Vlákna v Javě
Z MiS
Obsah |
Výhody a nevýhody práce s vlákny
- Výhody
- Využití výkonu počítače (Za jakých okolností?)
- Oddělení nesouvisejících úkolů v aplikaci.
- Problémy
- Nutnost synchronizace + riziko uváznutí — deadlock.
- Výrazně obtížnější ladění programu!!!
- Kdy má smysl?
- Když provádím několik relativně nezávislých činností.
- Každá činnost může běžet v jiném jádře procesoru.
- Jeden kus kódu má běžet stejně rychle bez ohledu na délku zpracování jiného.
- Animace na pozadí.
- Dvě okna stejného programu.
Implementace v Javě
- Vlákno je vždy provázáno s instancí třídy Thread
- Metody třídy Thread
run()
- Popisuje, co má vlákno vykonávat.
Metodu
run()
nikdy nevoláme přímo, spustí ji třída Thread sama při volání metody start()
.start()
- Vytvoří vlákno a spustí v něm kód metody
run()
.
Thread.sleep(int time)
- Třídní metoda.
- Zastaví aktuální vlákno, odkud je zavolána, na stanovený počet milisekund.
- Můžeme volat kdekoli, i v programu, který vlákna nevyužívá!
stop() — nedoporučuje se!!!
- Pokud chceme vlákno ukončit z jiného vlákna, měli bychom připravit atribut boolean a hodnotu pravidelně testovat.
- Viz Komunikace mezi vlákny
Metoda
stop()
je zastaralá (depricated) a neměla by se používat! Vlákno by mělo skončit vždy samo ve vhodný okamžik na základě ukončení metody run()
.Spuštění vlastního vlákna
- Postup
- Implementujeme v naší třídě (třeba Vlakno) rozhraní Runnable.
- Musíme doplnit metodu public void run().
- V metodě run() napíšeme kód, který má vlákno provádět.
- Vytvoříme instanci třídy Vlakno.
- Vytvoříme instanci třídy Thread.
- V konstruktoru předáme instanci třídy Vlakno.
- Zavoláme metodu start() třídy Thread.
- Popis chování vlákna
class Vlakno implements Runnable { ... public void run() { ... co se má dělat ve vlákně ... } ... }
- Spuštění vlákna
Vlakno v = new Vlakno(); Thread t = new Thread(v);
Z více vláken nelze používat
- Greenfoot
- Není Thread-safe!!!!
- Nevolejte z jiného vlákna funkce Greenfootu!
- ArrayList, kolekce
- Lze zasynchronizovat.
- Scanner
Modifikátor synchronized
- Pro metodu způsobí, že metoda bude prováděna jako celek.
- Provádění metody nebude přerušeno přepnutím do jiného vlákna.
- Pro blok
- Používá zámek zadaného objektu.
- Může se pak dělat jen jeden z bloků
synchronized {...}
Synchronizace kolekce
List<Prvek> data = Collections.synchronizedList(new ArrayList<Prvek>());
- Ale je třeba dát iteraci do synchronizovaného bloku:
synchronized(data) { Iterator i = data.iterator(); // Must be in synchronized block while (i.hasNext()) foo(i.next()); }
Časování — třída Timer
- V Javě více variant, například:
javax.swing.Timer
. - S pravidelnými časovými intervaly vyvolává zadaný kód.
- Běží ve vlastním vlákně.
- Přidáme posluchače (listenery, implementují rozhraní ActionListener).
- Timer ve stanovených intervalech posílám všem posluchačům zprávu actionPerformed.
- Příprava posluchače
class Posluchac implements ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) { ... co se má pravidelně vykonat ... } }
- Spuštění časování
Timer t = new Timer(new Posluchac(), 1000); t.start();
Komunikace mezi vlákny
- Měli bychom se snažit minimalizovat počet proměnných, které je potřeba používat z více vláken.
- Pokud používáme složitější datové struktury (kolekce,...), je třeba zajistit synchronizaci.
- Příklad — Pravidelný výpis stavu výpočtu