III. třída Ukázky otázek
Z MiS
Obsah |
Zdravověda
- Popište kostru:
- DK
- HK
- trupu a hlavy
- Popište základní svaly/svalové skupiny:
- DK
- HK
- trupu a hlavy včetně částí páteře
- Jaké typy svalové tkáně rozlišujeme? Charakterizujte je.
- Vysvětlete pojmy:
- aerobní a anaerobní práce svalu.
- Která je výhodnější z hlediska sportovního výkonu? Proč?
- Kdy která fáze nastává?
- svaly s funkcí převážně posturální / fázickou
- Jaké má rozdělení důsledky pro cvičitele?
- lordóza, kyfóza
- Kde se nachází?
- aerobní a anaerobní práce svalu.
- Popište složení krve.
- Uveďte běžné hodnoty:
- tepu
- krevního tlaku
- dechové frekvence
- Popište součásti soustavy:
- dýchací
- oběhové
Historie a organizace ČOS
- Uveďte dobu (i datum) a okolnosti vzniku Sokola. Které osobnosti se na jeho založení podílely?
- Charakterizujte jednotlivé fáze historie Sokola.
- Uveďte významné slety, zdůvodněte svou volbu.
- Popište organizační strukturu ČOS.
- Jaké kvalifikace cvičitelů znáte? Uveďte příklady odborností.
- Jak dlouho je platný cvičitelský průkaz? Co je třeba k jeho prodloužení?
První pomoc
- Popište postup při poskytnutí první pomoci člověku v bezvědomí.
- Jaké znáte život ohrožující stavy a jak je řešíme?
- Jaké součásti má zápis do knihy úrazů?
- Jaká omezení je třeba respektovat u cvičenců, trpících:
- epilepsií
- alergií
Popište první pomoc při:
- popáleninách
- infarktu + jaké jsou příznaky
- vdechnutí cizího tělesa
- úrazu el. proudem
- tonutí
...
- Praktická zkouška
- Předveďte poskytnutí první pomoci člověk v bezvědomí.
Všestranně rozvíjející cvičení
Vysvětlete pojem:
- strečink
- kompenzační cvičení
- Praktická zkouška
- Předveďte dopomoc při kotoulu.
- Předveďte průpravné cviky a zjednodušené provedení nácviku kotoulu.
- Uveďte v přípravě cvik na protažení/posílení zadané svalové skupiny. Předveďte.
- Mluvte nahlas.
- Zdůrazněte správné provedení cviku.
Drobné pohybové hry
- Praktická zkouška
- Zvolte si drobnou pohybovou hru:
- Zorganizujte hru
- vysvětlete pravidla
- mluvte nahlas
- dohlížejte na dodržování pravidel
- V přípravě popište, k jakým účelům a ve které části hodiny byste hru použili.
- Zorganizujte hru
Organizace cvičenců
- Praktický test
- Předveďte nástup včetně základních povelů.
Názvosloví
- Popište názvoslovně polohu na obrázku.
Právní zodpovědnost cvičitele
- Jaké položky by měly být součástí zápisu do knihy úrazů?
- Které druhy pojištění se vztahují na cvičence a cvičitele?
- Uveďte příklad situace, ve které lze nárokovat výplatu prostředků z pojištění.
- Uveďte příklad tří součástí úboru a vybavení, které jsou zakázané | povinné při cvičení sportovní gymnastiky.
- Kdo může vést cvičební hodinu? (Jaké požadavky musí tato osoba splňovat?
- Jaké podmínky musí být splněny, aby cvičenec mohl uplatnit nárok na výplatu prostředků z pojištění v rámci ČOS?
- Zaplacené členské příspěvky.
- Zápis o úrazu v knize úrazů.
Pedagogika a psychologie
- Uveďte alespoň tři pedagogické zásady a vysvětlete na situaci z praxe.
- Uveďte specifika zadané věkové kategorie cvičenců.
- Navrhněte, jak upravit program hodiny, když cvičenci neustále ruší.
- Charakterizujte zadanou část cvičební jednotky. Jaký je její význam? Jaká cvičení jsou v této části cvičební jednotky vhodná?
Cvičení s hudbou
- Uveďte základní parametry hudební skladby (tempo, rytmus,...).
- Praktický test
- Najděte vhodný hudební doprovod pro zadanou věkovou kategorii a zadaný účel.
Odbornost všestrannost
- Popište základní herní činnosti probíraných her.
- Uveďte základní pravidla a způsob měření vybrané atletické disciplíny.
- ...
- Praktický test
- Předveďte nácvik vybrané herní činnosti.
- Předveďte nácvik zadané atletické činnosti (nízký start,...).
- Popište základy techniky vybrané atletické disciplíny.
- ...