Pojmy pedagogiky a didaktiky

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Pojmy: Rozdělení na kapitoly, zpřehlednění.)
(Upravena struktura, osamostatněny Tipy pro vedení cvičební jednotky a Pedagogické zásady)
 
Řádka 32: Řádka 32:
 
</div>
 
</div>
  
== Pedagogické zásady ==
 
; Uvědomělost a aktivita
 
*cvičenec by měl znát cíl
 
*řekněte svým cvičencům, proč je učíte, to co je učíte
 
*motivace
 
*snažte se využít zájmu cvičenců
 
*je to velmi, velmi těžké, ale podle toho se pozná dobrý cvičitel. Nelze se to naučit za rok, ani za deset let. Ale zkoušejte, snažte se...
 
;názornost
 
*důležitá zvláště u mladších cvičenců (ml. žactvo)
 
**méně vysvětlování, více předvedení
 
*vnímání více smysly
 
;soustavnosti
 
*když jednu hodinu budete dřít volejbal a pak to necháte být, je to jako byste nic neudělali
 
*promyslete si, co chcete naučit, zpestřujte činnost, obměňujte, ale stále by tam mělo být vybrané jedno téma
 
* Platí i&nbsp;pro nastavené pravidla &mdash; je třeba je vyžadovat trvale.
 
;přiměřenosti
 
*NEJEN po stránce fyzické! Počítejte s tím, že 7-leté dítě nevydrží stát 5 minut v klidu, nemá tedy cenu něco vysvětlovat déle než dvě minuty
 
;trvalosti
 
*získávání návyků by mělo být zvládnuto tak, aby vydrželo
 
;jednotné působení
 
*snažte se podpořit úsilí rodičů, školy
 
*stejně tak by ostatní měli podpořit vás
 
*:to sice neovlivníte, ale pokud se k nim budete chovat dobře, je naděje, že budete spolupracovat
 
  
<div class="Priklad">Uveďte u každé zásady příklad situace, kdy ji cvičitelé poruší. <br />
+
== Formy výuky ==
Navrhněte vhodnější řešení situace!</div>
+
 
+
== Vedení cvičební jednotky ==
+
 
+
=== Formy výuky ===
+
 
*kolik cvičenců řídíme
 
*kolik cvičenců řídíme
 
**hromadná × skupinová × individuální
 
**hromadná × skupinová × individuální
Řádka 77: Řádka 49:
 
**cvičební hodina × hodina pobytu v přírodě × akademie × veřejné vystoupení
 
**cvičební hodina × hodina pobytu v přírodě × akademie × veřejné vystoupení
 
*...
 
*...
=== Styly ===
+
 
*Nejsnáze člověk vychovává sám sebe!
+
 
**Ať se cvičenci korigují navzájem.
+
== Pedagogický styl ==
 +
Pedagogický styl je do určité míry dán osobností cvičitele. Každému cvičiteli bude vyhovovat jiný. Je ale dobré zvládat větší množství stylů a alespoň průběžně využívat i další.  
 
*příkazový
 
*příkazový
 
*praktický
 
*praktický
Řádka 102: Řádka 75:
 
*s autonomním rozhodováním o stylu
 
*s autonomním rozhodováním o stylu
 
** Jak byste zapojili cvičence do řízení hodiny?
 
** Jak byste zapojili cvičence do řízení hodiny?
=== Metody výuky ===
+
 
 +
 
 +
== Metody výuky ==
 
*nápodoba, příklad
 
*nápodoba, příklad
 
*syntetická metoda
 
*syntetická metoda
Řádka 109: Řádka 84:
 
**od celku k jednotlivostem
 
**od celku k jednotlivostem
 
*kladem požadavků
 
*kladem požadavků
**rozvíjející výchova: Vygotskij
+
**rozvíjející výchova (Vygotskij) &mdash; klaďte takové požadavky, které jsou těsně za hranicí toho, co ještě cvičenec zvládne sám
***klaďte takové požadavky, které jsou těsně za hranicí toho, co ještě cvičenec zvládne sám
+
 
*diskuse
 
*diskuse
 
*hra
 
*hra
 
*...
 
*...
  
=== Postupy ===
+
 
 +
== Postupy ==
 
*od jednoduššího ke složitějšímu
 
*od jednoduššího ke složitějšímu
 
*od známého k neznámému
 
*od známého k neznámému
  
=== Doporučení ===
 
*Organizace hodiny [[#Literatura|[Svatoň]]]
 
**při rozcvičení v kruhu pohyb proti cvičencům
 
**při postavení na značkách stojí cvičitel tak, aby ho všichni viděli
 
**při cvičení v sedu nebo v lehu cvičence vpříč (na úhlopříčku značek)
 
**při družstvech větších než 5 -- 6 cvičenců volte doplňková cvičení
 
**při cvičení na stanovištích úkolové listy
 
**pořadová cvičení pro efektivní řízení hodiny
 
*Tipy
 
**před začátkem hodiny vypnout mobilní telefony!
 
**UK* Co byste doporučili svým kolegům?
 
  
 
== Metodické řady ==
 
== Metodické řady ==
Řádka 136: Řádka 100:
 
<div class="Poznamka">...</div>
 
<div class="Poznamka">...</div>
  
== Dále důležité ==
+
 
;CHVALTE!
+
== Související stránky ==
*pozitivní hodnocení je mnohem výhodnější než negativní
+
* [[Pedagogické zásady]], [[Tipy pro vedení cvičební jednotky]]
*raději pochvalte toho, komu cvik jde, než abyste vytkli chyby tomu, kdo neumí
+
 
**pozor, není to snadné a nelze to brát stoprocentně doslova!
+
;NUTNOST znát své cvičence, jejich zdravotní stav
+
*epilepsie
+
**nesmí se pohybovat ve výšce
+
*alergie
+
**hmyz, pyl
+
**u těžkých alergií může vést zanedbání počátečních příznaků k vážným komplikacím či dokonce smrti!!!
+
*cukrovka
+
**nebezpečí hypoglykemického záchvatu, opět je třeba rozpoznat včas
+
;NUTNOST dalšího vzdělávání
+
*pokud nehledáte další inspiraci, velmi rychle upadáte do stereotypu
+
  
 
== Literatura ==
 
== Literatura ==
 
*[Svatoň] Svatoň, Vratislav. ''Pedagogika a psychologie v didaktické činnosti cvičitele.'' Česká obec sokolská &mdash; Ústřední škola ČOS. 3. vydání. Praha, 2007
 
*[Svatoň] Svatoň, Vratislav. ''Pedagogika a psychologie v didaktické činnosti cvičitele.'' Česká obec sokolská &mdash; Ústřední škola ČOS. 3. vydání. Praha, 2007

Aktuální verze z 25. 7. 2016, 13:47


Obsah

Pedagogika × didaktika

Pedagogika
Didaktika (cílená výchova)
V okamžiku, kdy začneme přemýšlet, jak dítě naučit držet správně tužku, přešli jsme do oblasti didaktiky... ;)


Základní pojmy didaktiky

Příklad: hodina průpravy pro nácvik kotoulu

  • cíl: naučit kotoul
  • obsah: průpravná cvičení pro kotoul
  • forma: skupinová výuka
  • metody: vysvětlování, pasivní provedení cvičence pohybem, provedení ve zjednodušených podmínkách — kotoul na nakloněné rovině
  • prostředky: žíněnky, můstek (na nakloněnou rovinu)


Formy výuky


Pedagogický styl

Pedagogický styl je do určité míry dán osobností cvičitele. Každému cvičiteli bude vyhovovat jiný. Je ale dobré zvládat větší množství stylů a alespoň průběžně využívat i další.


Metody výuky


Postupy


Metodické řady

...


Související stránky


Literatura

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje