Pedagogika, psychologie a didaktika

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Stránka vytvořena)
 
m (Věková specifika cvičenců: Oprava vzhledu)
Řádka 36: Řádka 36:
  
 
=== Věková specifika cvičenců ===
 
=== Věková specifika cvičenců ===
*R+D
+
;R+D
*PD
+
;PD
**nelze očekávat delší soustředění
+
*nelze očekávat delší soustředění
***nutné časté změny činnosti
+
**nutné časté změny činnosti
**učení nápodobou
+
*učení nápodobou
**individuální odlišnosti ve vývoji
+
*individuální odlišnosti ve vývoji
*ml. žactvo (7--11)
+
;ml. žactvo (7--11)
**zatím ještě zájem o pohyb
+
*zatím ještě zájem o pohyb
**postupně základy sportovní činnosti
+
*postupně základy sportovní činnosti
**cvičitel má ještě stále autoritu
+
*cvičitel má ještě stále autoritu
*st. žactvo (11--14)
+
;st. žactvo (11--14)
**počátek dospělosti po stránce fyzické, nikoli však duševní
+
*počátek dospělosti po stránce fyzické, nikoli však duševní
**změna tělesných proporcí, problémy s nervosvalovou koordinací
+
*změna tělesných proporcí, problémy s nervosvalovou koordinací
**cvičitel je stále vzorem, dokonce může mít mnohdy větší vliv než rodiče, ačkoli to cvičenci v žádném případě nedají najevo!
+
*cvičitel je stále vzorem, dokonce může mít mnohdy větší vliv než rodiče, ačkoli to cvičenci v žádném případě nedají najevo!
*dorost
+
;dorost
**snadno dochází k únavě, dočasně se zhoršuje vytrvalost
+
*snadno dochází k únavě, dočasně se zhoršuje vytrvalost
**na druhou stranu se objevuje vůle k dosažení výsledků
+
*na druhou stranu se objevuje vůle k dosažení výsledků
*dospělost (18 – 40 let)
+
;dospělost (18 – 40 let)
***zaměstnání, vlastní děti
+
*zaměstnání, vlastní děti
* 40 – 65 let)
+
; dospělost (40 – 65 let)
**zájem o všestrannost, společné cvičení
+
*zájem o všestrannost, společné cvičení
***mnohdy se vrací do sokoloven, děti odrůstají
+
**mnohdy se vrací do sokoloven, děti odrůstají
 
*senioři
 
*senioři
  

Verze z 21. 3. 2012, 08:14

Obsah

Cvičitel a cvičenci

Cvičitel

Fakt! Ale ne hned. A cvičenci to nikdy nahlas nepřiznají, možná si to ani nepřipustí. A vaše působení se samozřejmě střetává s dalšími vzory.
Dodržujte


A v sokole zvlášť
Předpoklady pro práci cvičitele
Napište na papír dvě vlastnosti svého oblíbeného učitele, cvičitele, kterých si opravdu vážíte.

Věková specifika cvičenců

R+D
PD
ml. žactvo (7--11)
st. žactvo (11--14)
dorost
dospělost (18 – 40 let)
dospělost (40 – 65 let)

Charakteristika osobnosti

...

Individuální zvláštnosti a poruchy

...

Cvičební jednotka

Příprava cvičební jednotky

...

Stavba cvičební jednotky

zahřívací část
průpravná část
hlavní část
závěrečná část

Druhy cvičebních jednotek

...

Pedagogické zásady

chovat dobře, je naděje, že budete spolupracovat

Vedení cvičební jednotky

Pojmy

Pedagogika
Didaktika (cílená výchova)
V okamžiku, kdy začneme přemýšlet, jak dítě naučit držet správně tužku, přešli jsme do oblasti didaktiky... ;)

Příklad: cíl je naučit kotoul

  • obsah hodiny: průpravná cvičení pro kotoul
  • použijeme nějaké formy: skupinová výuka
  • používáme nějaké metody: vysvětlování, pasivní provedení cvičence pohybem, provedení ve zjednodušených podmínkách — kotoul na nakloněné rovině
  • využíváme prostředky: žíněnky, můstek (na nakloněnou rovinu)

Formy výuky

Styly

Metody výuky

Postupy

Doporučení

Metodické řady

...

Dále důležité

CHVALTE!
NUTNOST znát své cvičence, jejich zdravotní stav
NUTNOST dalšího vzdělávání

Literatura

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje