Programovací jazyky

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Vyšší a nižší programovací jazyky: Přidáno vysvětlení)
(Interpretované a kompilované programovací jazyky: Popsán slovně rozdíl mezi interpretovanými a kompilovanými jazyky.)
Řádka 2: Řádka 2:
  
 
== Interpretované a kompilované programovací jazyky ==
 
== Interpretované a kompilované programovací jazyky ==
 +
* Programátor píše ''zdrojový kód'' jazyka. Tedy „písmenka“ srozumitelné člověku. Tomu ale počítač nerozumí. Je tedy potřeba zdrojový kód přeložit a vytvořit tak odpovídající posloupnost instrukcí procesoru:
 +
Zdrojový kód → instrukce procesoru
 +
* Podle toho, ''kdy'' se překlad provádí, dělíme jazyky na ''interpretované'' a ''kompilované''.
 +
; Interpretované jazyky
 +
* Programátor vytváří zdrojový kód a předává ho uživateli.
 +
* Uživatel spustí tento kód pomocí interpretu.
 +
* Interpret je program, který čte zdrojový kód, překládá ho a ihned spouští.
 +
; Kompilované jazyky
 +
* Překlad na posloupnost instrukcí provede programátor.
 
[[File:InterpretXkomp.png]]
 
[[File:InterpretXkomp.png]]
  

Verze z 8. 9. 2015, 10:39


Obsah

Interpretované a kompilované programovací jazyky

Zdrojový kód → instrukce procesoru
Interpretované jazyky
Kompilované jazyky

InterpretXkomp.png

Vyšší a nižší programovací jazyky

Strojový kód

Charakteristika:
  • Není třeba překlad, kód lze přímo umístit do paměti.
  • Procesor čte kód a provádí ho přímo.
číslo → instrukce
Příklad:
  • 8B 07 ... přesune číslo v registru AX do paměti na adresu uloženou v registru BX

Nižší programovací jazyky

Charakteristika:
  • Výsledný zdrojový kód je vždy závislý na konkrétním typu procesoru.
  • Jiný typ procesoru má jiné instrukce.
několikapísmenný název → instrukce
Příklad:
  • MOV AX, [BX] ... přesune číslo v registru AX do paměti na adresu uloženou v registru BX

Vyšší programovací jazyky

Charakteristika:
  • Zdrojový kód není závisly na typu procesoru.
  • Stejný kód lze po změně překladače přeložit pro jiný typ procesoru.
příkaz → posloupnost více instrukcí.
Příklad:
  • if (a > 4) b--; ... překladač přepíše na delší posloupnost instrukcí procesoru:
    • Přesun obsahu proměnné A do registru.
    • Odečtení hodnoty 4 od obsahu registru.
    • Porovnání hodnoty registru proti 0.
    • Vyhodnocení výsledku.
    • Skok na správné místo v paměti, kde je další kód.
    • Provedení dalšího kódu
      • Buď odečtení jedničky od hodnoty proměnné B (opět několika instrukcemi).
      • Nebo pokračování v kódu programu bez modifikace proměnné B.

Související stránky

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje