <code>JTable</code> chce zobrazit tabulku, vyžádá si data od modelu. | ||
− | *: V našem příkladě zavolá metodu <code>getValueAt</code> třídy <code>TridaModel</code> postupně pro čísla řádku a sloupce (1,1), (2,1),... atd. Každým voláním zjistí hodnotu jedné buňky a vypíše ji. | + | *: V našem příkladě zavolá metodu <code>getValueAt(...)</code> třídy <code>TridaModel</code> postupně pro čísla řádku a sloupce (1,1), (2,1),... atd. Každým voláním zjistí hodnotu jedné buňky a vypíše ji. |
* Pokud se uživatel pokusí do některé buňky zapsat, <code>JTable</code> mu to povolí pouze, pokud mu metoda <code>isCellEditable</code> vrátí <code>true</code>. | * Pokud se uživatel pokusí do některé buňky zapsat, <code>JTable</code> mu to povolí pouze, pokud mu metoda <code>isCellEditable</code> vrátí <code>true</code>. | ||
* Pokud je zápis povolen, předá <code>JTable</code> data našemu modelu | * Pokud je zápis povolen, předá <code>JTable</code> data našemu modelu | ||
− | *: Instance <code>JTable</code> tedy zavolá metodu <code>setValueAt</code> třídy <code>TridaModel</code>. Na toto volání je třeba zareagovat tak, že se vyhledá v seznamu správný student (podle čísla řádku) a upraví se jeho údaje (podle čísla sloupce zjistíme, který údaj se změnil). | + | *: Instance <code>JTable</code> tedy zavolá metodu <code>setValueAt(...)</code> třídy <code>TridaModel</code>. Na toto volání je třeba zareagovat tak, že se vyhledá v seznamu správný student (podle čísla řádku) a upraví se jeho údaje (podle čísla sloupce zjistíme, který údaj se změnil). |
Verze z 9. 6. 2014, 11:56
Více viz: Oracle.com > Tutorial > Table.
javax.swing.JTable
- Zobrazuje data v podobě tabulky.
- Data pro zobrazení čerpá z libovolné třídy, která implementuje interface
TableModel
JTable table = new JTable(new MyTableModel());
javax.swing.table.AbstractTableModel
- Rozhraní
TableModel
má mnoho metod, které by se u většiny tabulek opakovaly. - Abstraktní třída
AbstractTableModel
nabízí standardní implementaci většiny metod rozhraníTableModel
. Stačí tedy zdědit tyto metody a předefinovat ty, u kterých vyžadujeme jiné než standardní chování.
- Řeší ošetření události a uložení posluchačů (listenerů).
- Pokud neřekneme jinak, tabulka je standardně needitovatelná.
- Abstraktní metody (musí být předefinovány)
Tyto metody volá třída JTable. Sdělíme jí tak, jaká data má v tabulce zobrazovat a jak velká má být tabulka.
-
int getRowCount()
-
int getColumnCount()
-
Object getValueAt(int row, int column)
- vrací obsah buňky na řádku row a ve sloupci column
- Lze předefinovat také další metody
-
String getColumnName(int col)
- popis sloupce, tedy co se má zobrazit v hlavičce sloupce
-
boolean isCellEditable(int row, int col)
- pokud vrátí
true
, pak bude buňka na řádkurow
a ve sloupcicol
editovatelná - při zapsání hodnoty
JTable
zavolá metodysetValueAt()
.
- pokud vrátí
-
void setValueAt(Object, row, col)
- touto metodou informuje
JTable
naši třídu, že hodnota v buňce se změnila. Je na nás, abychom zařídili odpovídající úpravu našich dat.
- touto metodou informuje
- Jak s třídou pracujeme
- Typicky vytváříme potomka této třídy.
- Náš potomek přidává jako atribut data, která se mají zobrazovat v tabulce.
- Například pro tabulku s údaji studentů ve třídě by mohla fungovat třída
TridaModel
, která by byla potomkemAbstractTableModel
a jako atribut mělaArrayList<Student>
, kdeStudent
bude třída nesoucí informace o studentovi.
- Například pro tabulku s údaji studentů ve třídě by mohla fungovat třída
- Když
JTable
chce zobrazit tabulku, vyžádá si data od modelu.- V našem příkladě zavolá metodu
getValueAt(...)
třídyTridaModel
postupně pro čísla řádku a sloupce (1,1), (2,1),... atd. Každým voláním zjistí hodnotu jedné buňky a vypíše ji.
- V našem příkladě zavolá metodu
- Pokud se uživatel pokusí do některé buňky zapsat,
JTable
mu to povolí pouze, pokud mu metodaisCellEditable
vrátítrue
. - Pokud je zápis povolen, předá
JTable
data našemu modelu- Instance
JTable
tedy zavolá metodusetValueAt(...)
třídyTridaModel
. Na toto volání je třeba zareagovat tak, že se vyhledá v seznamu správný student (podle čísla řádku) a upraví se jeho údaje (podle čísla sloupce zjistíme, který údaj se změnil).
- Instance
- Pokud se změní data, je to třeba třídě JFrame sdělit
- K tomu stačí zavolat připravené metody, které zdědíme ze třídy
AbstractTableModel
. -
void fireTableDataChanged()
— obecná změna dat -
void fireTableRowsDeleted(int firstRow, int lastRow)
— smazání daných řádků - a další...
javax.swing.JScrollPane
- Zajistí, aby se vykreslila jen část tabulky, pokud je tabulka moc veliká a nevleze se do okna.
- Pokud se tabulka nevleze do okna, zobrazí na okrajích okna posuvníky tak, abychom mohli zobrazit libovolnou část tabulky.
- Součásti
-
JViewPort
- místo, kde se zobrazují data
- může zobrazit hlavičku řádku či sloupce —
setColumnHeaderView
,setRowHeaderView
-
JScrollBar
— posuvníky- mohou a nemusí být zobrazeny
- standardně se zobrazují jen pokud je potřeba
- Použití pro zobrazení tabulky
JScrollPane scrollPane = new JScrollPane(table); panel.add(scrollPane);