Pojmy pedagogiky a didaktiky
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(Osamostatněno jako samostatná stránka) |
m (→Pedagogické zásady: Soustavnost platí i pro pravidla.) |
||
Řádka 38: | Řádka 38: | ||
*když jednu hodinu budete dřít volejbal a pak to necháte být, je to jako byste nic neudělali | *když jednu hodinu budete dřít volejbal a pak to necháte být, je to jako byste nic neudělali | ||
*promyslete si, co chcete naučit, zpestřujte činnost, obměňujte, ale stále by tam mělo být vybrané jedno téma | *promyslete si, co chcete naučit, zpestřujte činnost, obměňujte, ale stále by tam mělo být vybrané jedno téma | ||
+ | * Platí i pro nastavené pravidla — je třeba je vyžadovat trvale. | ||
;přiměřenosti | ;přiměřenosti | ||
*NEJEN po stránce fyzické! Počítejte s tím, že 7-leté dítě nevydrží stát 5 minut v klidu, nemá tedy cenu něco vysvětlovat déle než dvě minuty | *NEJEN po stránce fyzické! Počítejte s tím, že 7-leté dítě nevydrží stát 5 minut v klidu, nemá tedy cenu něco vysvětlovat déle než dvě minuty |
Verze z 26. 7. 2015, 14:48
Obsah |
Pojmy
- Pedagogika
- věda o výchově
- Didaktika (cílená výchova)
- metody, formy a styly práce
- věda o „plánované, řízené pedagogice“
- školní výchova, sokolská výchova
- × pedagogika zahrnuje i výchovu v rodině, neplánovanou
V okamžiku, kdy začneme přemýšlet, jak dítě naučit držet správně tužku, přešli jsme do oblasti didaktiky... ;)
- v didaktice máme cíl
- „velký cíl“: pohybově zdatný jedinec, nejen tělesně, ale i po duševní stránce vzdělaný (viz historie: kalokaghatia)
- konkrétnější cíle: naučit sestavu
- cíl realizujeme nějakým obsahem
- používáme nějakou formu výuky, metody a prostředky
Příklad: cíl je naučit kotoul
- obsah hodiny: průpravná cvičení pro kotoul
- použijeme nějaké formy: skupinová výuka
- používáme nějaké metody: vysvětlování, pasivní provedení cvičence pohybem, provedení ve zjednodušených podmínkách — kotoul na nakloněné rovině
- využíváme prostředky: žíněnky, můstek (na nakloněnou rovinu)
Pedagogické zásady
- Uvědomělost a aktivita
- cvičenec by měl znát cíl
- řekněte svým cvičencům, proč je učíte, to co je učíte
- motivace
- snažte se využít zájmu cvičenců
- je to velmi, velmi těžké, ale podle toho se pozná dobrý cvičitel. Nelze se to naučit za rok, ani za deset let. Ale zkoušejte, snažte se...
- názornost
- důležitá zvláště u mladších cvičenců (ml. žactvo)
- méně vysvětlování, více předvedení
- vnímání více smysly
- soustavnosti
- když jednu hodinu budete dřít volejbal a pak to necháte být, je to jako byste nic neudělali
- promyslete si, co chcete naučit, zpestřujte činnost, obměňujte, ale stále by tam mělo být vybrané jedno téma
- Platí i pro nastavené pravidla — je třeba je vyžadovat trvale.
- přiměřenosti
- NEJEN po stránce fyzické! Počítejte s tím, že 7-leté dítě nevydrží stát 5 minut v klidu, nemá tedy cenu něco vysvětlovat déle než dvě minuty
- trvalosti
- získávání návyků by mělo být zvládnuto tak, aby vydrželo
- jednotné působení
- snažte se podpořit úsilí rodičů, školy
- stejně tak by ostatní měli podpořit vás
- to sice neovlivníte, ale pokud se k nim budete chovat dobře, je naděje, že budete spolupracovat
Uveďte u každé zásady příklad situace, kdy ji cvičitelé poruší.
Navrhněte vhodnější řešení situace!
Navrhněte vhodnější řešení situace!
Vedení cvičební jednotky
Formy výuky
- kolik cvičenců řídíme
- hromadná × skupinová × individuální
- hromadná
- všichni naráz
- skupinová
- družstva, skupinky
- podle čeho rozdělujeme
- výkonnost
- výška (velikost)
- individuální
- Kdy se hodí která forma?
- náplň
- přednáška × praktická hodina
- cvičební hodina × hodina pobytu v přírodě × akademie × veřejné vystoupení
- ...
Styly
- Nejsnáze člověk vychovává sám sebe!
- Ať se cvičenci korigují navzájem.
- příkazový
- praktický
- cvičitel zadává obsah cvičení
- cvičenci v družstvě sami provádí dopomoc
- reciproční
- skupinky cvičenců (2 -- 3 cvičenci)
- korigují se navzájem
- cvičitel radí tomu, kdo právě vede cvičení
- se sebehodnocením
- cvičenci si sami zapisují dávky
- sledují svůj postup
- s nabídkou
- cvičenci sami volí obtížnost
- skok přes lano, které je šikmé, každý volí svou výšku
- s řízeným objevováním
- se samostatným objevováním
- tvorba pohybové řady
- s autonomním rozhodováním o učivu
- samostatná tvorba pohybové skladby
- samostatná příprava výletu
- s autonomním rozhodováním o stylu
- Jak byste zapojili cvičence do řízení hodiny?
Metody výuky
- nápodoba, příklad
- syntetická metoda
- dílčí části, ze kterých skládáme celek (prvky u sestavy)
- analytická metoda
- od celku k jednotlivostem
- kladem požadavků
- rozvíjející výchova: Vygotskij
- klaďte takové požadavky, které jsou těsně za hranicí toho, co ještě cvičenec zvládne sám
- rozvíjející výchova: Vygotskij
- diskuse
- hra
- ...
Postupy
- od jednoduššího ke složitějšímu
- od známého k neznámému
Doporučení
- Organizace hodiny [Svatoň]
- při rozcvičení v kruhu pohyb proti cvičencům
- při postavení na značkách stojí cvičitel tak, aby ho všichni viděli
- při cvičení v sedu nebo v lehu cvičence vpříč (na úhlopříčku značek)
- při družstvech větších než 5 -- 6 cvičenců volte doplňková cvičení
- při cvičení na stanovištích úkolové listy
- pořadová cvičení pro efektivní řízení hodiny
- Tipy
- před začátkem hodiny vypnout mobilní telefony!
- UK* Co byste doporučili svým kolegům?
Metodické řady
- Spíše jen pojem.
- Podrobněji ve druhé části školení III. třídy.
...
Dále důležité
- CHVALTE!
- pozitivní hodnocení je mnohem výhodnější než negativní
- raději pochvalte toho, komu cvik jde, než abyste vytkli chyby tomu, kdo neumí
- pozor, není to snadné a nelze to brát stoprocentně doslova!
- NUTNOST znát své cvičence, jejich zdravotní stav
- epilepsie
- nesmí se pohybovat ve výšce
- alergie
- hmyz, pyl
- u těžkých alergií může vést zanedbání počátečních příznaků k vážným komplikacím či dokonce smrti!!!
- cukrovka
- nebezpečí hypoglykemického záchvatu, opět je třeba rozpoznat včas
- NUTNOST dalšího vzdělávání
- pokud nehledáte další inspiraci, velmi rychle upadáte do stereotypu
Literatura
- [Svatoň] Svatoň, Vratislav. Pedagogika a psychologie v didaktické činnosti cvičitele. Česká obec sokolská — Ústřední škola ČOS. 3. vydání. Praha, 2007