Věková specifika cvičenců

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Přepracováno, převedeno jako samostatná stránka.)
 
(Přidána kategorie kondiční cvičení, doplněn rozvoj pohybových schopností.)
 
(Není zobrazena 1 mezilehlá verze od 1 uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
[[Category:VSE]][[Category:Sokol]][[Category:Pedagogika]][[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]]
+
[[Category:VSE]][[Category:Sokol]][[Category:Pedagogika]][[Category:Kondiční a zdravotně orientovaná cvičení]][[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]]
 
== R+D (rodiče a děti) ==
 
== R+D (rodiče a děti) ==
 
; Forma:  
 
; Forma:  
Řádka 5: Řádka 5:
 
* říkadla, básničky, písničky: rozvoj nejen po fyzické stránce.
 
* říkadla, básničky, písničky: rozvoj nejen po fyzické stránce.
 
* nepřímé vedení cvičenců (prostřednictvím rodičů)
 
* nepřímé vedení cvičenců (prostřednictvím rodičů)
 +
* Využívejme fantazie, personifikace.
 +
; Pohybové schopnosti
 +
* Ideální pro rozvoj obratnosti (viz [[Pohybové schopnosti a dovednosti]]).
 
; Úkoly:  
 
; Úkoly:  
 
* Pěstujeme především vztah k pohybu, radost z pohybu.
 
* Pěstujeme především vztah k pohybu, radost z pohybu.
Řádka 19: Řádka 22:
 
* učení nápodobou: méně vysvětlujte, více předvádějte
 
* učení nápodobou: méně vysvětlujte, více předvádějte
 
* Individuální odlišnosti ve vývoji: věk je jen velmi orientační kritérium
 
* Individuální odlišnosti ve vývoji: věk je jen velmi orientační kritérium
 +
* Opět snaha o využití fantazie, personifikace při tvorbě her.
 
* Není dokončena osifikace (vývoj opěrné soustavy — kostry)
 
* Není dokončena osifikace (vývoj opěrné soustavy — kostry)
 
** je třeba zohlednit při volbě cviků (hup ne v závěsu, při kotoulech je třeba eliminovat zatížení páteře,...)
 
** je třeba zohlednit při volbě cviků (hup ne v závěsu, při kotoulech je třeba eliminovat zatížení páteře,...)
 +
; Pohybové schopnosti
 +
* Ideální pro rozvoj obratnosti.
 +
* Výborná flexibilita (viz [[Pohybové schopnosti a dovednosti]]).
 
; Úkol:
 
; Úkol:
 
* děti si zvykají poslouchat přímo cvičitele
 
* děti si zvykají poslouchat přímo cvičitele
Řádka 32: Řádka 39:
 
* postupně základy sportovní činnosti
 
* postupně základy sportovní činnosti
 
* objevují se rozdíly mezi chlapci a dívkami (zájem o jiné sporty, fyzická výkonnost)
 
* objevují se rozdíly mezi chlapci a dívkami (zájem o jiné sporty, fyzická výkonnost)
 +
; Pohybové schopnosti
 +
* Výhodné pro rozvoj rychlosti.
  
 
== St. žactvo (11–14 let) ==
 
== St. žactvo (11–14 let) ==
Řádka 39: Řádka 48:
 
* Změna tělesných proporcí: problémy s nervosvalovou koordinací v důsledku rychlého růstu, někdy i zdravotní problémy (může dojít k dočasnému zhoršení výkonnosti, cvičenec dočasně nezvládá cviky, které dříve zvládal).
 
* Změna tělesných proporcí: problémy s nervosvalovou koordinací v důsledku rychlého růstu, někdy i zdravotní problémy (může dojít k dočasnému zhoršení výkonnosti, cvičenec dočasně nezvládá cviky, které dříve zvládal).
 
* Cvičitel je stále vzorem, dokonce může mít mnohdy větší vliv než rodiče, ale cvičenci už autoritu cvičitele neuznávají na venek.
 
* Cvičitel je stále vzorem, dokonce může mít mnohdy větší vliv než rodiče, ale cvičenci už autoritu cvičitele neuznávají na venek.
 +
; Schopnosti
 +
* Dočasné omezení obratnosti.
 +
* Rozvoj síly, zatím ale není vhodné intenzivní posilování.
 
; Úkoly:
 
; Úkoly:
 
* lze klást důraz na rozvoj síly, nácvik nových dovedností
 
* lze klást důraz na rozvoj síly, nácvik nových dovedností
Řádka 47: Řádka 59:
 
* Snadno dochází k únavě, dočasně se zhoršuje vytrvalost.
 
* Snadno dochází k únavě, dočasně se zhoršuje vytrvalost.
 
* Na druhou stranu se objevuje vůle k dosažení výsledků.
 
* Na druhou stranu se objevuje vůle k dosažení výsledků.
 +
* Je z větší části ukončen rozvoj [[Všestranně rozvíjející cvičení|koordinačních dovedností]] (viz [http://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/micovesporty/koordinace.php#obdobi S dětmi v pohodě — senzitivní období pro rozvoj dovedností]).
 
* S přechodem na střední a později vysokou školu a dospíváním se mění struktura zájmů, cvičenci mají méně času.
 
* S přechodem na střední a později vysokou školu a dospíváním se mění struktura zájmů, cvičenci mají méně času.
 
* Je důležité podchytit změnu zájmů a nabídnout vhodné aktivity.
 
* Je důležité podchytit změnu zájmů a nabídnout vhodné aktivity.
 +
; Schopnosti:
 +
* Omezení vytrvalosti, ale rozvoj síly.
 
; Úkoly
 
; Úkoly
 
* S rozvojem fyzické síly je možné nacvičovat náročnější sportovní prvky
 
* S rozvojem fyzické síly je možné nacvičovat náročnější sportovní prvky
Řádka 56: Řádka 71:
 
* Vrchol fyzické zdatnosti.
 
* Vrchol fyzické zdatnosti.
 
* Postupně kulminuje fyzická zdatnost, ke konci pozvolný úbytek fyzické síly nahrazují zkušenosti, taktika, správné provedení.
 
* Postupně kulminuje fyzická zdatnost, ke konci pozvolný úbytek fyzické síly nahrazují zkušenosti, taktika, správné provedení.
 +
* Rozvíjí se vytrvalost.
 +
* Ubývá rychlost, je vhodné přiměřeně trénovat.
  
 
== Dospělost II. (30 – 40 let) ==
 
== Dospělost II. (30 – 40 let) ==
Řádka 74: Řádka 91:
 
* Udržení pohyblivosti, fyzické zdatnosti
 
* Udržení pohyblivosti, fyzické zdatnosti
 
* Výkon samotný není důležitý, nastupují především zdravotní aspekty cvičení.
 
* Výkon samotný není důležitý, nastupují především zdravotní aspekty cvičení.
 +
 +
== Zdroje ==
 +
* [http://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/micovesporty/koordinace.php#obdobi Projekt Na hřišti i na vodě být s dětmi vždy v pohodě — senzitivní období pro rozvoj dovedností]

Aktuální verze z 25. 7. 2015, 18:22

Obsah

R+D (rodiče a děti)

Forma
Pohybové schopnosti
Úkoly
Charakteristika

PD — předškolní děti (4–6 let)

Charakteristika
Pohybové schopnosti
Úkol

Ml. žactvo (7–11 let)

Charakteristika
Formy
Pohybové schopnosti

St. žactvo (11–14 let)

Charakteristika
Schopnosti
Úkoly

Dorost (15–18 let)

Charakteristika
Schopnosti
Úkoly

Dospělost I. (18 – 30 let)

Dospělost II. (30 – 40 let)

Dospělost (40 – 65 let)

Senioři (od 65 let)

Charakteristika
Úkol

Zdroje

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje