Vývojové diagramy
Z MiS
Obsah |
Účel
Způsob zápisu algoritmu, který:
- je nezávislý na programovacím jazyce,
- je srozumitelný i pro laiky,
- zjednodušeně zachycuje postup řešení (bez nepotřebných detailů),
Jedná se o grafické znázornění algoritmu — na první pohled je zřejmá struktura algoritmu.
Vývojové diagramy jsou vhodné pro popis jednoduchých algoritmů, kdy se diagram vleze na jednu obrazovku.
Základní typy bloků
Začátek a konec algoritmu
- Kreslí se jako ovál či elipsa.
- V diagramu je vždy jen jeden začátek a jeden konec.
Vstup/výstup
- Kreslí se jako kosodélník.
- Uvnitř je popsáno, co se má načíst nebo vypsat na výstup.
- Má jednu vstupní šipku a jednu výstupní.
Jednoduchý příkaz
- Kreslí se jako obdélník.
- Uvnitř je zapsán příkaz, který se má provést.
- Má jednu vstupní šipku a jednu výstupní.
Podmínka/větvení
- Kreslí se jako kosočtverec, který má jednu vstupní šipku a dvě výstupní.
- Uvnitř je popsaná podmínka, podle které rozhodneme, kterou výstupní šipkou pokračovat.
- Výstupní šipky musí být popsané, aby bylo jasné, která patří ke kterému výsledku. Typicky například značkami + a -.
Kreslení vývojových diagramů
On-line nástroje:
- LucidChart.com
- i free varianta do 25 MB
- Gliffy
- placené :(
- trial verze zdarma (omezen počet diagramů a velikost)
Nástroje:
- LibreOffice Draw
- Inkscape (obecný nástroj pro vektorovou grafiku)
- DiagramDesigner (freeware)
Zdroje
- Série článků Vývojové diagramy na Programujte.com.