Komunikace a řešení konfliktů
Z MiS
Zkuste si napsat na kousek papíru:
- V jakých situacích může nastat problém v komunikaci s rodiči?
- Rodič si přijde stěžovat, že cvičení neděláte správně. Jakým způsobem budete argumentovat?
Obecná pravidla komunikace
- Informujte rodiče o všem podstatném
- Mějte na rodiče email i telefonický kontakt.
- Zvěte rodiče na akce, dělejte akce, kterých se mohou účastnit také.
- Svět není černobílý!
- Každý může udělat chybu. Většinou ale také v životě nebývají univerzálně správná řešení.
- I když se něco nepovedlo, v klidu vysvětlete, že vaše řešení vycházelo z nějaké situace.
- Někteří cvičitelé mají tendenci hned všechny problémy vzít na sebe jako své chyby. Pokud se chyba objektivně stala, je třeba ji přiznat. Pokud jste ale měli k použitému řešení rozumné důvody, vysvětlete je. Svět většinou není černobílý.
- Nepitvejte se v minulosti — zlepšete budoucnost!
- Pokud se nestalo něco velmi vážného, není vždy nezbytné rozsoudit už proběhlou situaci. Chyby, které už se staly, stejně nezměníte.
- Domluvte se raději na tom, jak by se podobné věci měly řešit v budoucnu (a dodržte to).
- Jste to vy, kdo zodpovídá za cvičence, takže vy rozhodnete o způsobu vedení hodiny.
- Vezměte si poučení z toho, co se vám případně nepodařilo, ale nenechte se tlačit do věcí, se kterými nesouhlasíte.
- Pokud někdo zásadně nesouhlasí s vaším postupem (a vy na něm trváte, protože jste přesvědčeni o jeho správnosti), může odejít.
- Rodič je váš partner!
- Rodič je také člověk, také má své sny, chyby, také může být ve stresu či momentálně frustrovaný.
- Každopádně je to váš partner a vaše cíle se většinou shodují. Pokuste se najít východisko smírnou cestou!
Sokol chce získávat další členy. Členové jsou vaši klienti. Ale neznamená to, že musíte přijmout kohokoli za každou cenu!
Postup řešení konfliktů
Zkuste si zažít myšlenkový postup:
- Vyslechnu váš názor...
- Chápu vaše stanovisko...
- Já situaci vnímám takto... (váš a můj pohled se mohou lišit, respektuji to)
- Shodneme se tedy na tom, že v budoucnu...
- Řešte objektivní fakta
- NE: Vaše dítě je zlobivé! Raději: Toto konkrétní chování vašeho dítěte mi neumožňuje vést cvičení správně.
- NE: Pepík je nevychovaný! Raději: Potřebuji, aby mě děti poslechly ihned, protože jich mám na starost 15 a nemohu se každému věnovat zvlášť. Pepík na to není zvyklý a mám s tím problém.
- Zvolte klidné prostředí
- Nikdy neřešte spory v šatně, mezi ostatními.
- Vezměte rodiče do kanceláře, sedněte si někde, domluvte si schůzku, pokud není nezbytně nutné situaci vyřešit hned!
- I pro rodiče je nepříjemné, když ostatní rodiče slyší kritiku jejich dítěte.
- Nezapomeňte!
- Neřešte spory v afektu či ve stresu!
- Nabídněte schůzku v čase, který bude pro oba výhodný (a emoce mezitím vychladnou).
- Nenechte se vyprovokovat k emotivnímu jednání!
- Neřešte spory elektronicky!!! Smluvte si osobní schůzku!!!