Pedagogika, psychologie a didaktika

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
m (Věková specifika cvičenců: Oprava vzhledu)
(Pedagogické zásady: Dodán úkol na konec.)
Řádka 99: Řádka 99:
  
 
== Pedagogické zásady ==
 
== Pedagogické zásady ==
*uvědomělost a aktivita
+
; Uvědomělost a aktivita
**cvičenec by měl znát cíl
+
*cvičenec by měl znát cíl
**řekněte svým cvičencům, proč je učíte, to co je učíte
+
*řekněte svým cvičencům, proč je učíte, to co je učíte
**motivace
+
*motivace
**snažte se využít zájmu cvičenců
+
*snažte se využít zájmu cvičenců
**je to velmi, velmi těžké, ale podle toho se pozná dobrý cvičitel. Nelze se to naučit za rok, ani za deset let. Ale zkoušejte, snažte se...
+
*je to velmi, velmi těžké, ale podle toho se pozná dobrý cvičitel. Nelze se to naučit za rok, ani za deset let. Ale zkoušejte, snažte se...
*názornost
+
;názornost
**důležitá zvláště u mladších cvičenců (ml. žactvo)
+
*důležitá zvláště u mladších cvičenců (ml. žactvo)
***méně vysvětlování, více předvedení
+
**méně vysvětlování, více předvedení
**vnímání více smysly
+
*vnímání více smysly
*soustavnosti
+
;soustavnosti
**když jednu hodinu budete dřít volejbal a pak to necháte být, je to jako byste nic neudělali
+
*když jednu hodinu budete dřít volejbal a pak to necháte být, je to jako byste nic neudělali
**promyslete si, co chcete naučit, zpestřujte činnost, obměňujte, ale stále by tam mělo být vybrané jedno téma
+
*promyslete si, co chcete naučit, zpestřujte činnost, obměňujte, ale stále by tam mělo být vybrané jedno téma
*přiměřenosti
+
;přiměřenosti
**NEJEN po stránce fyzické! Počítejte s tím, že 7-leté dítě nevydrží stát 5 minut v klidu, nemá tedy cenu něco vysvětlovat déle než dvě minuty
+
*NEJEN po stránce fyzické! Počítejte s tím, že 7-leté dítě nevydrží stát 5 minut v klidu, nemá tedy cenu něco vysvětlovat déle než dvě minuty
*trvalosti
+
;trvalosti
**získávání návyků by mělo být zvládnuto tak, aby vydrželo
+
*získávání návyků by mělo být zvládnuto tak, aby vydrželo
*jednotné působení
+
;jednotné působení
**snažte se podpořit úsilí rodičů, školy
+
*snažte se podpořit úsilí rodičů, školy
**stejně tak by ostatní měli podpořit vás
+
*stejně tak by ostatní měli podpořit vás
***to sice neovlivníte, ale pokud se k nim budete
+
*:to sice neovlivníte, ale pokud se k nim budete chovat dobře, je naděje, že budete spolupracovat
chovat dobře, je naděje, že budete spolupracovat
+
 
 +
<div class="Priklad">Uveďte u každé zásady příklad situace, kdy ji cvičitelé poruší. <br />
 +
Navrhněte vhodnější řešení situace!</div>
  
 
== Vedení cvičební jednotky ==
 
== Vedení cvičební jednotky ==

Verze z 21. 3. 2012, 08:19

Obsah

Cvičitel a cvičenci

Cvičitel

Fakt! Ale ne hned. A cvičenci to nikdy nahlas nepřiznají, možná si to ani nepřipustí. A vaše působení se samozřejmě střetává s dalšími vzory.
Dodržujte


A v sokole zvlášť
Předpoklady pro práci cvičitele
Napište na papír dvě vlastnosti svého oblíbeného učitele, cvičitele, kterých si opravdu vážíte.

Věková specifika cvičenců

R+D
PD
ml. žactvo (7--11)
st. žactvo (11--14)
dorost
dospělost (18 – 40 let)
dospělost (40 – 65 let)

Charakteristika osobnosti

...

Individuální zvláštnosti a poruchy

...

Cvičební jednotka

Příprava cvičební jednotky

...

Stavba cvičební jednotky

zahřívací část
průpravná část
hlavní část
závěrečná část

Druhy cvičebních jednotek

...

Pedagogické zásady

Uvědomělost a aktivita
názornost
soustavnosti
přiměřenosti
trvalosti
jednotné působení
Uveďte u každé zásady příklad situace, kdy ji cvičitelé poruší.
Navrhněte vhodnější řešení situace!

Vedení cvičební jednotky

Pojmy

Pedagogika
Didaktika (cílená výchova)
V okamžiku, kdy začneme přemýšlet, jak dítě naučit držet správně tužku, přešli jsme do oblasti didaktiky... ;)

Příklad: cíl je naučit kotoul

  • obsah hodiny: průpravná cvičení pro kotoul
  • použijeme nějaké formy: skupinová výuka
  • používáme nějaké metody: vysvětlování, pasivní provedení cvičence pohybem, provedení ve zjednodušených podmínkách — kotoul na nakloněné rovině
  • využíváme prostředky: žíněnky, můstek (na nakloněnou rovinu)

Formy výuky

Styly

Metody výuky

Postupy

Doporučení

Metodické řady

...

Dále důležité

CHVALTE!
NUTNOST znát své cvičence, jejich zdravotní stav
NUTNOST dalšího vzdělávání

Literatura

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje