UML: Use Case

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Doplnění fáze, kdy se využívá.)
(Opraveno, doplněno, přepracováno.)
 
Řádka 4: Řádka 4:
  
 
Diagram případů použití se obvykle používá ve [[Tvorba software|fázi analýzy systému]].
 
Diagram případů použití se obvykle používá ve [[Tvorba software|fázi analýzy systému]].
Přehledně zachycuje, jaké úlohy má vznikající systém řešit a s jakými subjekty na řešení těchto úloh spolupracuje.
+
Přehledně zachycuje:
 +
* jaké úlohy se mají ve vznikajícím systému řešit,
 +
* s jakými subjekty na řešení těchto úloh spolupracuje.
  
Diagram případů použití zachycuje:
+
== Příklad ==
* ''Případy použití'' — úkoly/činnosti, které systém bude řešit. Kreslí se jako elipsy.
+
[[Soubor:uml-use-case.png]]
* ''Terminátory'' — subjekty, se kterými systém spolupracuje. Kreslí se jako panáček.
+
* Vztahy mezi nimi (kreslí se čarou).
+
  
Terminátorem může být:
+
== Z čeho se skládá ==
* kategorie uživatelů — například účetní, vrátný, manažer
+
V diagramu případů použití se vyskytují:
* spolupracující systém — čtečka přístupových karet, účetní systém,...
+
  
 +
=== Případy použití (use-case)
 +
* Úkoly/činnosti, které systém bude řešit.
 +
* Kreslí se jako elipsy.
 +
* Název by měl popisovat „činnost“: „Zobrazení seznamu účastníků“, nikoli „Seznam účastníků“.
  
== Příklad ==
+
=== Terminátory ===
[[Soubor:uml-use-case.png]]
+
* Subjekty, se kterými systém spolupracuje.
 +
* Terminátory se zobrazují jako ikonka „panáčka“.
 +
 
 +
; Terminátorem může být:
 +
* Kategorie uživatelů — například účetní, vrátný, manažer.
 +
** Přitom neřešíme jednotlivé uživatele daného typu.
 +
** Jeden terminátor „Student“ zastupuje všechny studenty, kteří se systémem mohou pracovat.
 +
* Spolupracující externí systém — čtečka přístupových karet, účetní systém,...
 +
 
 +
=== Systém ===
 +
* Označuje se velkým obdélníkem (případně s názvem systému).
 +
* V něm jsou všechny případy použití.
 +
* Vně jsou terminátory.
 +
* Vymezuje, co bude řešit systém a co ne.
 +
 
 +
=== Vztahy mezi terminátory a případy použití ===
 +
* Vztahy se kreslí se čarou (bez šipek).
 +
* Čára vyjadřuje, že při řešení daného případu použití systém komunikuje s daným terminátorem.
  
  
Řádka 24: Řádka 44:
 
=== Míra abstrakce/podrobnosti ===
 
=== Míra abstrakce/podrobnosti ===
 
V  rámci čitelnosti diagramu je třeba zvolit přiměřenou míru abstrakce.
 
V  rámci čitelnosti diagramu je třeba zvolit přiměřenou míru abstrakce.
* Nerozepisujeme všechny funkce systému, skupiny souvisejících funkcí můžeme uvést jako jeden případ použití (use case).
+
* Nerozepisujeme všechny funkce systému, skupiny souvisejících funkcí můžeme uvést jako jeden případ použití (use-case).
 
* Zmíníme všechny podstatné součásti systému.
 
* Zmíníme všechny podstatné součásti systému.
 
=== Vstupy a výstupy ===
 
* Terminátory, které poskytují data našemu systému, se kreslí vlevo.
 
* Terminátory, které získávají data z našeho systému, se kreslí vpravo.
 
* Všechny případy použití jsou v prostřední části. Někdy se ohraničují obdélníkem jako hranicemi systému.
 
  
 
=== Skládání případů použití ===
 
=== Skládání případů použití ===
 
* Pokud jeden případ použití zahrnuje využití jiného případu, používáme přerušovanou šipku.
 
* Pokud jeden případ použití zahrnuje využití jiného případu, používáme přerušovanou šipku.
 +
 +
=== Pozice terminátorů ===
 +
* Někdy se zavádí doplňující pravidla týkající se pozice terminátorů.
 +
* Například: ''„Terminátory vlevo od systému jsou součástí organizace, vpravo od systému jsou terminátory externích systémů a zdrojů.“''

Aktuální verze z 3. 1. 2021, 09:51


Obsah

Princip

Diagram případů použití se obvykle používá ve fázi analýzy systému. Přehledně zachycuje:

Příklad

Uml-use-case.png

Z čeho se skládá

V diagramu případů použití se vyskytují:

=== Případy použití (use-case)

Terminátory

Terminátorem může být

Systém

Vztahy mezi terminátory a případy použití


Pravidla

Míra abstrakce/podrobnosti

V  rámci čitelnosti diagramu je třeba zvolit přiměřenou míru abstrakce.

Skládání případů použití

Pozice terminátorů

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje