Java: Kontejnery
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(Doplněny rozhraní List, doplněno, že do kontejnerů lze ukládat jen objekty, nový úkol s čísly.) |
m (→Úkoly: Úkoly jsou samostatné nadpisy, aby na ně šlo odkazovat.) |
||
Řádka 102: | Řádka 102: | ||
== Úkoly == | == Úkoly == | ||
− | + | === Úkol 1 === | |
* Vytvořte seznam (list) pro uložení celých čísel (použijte třídu <code>Integer</code>). | * Vytvořte seznam (list) pro uložení celých čísel (použijte třídu <code>Integer</code>). | ||
* Vložte do seznamu 5 náhodně vygenerovaných čísel. Pro generování náhodného čísla můžete využít kód: | * Vložte do seznamu 5 náhodně vygenerovaných čísel. Pro generování náhodného čísla můžete využít kód: | ||
Řádka 111: | Řádka 111: | ||
* Vypište největší číslo v&bnsp;seznamu. | * Vypište největší číslo v&bnsp;seznamu. | ||
− | + | === Úkol 2 === | |
* Máte kontejner instancí třídy <code>Klient</code>. | * Máte kontejner instancí třídy <code>Klient</code>. | ||
* Máte k dispozici metodu <code>odesliPlatbu(Klient k, int castka)</code>. Jedná se o instanční metodu vaší třídy. | * Máte k dispozici metodu <code>odesliPlatbu(Klient k, int castka)</code>. Jedná se o instanční metodu vaší třídy. | ||
* Všem klientům máte odeslat částku ve výši 100 Kč. | * Všem klientům máte odeslat částku ve výši 100 Kč. | ||
− | + | === Úkol 3 === | |
* Máte kontejner instancí třídy <code>Odev</code>. | * Máte kontejner instancí třídy <code>Odev</code>. | ||
* Vytvořte instanci třídy <code>Pradelna</code>, třída má metodu <code>oper(Odev o)</code>. (Třídu <code>Pradelna</code> psát nemusíte.) | * Vytvořte instanci třídy <code>Pradelna</code>, třída má metodu <code>oper(Odev o)</code>. (Třídu <code>Pradelna</code> psát nemusíte.) | ||
* Vezměte postupně všechny instance třídy <code>Odev</code> a předejte je k oprání vytvořené instanci třídy <code>Pradelna</code>. | * Vezměte postupně všechny instance třídy <code>Odev</code> a předejte je k oprání vytvořené instanci třídy <code>Pradelna</code>. |
Verze z 27. 9. 2022, 08:32
Obsah |
Kontejner
- Třída, která umožňuje ukládat více objektů.
- Java nabízí velké množství tříd, které fungují jako kontejner.
- Většina kontejnerů je v balíčku
java.util
. - Příklady kontejnerů:
java.util.ArrayList
,java.util.HashMap
,java.util.Deque
,...
Rozhraní List
- Některé kontejnery jsou navzájem podobné a používají podobné operace.
- Pokud chceme napsat kód tak, že bude moci pracovat s libovolným z podobných kontejnerů, nabízí nám Java rozhraní.
- Příkladem je rozhraní
java.util.List
. Toto rozhraní implementují třídy:java.util.ArrayList
,java.util.LinkedList
a další. Poud napíšeme kód s využitím rozhraníList
, může uživatel použít kteroukoli z tříd, implementující toto rozhraní.
Práce s kontejnerem ArrayList
- Vytvoření kontejneru
List<Predmet> kontejner = new ArrayList<>();
- Ve starých verzích Javy bylo nutno psát název třídy dvakrát — i tento zápis můžete potkat:
List<Predmet> kontejner = new ArrayList<Predmet>();
- Uložení objektu
kontejner.add(predmet);
- Získání objektu
Predmet kontejner.get(poradi);
- Odstranění objektu z kontejneru
kontejner.remove(poradi); kontejner.remove(predmet); kontejner.clear();
- Zjištění počtu prvků v kontejneru
int kontejner.size(); boolean kontejner.isEmpty();
Procházení kontejneru
- Předpokládejme, že máme kontejner instancí třídy
Prvek
:
List<Prvek> kontejner = new ArrayList<>();
- Pokud chceme projít všechny prvky v kontejneru a s každým provést nějakou operaci, pak použijeme cyklus
for each
. - Zapisujeme:
for (Prvek nazevPromenne : kontejner) { ... Práce s konkrétním prvkem (je v proměnné nazevPromenne)... }
- Příklady
- 1. Vypište jména všech osob v kontejneru instancí třídy
Osoba
List<Osoba> kontejner = new ArrayList<>(); for (Osoba o : kontejner) { System.out.println(o.getJmeno()); }
- 2. Sečtěte hodnoty všech prvků v poli
- Máte kontejner instancí třídy
Ucet
. TřídaUcet
má metodugetStav()
, která vrací číslo — aktuální stav účtu. - Sečtěte celkový stav na všech účtech dohromady:
List<Ucet> ucty = new ArrayList<>(); int vysledek = 0; for (Ucet u : ucty) { vysledek += u.getStav(); } System.out.println(vysledek);
Přehled syntaxe — srovnání s polem
ArrayList |
Pole | |
---|---|---|
Vytvoření kontejneru |
|
Auto pole[] = new Auto[5]
|
Uložení prvku | kontejner.set(5, new Auto()) kontejner.add(new Auto()) |
pole[5] = new Auto()
|
Vyzvednutí prvku | kontejner.get(5).startuj() |
pole[5].startuj()
|
Zjištění počtu prvků | kontejner.size() |
pole.length
|
Odstranění prvku | kontejner.remove(auto); kontejner.remove(3); |
|
Průchod foreach |
for (Auto a : kontejner) { a.jed(); } |
for (Auto a : pole) { a.jed(); } |
Co lze ukládat? | pouze objekty (Integer , Klient ,...) |
objekty i skalární datové typy (int , boolean ,...)
|
Úkoly
Úkol 1
- Vytvořte seznam (list) pro uložení celých čísel (použijte třídu
Integer
). - Vložte do seznamu 5 náhodně vygenerovaných čísel. Pro generování náhodného čísla můžete využít kód:
Integer nahodne = (int)(Math.random()*99+1);
- Vypište všechna čísla na obrazovku, každé na jeden řádek.
- Vypište součet vygenerovaných čísel.
- Vypište průměrnou hodnotu vygenerovaých čísel.
- Vypište největší číslo v&bnsp;seznamu.
Úkol 2
- Máte kontejner instancí třídy
Klient
. - Máte k dispozici metodu
odesliPlatbu(Klient k, int castka)
. Jedná se o instanční metodu vaší třídy. - Všem klientům máte odeslat částku ve výši 100 Kč.
Úkol 3
- Máte kontejner instancí třídy
Odev
. - Vytvořte instanci třídy
Pradelna
, třída má metoduoper(Odev o)
. (TříduPradelna
psát nemusíte.) - Vezměte postupně všechny instance třídy
Odev
a předejte je k oprání vytvořené instanci třídyPradelna
.