Java: Kontejnery
Z MiS
Obsah |
Kontejner
- Třída, která umožňuje ukládat více objektů.
- Java nabízí velké množství tříd, které fungují jako kontejner.
- Většina kontejnerů je v balíčku
java.util. - Příklady kontejnerů:
java.util.ArrayList,java.util.HashMap,java.util.Deque,...
Rozhraní List
- Některé kontejnery jsou navzájem podobné a používají podobné operace.
- Pokud chceme napsat kód tak, že bude moci pracovat s libovolným z podobných kontejnerů, nabízí nám Java rozhraní.
- Příkladem je rozhraní
java.util.List. Toto rozhraní implementují třídy:java.util.ArrayList,java.util.LinkedLista další. Poud napíšeme kód s využitím rozhraníList, může uživatel použít kteroukoli z tříd, implementující toto rozhraní.
Práce s kontejnerem ArrayList
- Vytvoření kontejneru
- Vytvoření ArrayListu pro ukládání objektů třídy
Predmetzapíšeme:
List<Predmet> kontejner = new ArrayList<>();
- Ve starých verzích Javy (před verzí 8) bylo nutno psát název třídy dvakrát — i tento zápis můžete potkat:
List<Predmet> kontejner = new ArrayList<Predmet>();
- Uložení objektu
kontejner.add(predmet);
- Získání objektu
Predmet kontejner.get(poradi);
- Odstranění objektu z kontejneru
kontejner.remove(poradi); kontejner.remove(predmet); kontejner.clear();
- Zjištění počtu prvků v kontejneru
int kontejner.size(); boolean kontejner.isEmpty();
Procházení kontejneru
- Předpokládejme, že máme kontejner instancí třídy
Prvek:
List<Prvek> kontejner = new ArrayList<>();
- Pokud chceme projít všechny prvky v kontejneru a s každým provést nějakou operaci, pak použijeme cyklus
for each. - Zapisujeme:
for (Prvek nazevPromenne : kontejner) {
// ... Práce s konkrétním prvkem (je v proměnné nazevPromenne)...
}
- Příklady
- 1. Vypište jména všech osob v kontejneru instancí třídy
Osoba
List<Osoba> kontejner = new ArrayList<>();
// ...
// ... zde by byl kód, který do kontejneru vloží prvky
// ...
for (Osoba o : kontejner) {
System.out.println(o.getJmeno());
}
- 2. Sečtěte hodnoty všech prvků v poli
- Máte kontejner instancí třídy
Ucet. TřídaUcetmá metodugetStav(), která vrací číslo — aktuální stav účtu. - Sečtěte celkový stav na všech účtech dohromady:
List<Ucet> ucty = new ArrayList<>();
// ...
// ... zde by byl kód, který do kontejneru vloží prvky
// ...
int vysledek = 0;
for (Ucet u : ucty) {
vysledek += u.getStav();
}
System.out.println(vysledek);
Přehled syntaxe — srovnání s polem
ArrayList |
Pole | |
|---|---|---|
| Vytvoření kontejneru |
|
Auto pole[] = new Auto[5]
|
| Uložení prvku | kontejner.set(5, new Auto())kontejner.add(new Auto()) |
pole[5] = new Auto()
|
| Vyzvednutí prvku | kontejner.get(5).startuj() |
pole[5].startuj()
|
| Zjištění počtu prvků | kontejner.size() |
pole.length
|
| Odstranění prvku | kontejner.remove(auto);kontejner.remove(3); |
|
| Průchod foreach |
for (Auto a : kontejner) {
a.jed();
}
|
for (Auto a : pole) {
a.jed();
}
|
| Co lze ukládat? | pouze objekty (Integer, Klient,...) |
objekty i skalární datové typy (int, boolean,...)
|
Úkoly
Úkol 1
- Vytvořte seznam (list) pro uložení celých čísel (použijte třídu
Integer). - Vložte do seznamu 5 náhodně vygenerovaných čísel. Pro generování náhodného čísla můžete využít kód:
Integer nahodne = (int)(Math.random()*99+1);
- Vypište všechna čísla na obrazovku, každé na jeden řádek.
- Vypište součet vygenerovaných čísel.
- Vypište průměrnou hodnotu vygenerovaých čísel.
- Vypište největší číslo v seznamu.
Úkol 2
- Máte kontejner instancí třídy
Klient. - Máte k dispozici metodu
odesliPlatbu(Klient k, int castka). Jedná se o instanční metodu vaší třídy. - Všem klientům máte odeslat částku ve výši 100 Kč.
Úkol 3
- Máte kontejner instancí třídy
Odev. - Vytvořte instanci třídy
Pradelna, třída má metoduoper(Odev o). (TříduPradelnapsát nemusíte.) - Vezměte postupně všechny instance třídy
Odeva předejte je k oprání vytvořené instanci třídyPradelna.