Vývoj modelů IT

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Aktualizováno, BYOD, IoE)
m (Oprava překlepů - Analytical Engine.)
 
(Není zobrazeno 8 mezilehlých verzí od 1 uživatele.)
Řádka 7: Řádka 7:
 
** Nepletou se.
 
** Nepletou se.
 
* Výpočet stále řídí přímo člověk, nelze programovat.
 
* Výpočet stále řídí přímo člověk, nelze programovat.
 +
* Více viz [[Generace počítačů]].
 
<div class="Poznamka">
 
<div class="Poznamka">
Vyjímkou je ''Analytical Engine'', jehož výpočet šlo řídit programem. ''(Charles Babbage, 1837).''  
+
Výjimkou byl ''Analytical Engine'', jehož výpočet šlo řídit programem. ''(Charles Babbage, 1834).''  
V&nbsp;19. století se ale nepodařilo sestrojit funkční exemplář tohoto stroje.
+
V&nbsp;19. století se ale vzhledem k&nbsp;technologickým omezením nepodařilo sestrojit funkční exemplář tohoto stroje. Umožnil ale postupný rozvoj teorie programování strojů.
 
</div>
 
</div>
  
Řádka 20: Řádka 21:
 
== 70. léta: sálové počítače, počítače jako nástroj komunikace ==
 
== 70. léta: sálové počítače, počítače jako nástroj komunikace ==
 
* Jeden počítač v&nbsp;organizaci, přístup k němu prostřednictvím terminálů pro více uživatelů.
 
* Jeden počítač v&nbsp;organizaci, přístup k němu prostřednictvím terminálů pro více uživatelů.
* Počítače se navzájem propojují, stávají nástrojem komunikace.
+
* Počítače se navzájem propojují.
** J.&nbsp;C.&nbsp;R.&nbsp;Licklider.
+
 
** Přichází ArpaNET.
 
** Přichází ArpaNET.
 +
* V prvopočátcích vznikaly sítě jako prostředek pro vzdálené spouštění výpočtu a sdílení výpočetního výkonu.
 +
* Postupně se ukazuje jako důležitější ''využití počítačů jako prostředku komunikace mezi lidmi''.
 +
** Předpověděl již v 60. letech J.&nbsp;C.&nbsp;R.&nbsp;Licklider.
 
** Elektronická pošta.
 
** Elektronická pošta.
* Lze se připojit ke vzdálenému počítači a spouštět aplikace.
+
** Mailové konference.
  
 
== 80. léta: osobní počítače ==
 
== 80. léta: osobní počítače ==
Řádka 37: Řádka 40:
 
* Webové poštovní servery jako první cloudová aplikace.
 
* Webové poštovní servery jako první cloudová aplikace.
  
== 1. dekáda 21. století: Internet a začátek cloudu ==
+
== 1. dekáda 21. století: Mobilita, cloud ==
* Rozvíjí se vysokorychlostní připojení
+
 
* Přesun výpočtu do datových center
 
* Přesun výpočtu do datových center
 +
* Webové aplikace (pošta běžně, editory fotografií a webových stránek,...)
 +
* Rozšíření tabletů, mobilní zařízení,...
 +
 +
; [[Cloud]]
 +
* Sdílení výpočetních prostředků a&nbsp;běžících aplikací prostřednictvím sítě.
 +
* Vlastně se jedná o&nbsp;návrat k&nbsp;počáteční představě ARPANETu, ale moderními prostředky a&nbsp;v&nbsp;mnohem širším měřítku.
 +
* Rozvíjí se díky dostupnosti vysokorychlostní připojení.
 
* Vlastně návrat zpět k „superpočítačům“
 
* Vlastně návrat zpět k „superpočítačům“
 
** Uživatelé využívají výkon datových center
 
** Uživatelé využívají výkon datových center
* Webové aplikace (pošta běžně, editory fotografií a webových stránek,...)
 
* Tablety, mobilní zařízení.
 
  
== 2. dekáda 21. století: počítač jako „chytrá obrazovka“ ==
+
 
 +
== 2. dekáda 21. století: počítač jako „chytrá obrazovka“, IoE ==
 
* Osobní počítače jen jako zobrazovací zařízení.
 
* Osobní počítače jen jako zobrazovací zařízení.
 
* Webové operační systémy.
 
* Webové operační systémy.
 
* Výpočet běží v cloudu.
 
* Výpočet běží v cloudu.
* Internet of Everything (IoE)
+
 
** Připojování ne-počítačových zařízení do Internetu.
+
; Internet of Everything (IoE)
** Vzdálené ovládání domácích spotřebičů, senzory v&nbsp;domácích spotřebičích (lednička, pračka), které tak lze ovládat přes Internet.
+
* Připojování ne-počítačových zařízení do Internetu (Internet of Things &mdash; IoT).
* Bring Your Own Device (BYOD)
+
* Senzory v&nbsp;domácích spotřebičích (lednička, pračka), automobilech a dalších zařízeních odesílají data do cloudu.
** Zaměstnanci si do firem mohou přinášet svá zařízení (počítače) a pracovat s nimi.
+
* Zařízení lze ovládat přes Internet.
* Výzvy pro bezpečnost.
+
* Uložení a zabezpečení obřích objemů dat.
 +
* Analýza a zpracování obřích objemů dat z&nbsp;připojených senzorů a jejich využití pro řízení procesů ve firmách atd.
 +
* Snaha o vytvoření univerzální komunikační platformy pro všechna zařízení.
 +
* Příklady: car-to-car komunikace „chytrých“ vozidel, masivní sběr a&nbsp;propojení dat, „chytré domácnosti“, „chytrá města“.
 +
 
 +
; Bring Your Own Device (BYOD)
 +
* Zaměstnanci si do firem mohou přinášet svá zařízení (počítače) a pracovat s nimi.
 +
* Výzva pro zabezpečení firemní sítě.
 +
 
 +
== Související stránky ==
 +
* [[Generace počítačů]], [[Historie Internetu]], [[Cloud]], [[Trendy počítačových sítí]]

Aktuální verze z 22. 11. 2019, 12:38


Obsah

Od počátku lidstva až do 30. let 20. století — „kalkulačky“

Výjimkou byl Analytical Engine, jehož výpočet šlo řídit programem. (Charles Babbage, 1834). V 19. století se ale vzhledem k technologickým omezením nepodařilo sestrojit funkční exemplář tohoto stroje. Umožnil ale postupný rozvoj teorie programování strojů.

Do 60. let 20. století — „počítač — nástroj pro výpočty“

70. léta: sálové počítače, počítače jako nástroj komunikace

80. léta: osobní počítače

90. léta: sítě LAN + Internet

1. dekáda 21. století: Mobilita, cloud

Cloud


2. dekáda 21. století: počítač jako „chytrá obrazovka“, IoE

Internet of Everything (IoE)
Bring Your Own Device (BYOD)

Související stránky

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje