SWING a JavaFX
Z MiS
Obsah |
Grafické uživatelské rozhraní (GUI)
- Grafické uživatelské rozhraní (GUI) umožňuje ovládat aplikaci pomocí myši.
- Využívá okna, tlačítka, textová pole a další komponenty.
- GUI... Graphical User Interface
- Alternativy GUI
- Ovládání v příkazovém řádku (CLI... command line interface)
- Webová aplikace (případně s webovým API)
Knihovny pro tvorbu GUI
- V Javě v současnosti jsou k dispozici dvě knihovny pro tvorbu grafického uživatelského rozhraní: SWING a JavaFX.
- Obě knihovny umožňují tvorbu desktopových aplikací nezávislých na platformě (operačním systému).
- Dnes je trend nahrazovat desktopové aplikace webovými či mobilními aplikacemi.
- SWING
- Původní knihovna, která navazuje na starší knihovnu AWT.
- Je součástí Java SE od roku 1998.
- Popis vzhledu okna pomocí kódu v Javě.
- JavaFX
- Vyvíjí se od roku 2005.
- Svobodná knihovna, je součástí OpenJDK.
- K popisu oken využívá XML dokumenty a upravené CSS.
- Do budoucna by se měla osamostatnit jako samostatný modul v OpenJDK
Podpora Oracle
- Obě knihovny by měly být v Java SE podporovány minimálně do roku 2025.
- Viz Oracle.com → Java Client Roadmap Update 2020
Co se chceme naučit?
- Cílem naší výuky je zvládnout základní principy tvorby GUI, které jsou využitelné v Javě (u obou knihoven) i v jiných programovacích jazycích a prostředích (C#, mobilní aplikace),…