Java: Abstraktní třídy, dědičnost a rozhraní

Z MiS
Přejít na: navigace, hledání


Obsah

Dědičnost

public class Zivocich {
    ...
}
public class Moucha extends Zivocich {
    ...
}


Překrývání metod

public class Zivocich {
    ...
    public void hybejSe() { this.move(5); } // Živočichové se pohybují vpravo.
    ...
}
public class Moucha extends Zivocich {
    ...
    @Override
    public void hybejSe() { 
        this.turn(30); 
        // Moucha se nebude pohybovat, jen se bude točit na místě!
    }
    ...
}

Odkaz na kód předka (super)

Příklady
public class Kamion {
    int nosnost;
    ...
    public int getNosnost() { return this.nosnost; }
    ...
}
public class KamionSPrivesem extends Kamion {
    Prives prives;
    ...
    @Override
    public int getNosnost() { 
        int nosnostKamionu = super.getNosnost(); // Volání překryté metody předka.
        return nosnostKamionu+this.prives.getNosnost(); 
    }
    ...
}
public class World {
    ...
    public World(int rozmerX, int rozmerY, int dilek) { ... }
    ...
}
public class MyWorld extends World {
    ...
    public MyWorld() { 
        super(600, 400, 1); // Volání konstruktoru předka.
    }
    ...
}

Rozhraní

Deklarace rozhraní
public interface Zasahnutelne {
    public void zasah(Strela s);
        // Neříkáme, jak se má objekt chovat. 
        // Jen vyžadujeme, že bude mít tuto metodu.
}
Třída, která implementuje rozhraní
public class Prisera implements Zasahnutelne {

    ... 
    ... Může mít různé metody a atributy, ale musí mít metodu zasah(...)!!!
    ...

    public void zasah(Strela s) {
        // Popíšeme, jak se má reagovat na zprávu/metodu zasah(...).
        this.getWorld().removeObject(this);
    }

Abstraktní třída

public abstract class Predmet {

    ... 
}

Abstraktní metody

public abstract class Predmet {
    ...
    public abstract void pouzij();
    ...
}
public class Mic extends Predmet {
    ...

    public void pouzij()
    {
        ... // Co se má stát při volání metody pouzij().
    }
    ...
}


Srovnání konceptů

Dědičnost
Rozhraní
Abstraktní třída


Přetypování

Příklady přetypování
Prekazka prekazka = (Prekazka) this.getOneIntersectingObject(Prekazka.class);
if (prekazka != null) {
    int prekazka.getPruhlednost();
    ...
}
public void actionPerformed(ActionEvent event) {
    Button zdroj = (Button) event.getSource();
    zdroj.getTitle();
    ...
}
Pozor, musíme si být stoprocentně jisti, že objekt, který je uložen v proměnné datového typu Predek je ve skutečnosti opravdu datového typu Potomek. Pokud by nebyl, běh programu by skončil výjimečný stavem a aplikace by havarovala.

Související stránky

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje